2021-12-17, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Motorväg utan viltstängsel?! Galenskap!
Var framgår det att det var motorväg? 2+1-väg skrev någon, då är det knappast motorväg.
Citera
2021-12-17, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vad gjorde renar där nära kusten? Trodde rennäringen skulle hålla sig till fjällen.
Har hört talas om Sydsamer och Nordsamer, har vi fått Kustsamer nu också?

Renarna vandrar mellan sina betesmarker, från fjäll tlll kust (vinter) och från kust till fjäll (vår/sommar). Även älgarna vandrar liksom mycket annat vilt. Tillgång på mat bestämmer.
Citera
2021-12-17, 01:50
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurrekurre
Flera bilar inblandade alltså.

Hela samebyn var ute och körde med andra ord.

Synd på renarna, och synd att de inblandade förarna (om dessa nu inte var renägarna själva) inte hade sinnesnärvaro att skära bort de märkta öronen från kadavren innan länsman dök upp, på det att lappdjävlarna inte skall få betalt för sin vana att döda sin boskap medelst civilisationens infrastruktur.
Citera
2021-12-17, 01:51
Medlem
Silltunnas avatar
Vad har 10 renar för ekonomiskt värde?
Citera
2021-12-17, 01:59
Varför hade dem inte reflexer på sig? Brukar inte renar ha reflexer på sig? Speciellt om de befinner sig på vägbanan
Citera
2021-12-17, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Hela samebyn var ute och körde med andra ord.

Synd på renarna, och synd att de inblandade förarna (om dessa nu inte var renägarna själva) inte hade sinnesnärvaro att skära bort de märkta öronen från kadavren innan länsman dök upp, på det att lappdjävlarna inte skall få betalt för sin vana att döda sin boskap medelst civilisationens infrastruktur.

Hade jag varit dig hade jag inte så öppet affischerat min totala Okunskap om Norrland och Samerna.
Rasism. Usch.
Senast redigerad av Remark 2021-12-17 kl. 02:03.
Citera
2021-12-17, 02:11
Medlem
Running_mans avatar
Vid 19-tiden är det ju mörkt. Renarna hade antagligen inte lampor eller reflexvästar, hur fan ska man se djuren i tid ifall de springer upp mot vägen i en klunga?
Citera
2021-12-17, 02:19
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hade jag varit dig hade jag inte så öppet affischerat min totala Okunskap om Norrland och Samerna.
Rasism. Usch.

Givetvis inte. Hade du varit jag så hade du ju inte varit okunnig om Norrland och lapparna, och hade således inte ens kunnat affischera någon okunskap. Men i verkligheten är du ju bara du, och får fortsätta med att försöka avhålla dig från nämnda affischering.
Rasism. Gäsp.
Citera
2021-12-17, 02:28
Medlem
Sånt här händer hela tiden, frågan är väl varför det blev en nyhet
Citera
2021-12-17, 04:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Vid 19-tiden är det ju mörkt. Renarna hade antagligen inte lampor eller reflexvästar, hur fan ska man se djuren i tid ifall de springer upp mot vägen i en klunga?

Att viltet flyttar ner till kusten vid denna tid är ingen nyhet för befolkningen, sker varje år. Man får köra uppmärksamt och "läsa av" spår i snön vid sidan av vägen. Helt enkelt.
Citera
2021-12-17, 04:10
Moderator
Schlesiens avatar
Utgången rubrik:
Idiot kör som en dåre och dödar 10 renar i Robertsfors 2021-12-16

Aktuella brott och kriminalfall --> Olyckor och katastrofer

/Moderator
Citera
2021-12-17, 04:53
Medlem
mUdajs avatar
Finns inget stängsel där på många bitar efter E4, de som tog anbudet hann inte klart innan vintern och då blir det sån här idioti
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in