2021-12-17, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vaccinpassen får fler att ta vaccinet.

Ja, förmodligen finns det de som gör det.

Men av vilken anledning; att "stoppa spridning" eller för att få mer frihet att göra saker?

Jag skulle gissa på det sistnämnda, och det kommer i slutändan bevisa att vaccinpass inte handlar om att stoppa Covid, utan är ett sätt att kontrollera befolkningen.
Citera
2021-12-17, 10:28
Medlem
harryguccis avatar
Citat:
Vart sa jag att du är det? Du är ju inte riktigt klok med dina vilda tolkningar.
Att ta upp frågan på FB leder till - ingenting.

"Ni antivaxxers" - sa du ju?

Du kommer hur som i framtiden skämmas för dina tankar du vädrar just nu. Men du trollar bara hoppas jag. ❤
Citera
2021-12-17, 10:30
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harrygucci
"Ni antivaxxers" - sa du ju?

Du kommer hur som i framtiden skämmas för dina tankar du vädrar just nu. Men du trollar bara hoppas jag. ❤
Då var det ett ni för mycket. Jag avsåg givetvis gruppen. Ber om ursäkt för detta.
Citera
2021-12-17, 10:31
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakelspektakel
Ja, förmodligen finns det de som gör det.

Men av vilken anledning; att "stoppa spridning" eller för att få mer frihet att göra saker?

Jag skulle gissa på det sistnämnda, och det kommer i slutändan bevisa att vaccinpass inte handlar om att stoppa Covid, utan är ett sätt att kontrollera befolkningen.
Jag tror som sagt att vaccinpass endast är effektivt för att få fler att vaccinera sig.

Det enda rimliga sättet att vara säker på att man sprider minimalt med smitta är att ha ett färskt antigen-test samt ett PCR-test.
Citera
2021-12-17, 10:52
Medlem
UndeadNinjas avatar
Citat:
Jamen exakt. Jag ska dit på onsdag och dela salongen med den majoritet av befolkningen som jag anser vara lika klok som jag. Fin gemenskap.
För att inte trampa någon på tårna måste jag påpeka öppet att jag gläds precis lika mycket åt antivaxxarnas gemenskap utanför salongen!

Om man får fråga dig, hur är din hälsa överlag?

Är du fet? Diabetes? Multisjuk? Är du kanske 60 plussare? 80 plussare?

Känner du att du har blivit bra informerad eller att du på egen hand har tagit reda på så mycket du kan om vaccinernas effekt samt bieffekter innan du vaccinerade dig?

Anser du att du har gjort tillräckligt med research att fatta beslutet att vaccinering är nödvändigt för dig och att det är önskvärt?

Varför anser du att du är mycket klokare än någon som inte har vaccinerat sig? Vad är det som gör dig klokare? Är du helt enkelt bara klokare eftersom att du har vaccinerat dig?

Tycker du verkligen att det är bra att glädjas åt denna splittringen av samhället? Är det verkligen såhär du vill ha det?
Citera
2021-12-17, 10:58
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
Om man får fråga dig, hur är din hälsa överlag?

Är du fet? Diabetes? Multisjuk? Är du kanske 60 plussare? 80 plussare?

Känner du att du har blivit bra informerad eller att du på egen hand har tagit reda på så mycket du kan om vaccinernas effekt samt bieffekter innan du vaccinerade dig?

Anser du att du har gjort tillräckligt med research att fatta beslutet att vaccinering är nödvändigt för dig och att det är önskvärt?

Varför anser du att du är mycket klokare än någon som inte har vaccinerat sig? Vad är det som gör dig klokare? Är du helt enkelt bara klokare eftersom att du har vaccinerat dig?

Tycker du verkligen att det är bra att glädjas åt denna splittringen av samhället? Är det verkligen såhär du vill ha det?
God hälsa, yngre medelålder.
Vaccinen togs fram av världens mest framstående forskare och genomgick labbtester och kliniska studier, och passerade samtliga granskningar som krävs för att få ut ett vaccin.
Vaccinen togs fram med ett enda syfte - att stoppa covid. Dock tror en stor mängd puckon att det är en konspiration, men för oss klarsynta, så vet vi att så är fallet.
Jag tog vaccinet för att skydda personer i min närhet som befinner sig i riskgrupp och jag hade gjort det igen under samma förutsättningar.
Splittring är aldrig bra, men det är antivaxxare som väljer att polarisera. Ta vaccinet och håll käften, eller ta inte vaccinet och håll käften. Capice?
Citera
2021-12-17, 11:10
Medlem
Citat:
Vaccinen togs fram av världens mest framstående forskare och genomgick labbtester och kliniska studier, och passerade samtliga granskningar som krävs för att få ut ett vaccin.
Vaccinen togs fram med ett enda syfte - att stoppa covid. Dock tror en stor mängd puckon att det är en konspiration, men för oss klarsynta, så vet vi att så är fallet.
Jag tog vaccinet för att skydda personer i min närhet som befinner sig i riskgrupp och jag hade gjort det igen under samma förutsättningar.
Splittring är aldrig bra, men det är antivaxxare som väljer att polarisera. Ta vaccinet och håll käften, eller ta inte vaccinet och håll käften. Capice?
Det som är problemet med det resonemanget är att det otroligt liten skillnad mellan hur mycket en vaccinerade och ovaccinerade person sprider smitta.

