Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-03-30, 21:51
  #1
Medlem
Finns det någon bra lärobok för c++ med många övningsuppgifter.. De böcker jag slängt ett öga på har det inte varit många övningsuppgifter i och jag behöver verkligen en massa för att saker och ting ska fastna..
Citera
2008-03-30, 22:34
  #2
Medlem
Rizados avatar
Jag har fått höra att "Thinking in C++" ska vara en av de bästa böckerna, den finns dessutom gratis att hämta: http://www.planetpdf.com/developer/a...ContentID=6634
Citera
2008-03-31, 18:30
  #3
Medlem
mjoo har faktiskt tankat hem den men som komplement hade jag gärna haft något typ gymnasielitteratur med en massa programmeringsuppgifter att lösa.. Thinking in c++ verkar bra teoretiskt med en massa att läsa men jag vill ha lite eller rättare sagt en massa enkla små programmeringsuppgifter som man kan jobba med parallellt.. Och ja man kanske skulle kunna komma på såna själv men min fantasi för sånt är inte nån höjdare...
Citera
2008-03-31, 19:03
  #4
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
mjoo har faktiskt tankat hem den men som komplement hade jag gärna haft något typ gymnasielitteratur med en massa programmeringsuppgifter att lösa.. Thinking in c++ verkar bra teoretiskt med en massa att läsa men jag vill ha lite eller rättare sagt en massa enkla små programmeringsuppgifter som man kan jobba med parallellt.. Och ja man kanske skulle kunna komma på såna själv men min fantasi för sånt är inte nån höjdare...
Det låter som du är i precis samma sits som mig Har programmerat litegrann men behöver lite uppgifter för att verkligen komma in i det.
Citera
2008-04-01, 04:48
  #5
Medlem
Jag har köpt en bok som heter C++-programmering (Femte upplagan), skriven av Stephen Prata. I den ingår det ett par repetitionsfrågor och övningar, och sen är det massa massa massa text om själva programmeringen, jag gillar boken, så jag skulle rekomendera den för nybörjare. Dock är den på 1000sidor så du får vara berädd på att den är dödlig

Edit: Den är helt på Svenska.

Fick en idé annars kanske ni kan få FB-folket att skriva en liten övnings-tråd

Både mer avancerade och lättare kanske? Varför inte?
Låt oss ge ett exempel på en väldigt enkel övning.

Du skall skriva ett program som tar emot två st tal som indata
Dessa två talen skall multiplaceras med varandra.
Skriv sedan ut summan.

Nå? Låter det som något?
__________________
Senast redigerad av Fnima 2008-04-01 kl. 04:53.
Citera
2008-04-01, 05:07
  #6
Medlem
googla på Cplus_lektioner.doc


fungerar bra för mig, mycket övningsuppgifter
Citera
2008-04-01, 08:38
  #7
Medlem
Något jag skulle tipsa om är att komma på nåt ni vill göra själv, men inte riktigt vet hur, och sedan hitta hur det "borde" gå att göra, och leta reda på de hjälpmedel ni behöver.
Citera
2008-04-01, 10:40
  #8
Medlem
tackar för tipsen..

Boken av stephen prata låter bra den beställer vi..

Tackar för word dokumentet med.. många övningsuppgifter nu har man något att se fram emot på kvällarna...

En övningstråd låter ju inte helt fel..
Citera
2008-04-07, 18:05
  #9
Medlem
tanka riktiga e-books istället, till exempel som "Addison Wesley - Accelerated C++".
Citera
2008-04-07, 21:52
  #10
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krix
tanka riktiga e-books istället, till exempel som "Addison Wesley - Accelerated C++".
Problemet med böcker är att de är ofta är riktigt tröga, speciellt när det gäller uppgifter. De är väldigt bra för att lära sig men för mig räcker det inte att bara ha en bok. Jag vill ha en massa exempel på små program jag kan göra också. På så sätt kan jag sätta mina nyförvärvade kunskaper i bruk och inte bara följa vad boken säger till punkt och pricka.

F.ö. tycker jag att Thinking in C++ och word dokumentet kompletterar varandra ganska bra. Åtminstone så långt jag kommit i dem, vilket kanske inte är så långt.
Citera
2008-04-08, 11:16
  #11
Medlem
har börjat på boken av stephen prata nu och den är verkligen bra tycker jag.. Tänkte jag skulle dra igenom den sen efter det ta worddokumentet som en slötövning att göra alla övningar i detta.. Thinking in c++ blir det att fortsätta med sen och efter det ska jag slå ögonen på java hade jag tänkt vi får väl se hur allt blir..
Citera
2008-04-08, 14:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaffis_hence
har börjat på boken av stephen prata nu och den är verkligen bra tycker jag.. Tänkte jag skulle dra igenom den sen efter det ta worddokumentet som en slötövning att göra alla övningar i detta.. Thinking in c++ blir det att fortsätta med sen och efter det ska jag slå ögonen på java hade jag tänkt vi får väl se hur allt blir..
Trevligt, bara köra på, koda läsa, etc etc..
Lycka till.

Mvh//
Fnima
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback