Citat:
Ursprungligen postat av
absinten
"Ger upphov till" är en mycket bra beskrivning i sammanhanget.
Om någon ger dig en gåva så ger det upphov till handlingen att du tar emot den. Om någon håller en pistol mot ditt huvud och säger åt dig att begå ett brott så ger det upphov till handlingen att du utför brottet. Du är precis lika tvungen att utföra bägge dessa handlingar. Den enda skillnaden är att du uppskattar att utföra den första typen av handling, det är där i hela "frivilligheten" ligger. Alla våra handlingar är bara verkan av orsaker runt omkring oss, det enda som skiljer dessa handlingar åt är att vi antingen gillar eller ogillar att utföra dem, det är det enda som gör dem frivilliga och ofrivilliga.
Allt har en orsak. Det är ingen som ifrågasätter det.
Men ingen bryr sig om
varför jag skriver på ett kontrakt eller rånar banken så länge jag gör det frivilligt. Så det spelar ingen roll om det var min mamma som "gav upphov" till mig eller ytterst Big Bang.
Det ser ut som att du ägnar frågan om "upphov" omotiverad uppmärksamhet. Som när man missuppfattat något eller bygger en halmgubbe.
I vilket fall finns inget att diskutera där då vi är överens om att handlingar har en orsak.
Frågan om orsaken eller "upphovet" till mina frivilliga val är med andra ord ointressanta ända tills en orsak påverkar straffbarheten.
Principen om straffbarheten säger att det är meningslöst att straffa min mamma för att jag rånade banken. Därför existerar begreppet
ansvar. Det är
jag som hålls
ansvarig, inte någon annan. Inte på grund av någon religiös föreställning, ej heller för att determinismen plötsligt tog semester, utan rent krasst för att det inte fyller någon funktion att projicera ansvar på någon av alla de andra tänkbara orsakerna i den långa händelsekedjan som sträcker sig tillbaka till Big Bang.
Min handling var frivillig. Jag
gillade att utföra den. Jag är den som hamnar i fängelse, tycker att det suger och eftersom jag undviker sånt jag ogillar, t ex att sitta i fängelse, så hoppar jag över bankrånet nästa gång. Ren determinism alltså.
En frivillig handling är inte en handling utan orsak, en frivillig handling är en handling utan störande orsak.
Citat:
Det du säger är att man inte kan använda ett begrepp utan att tro på det som begreppet syftar på. Man kan inta använda ordet "val" utan att tro på riktiga val. Det är som att säga att man inte kan använda ordet "drake" utan att tro på drakar.
Det finns inga "riktiga val". "Val" är kod i Homo Sapiens användargränssnitt.
Gränssnittet gör ingen skillnad mellan "riktiga" och "falska" val.
Antingen använder du gränsnittet eller så gör du det inte. När du gör det så
tror du i någon bemärkelse, även om en del av dig kan rationalisera kring det och se det ur ett metaperspektiv.
Vi kan pendla mellan olika abstraktionsnivåer.
Språket avslöjar var vi befinner oss för tillfället.