Citat:
Unfortunately, the vaccine’s beneficial effect on Delta transmission waned to almost negligible levels over time. In people infected 2 weeks after receiving the vaccine developed by the University of Oxford and AstraZeneca, both in the UK, the chance that an unvaccinated close contact would test positive was 57%, but 3 months later, that chance rose to 67%. The latter figure is on par with the likelihood that an unvaccinated person will spread the virus.

A reduction was also observed in people vaccinated with the jab made by US company Pfizer and German firm BioNTech. The risk of spreading the Delta infection soon after vaccination with that jab was 42%, but increased to 58% with time.
https://www.nature.com/articles/d41586-021-02689-y
Citera
2021-12-17, 11:15
Avslutad
Citat:

Problemet är ju att ni vaccinerade tror att ni smittar mycket mindre än ovaccinerade, då blir det kontraproduktivt och slutar som i Danmark. Smittspridningen pekar spikrakt uppåt. Jag skulle vilja säga att vaccinet gjort mer skada än nytta på smittspridningen då det ingav falsk trygghet. Det har gjort ett bra jobb med att skydda riskgrupperna från allvarlig sjukdom men i övrigt lett till värre smittspridning och ett vidrigt kontrollsamhälle.

I Belgien erkände man detta misstag och införde allmänna restriktioner även för vaccinerade i början av december, då sjönk helt plötsligt smittspridningen från tidigare rekordnivåer till närmare hälften. Vaccinpassen dömdes alltså ut och gjordes olagliga i vissa regioner. Jämför med Danmark som förlitat sig på vaccinpass. Vi borde lära oss av deras misstag.
Citera
2021-12-17, 11:53
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Det som är problemet med det resonemanget är att det otroligt liten skillnad mellan hur mycket en vaccinerade och ovaccinerade person sprider smitta.

https://www.nature.com/articles/d41586-021-02689-y
Så såg det inte ut initialt.
Dock har jag nyligen läst studier som visar att vaccinerade bär på smittan många dagar färre än personer som är ovaccinerade, vilket också bidrar till en mindre smittspridning.
Citera
2021-12-17, 11:56
Medlem
Citat:
Så såg det inte ut initialt.
Dock har jag nyligen läst studier som visar att vaccinerade bär på smittan många dagar färre än personer som är ovaccinerade, vilket också bidrar till en mindre smittspridning.
Enligt den studien i nature som jag länkade till, så gäller det dem första 3 månaderna, sen är det ingen praktiskt skillnad.
Citera
2021-12-17, 11:56
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Problemet är ju att ni vaccinerade tror att ni smittar mycket mindre än ovaccinerade, då blir det kontraproduktivt och slutar som i Danmark. Smittspridningen pekar spikrakt uppåt. Jag skulle vilja säga att vaccinet gjort mer skada än nytta på smittspridningen då det ingav falsk trygghet. Det har gjort ett bra jobb med att skydda riskgrupperna från allvarlig sjukdom men i övrigt lett till värre smittspridning och ett vidrigt kontrollsamhälle.

I Belgien erkände man detta misstag och införde allmänna restriktioner även för vaccinerade i början av december, då sjönk helt plötsligt smittspridningen från tidigare rekordnivåer till närmare hälften. Vaccinpassen dömdes alltså ut och gjordes olagliga i vissa regioner. Jämför med Danmark som förlitat sig på vaccinpass. Vi borde lära oss av deras misstag.
Från början var det bevisligen så att vaccinerade spred mindre smitta.
Idag finns studier som visar att vaccinerade får mildare symptom och bär på viruset kortare tid än ovaccinerade, detta är också en faktor kring att 'smitta mindre'.
Men oavsett så är själva smittandet inte primärt i det stora hela utan IVA/dödsfall, och där gör vaccinet ett bra jobb. Initialt 90% effektivt.
Citera
2021-12-17, 12:00
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Enligt den studien i nature som jag länkade till, så gäller det dem första 3 månaderna, sen är det ingen praktiskt skillnad.
3 månader kallar du ingen praktisk skillnad? Om vaccinationstakten varit hög så hade det väl ändå gjort en jävla skillnad?....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in