2021-12-16, 23:40
Medlem
Hittar ingen info kring hur länge EU/Sverige förväntar sig att vaccinpass ska användas. Börjar få en dålig magkänsla kring hela situationen nu faktiskt. Är dubbelvaccinerad men vill inte leva i en värld där jag behöver uppvisa covid-bevis resten av livet. Finns det någon tidsgräns egentligen??
Citera
2021-12-16, 23:40
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Kan ju citera veckorapporten från sidan du själv länkar till:
In the past week, all provinces reported an increase in weekly incidence risk, except the Gauteng Province which reported a decrease (15.1 cases per 100 000 persons, 3.9% decrease), compared to the previous week.
Edit: Såg i efterhand att ni pratade inlagda. Fall minskar iaf så det är ett tydligt tecken på att det peakat. ds.
Dödlighet till och med var det vi pratade om. Att den ökade och att man därmed inte kunde dra slutsatsen att omikron var mildare. Sen kommer folk och försöker blanda in annat som någon slags avledningsmanöver.
Citera
2021-12-16, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Exakt detta har jag tänkt på idag. Det måste göras skillnad på ovaccinerbara och övriga ovaccinerade i statistiken!
Du och jag och de flesta som är intresserade av mer rättvisande statistik tycker såklart det, men inte vaccinfetischisterna eller de myndighetspersoner som vill hålla illusionen uppe...
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-12-16 kl. 23:52.
Citera
2021-12-16, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Hittar ingen info kring hur länge EU/Sverige förväntar sig att vaccinpass ska användas. Börjar få en dålig magkänsla kring hela situationen nu faktiskt. Är dubbelvaccinerad men vill inte leva i en värld där jag behöver uppvisa covid-bevis resten av livet. Finns det någon tidsgräns egentligen??
Troligen inte. Staterna vill ha total kontroll över sina får
Citera
2021-12-16, 23:50
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg inslag på TV4 där en expert uttalade sig i positiva ordalag om förlängt jullov. Problemet är att Omikron kommer att spridas mycket snabbt i Sverige. Vården kommer få extremt stora problem att tackla det här. Vaccination i så stor skala kommer inte hinnas med. Vi behöver all hjälp som finns att få.

http://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/12/snabb-okning-av-inneliggande-patienter-med-covid-19/
Citera
2021-12-16, 23:53
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag har bokat Åre med grabbarna och vi har totalt lagt ut 18 000 sek. Hoppas inte det här stoppar oss att ha roligt

Annars vet du ju vilka du ska skylla på, som den duktige medborgare du är.
Citera
2021-12-16, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
En total lockdown skulle underlätta
Inte för dig väl? Du sitter väl redan inlpst med femdubbla munskydd?
Lockdown är en jättedålig ide som inte verkar ha fungerat någonstans
Citera
2021-12-16, 23:55
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Såg inslag på TV4 där en expert uttalade sig i positiva ordalag om förlängt jullov. Problemet är att Omikron kommer att spridas mycket snabbt i Sverige. Vården kommer få extremt stora problem att tackla det här. Vaccination i så stor skala kommer inte hinnas med. Vi behöver all hjälp som finns att få.

Verkar mest du personligen som behöver hjälp mot din paranoia.
Citera
2021-12-16, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Inte för dig väl? Du sitter väl redan inlpst med femdubbla munskydd?
Lockdown är en jättedålig ide som inte verkar ha fungerat någonstans
Sitter med gasmask på mig
Citera
2021-12-16, 23:56
Medlem
Citat:

Inte i Sverige men räkna med att det kommer införas.
Citera
2021-12-16, 23:58
Bannlyst
Citat:

Österrikes lag om obligatorisk vaccination ska gälla tom januari 2024. Fick leta ganska länge för att hitta den informationen. Lagen kan säkert förlängas om det skulle behövas.

Richard Bergström, Sveriges vaccinsamordnare, har väl köpt in vaccin för 2022 och 2023. Antar att de vill att doserna ska gå åt så att de inte framstår i dålig dager?

Pfizers VD tjatar ju redan om fjärde och femte dosen.
Citera
2021-12-17, 00:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindofblue
Karin Tegmark Wisell "lyfter samtidigt en ny mätning som visar att det är tio gånger högre risk att man har behov av intensivvård om man är ovaccinerad jämfört med om man är vaccinerad."

Hur kan man ta del av den datan hon bygger detta på? Vilka siffror är det hon pratar om??

Någon som kan hitta denna data?
Ingen aning, men det har med procent är lurigt. Antag att det är en promilles risk att intensivvårdas för ovaccinerade och en tiondels promilles risk för vaccinerade.

Visst, det blir tio gånger högre risk för ovaccinerade.

Men vänd på det och se nu hur goda chanser man har att slippa intensivvård: 99,9 procent för ovaccinerade och 99,99 procent för vaccinerade.

Nu är det inga tio gånger högre chans för vaccinerade, utan 0,09/99,9 = 0.0009009009 dvs knappt en promille större chans att klara sig undan intensivvård.

Är det rimligt att ta tre sprutor för att öka sina chanser att klara sig undan intensivvård med knappt en promille?

Mindre än en promille av Sveriges befolkning har hittills intensivvårdats för covid. 8235 av
ca 10 200 000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in