Vilket språk skulle ni rekommendera utifrån mina (kriterier) om jag ska lära mig från scratch.
Som sagt, jag har knackat GFA-basic på Atari 1040 STe (Gjort ett eget DOS) , Assembler på C64 (på väldigt väldigt nybörjarnivå)
QBasic PC och även SQF (Bohemia Arma 1-2 språket)
Det jag är ute efter är ett språk som inte ändras konstant så när man sitter ena dagen och gör något så är det obsolet dagen efter för någon skitändring i någon tilläggsmodul eller programuppdatering eller att inlägg A inte passar ihop med B för att vi just uppdaterade C eller att det är ett totalt nope, glöm det, det funkar inte.
C som är low level så måste du allokera ditt eget minne medans C# gör det själv via ett NET framework som självklart fallerar någon gång via en uppdatering, så jag antar att low level är min melodi kanske?
Alla säger olika, du ska programmera C, C# , andra C++ medans en annan hög tycker att Python är bra och i ledet på alla förslag så är det Java som gäller.
Det ska vara SQL-vänligt
Jag är van vid ett språk som håller en standard som i gamla tider. Jag är kanske ett fossil men jag orkar inte hålla reda på alla ändring som konstant händer var 3:e vecka.
Vet att detta kanske är för mycket begärt i dagens Kodindustri, men finns det något som eventuellt skulle kunna passa mig ? C kanske ? Som även är anpassat för nutiden...
Min kodskill nu är mer Copy Paste ninja, kan jag läsa koden, förstå den (oftast) och göra en ändringarna jag vill, men jag kan inte skapa något eget själv.