Citat:
Ursprungligen postat av
drhasch81
Jag kan förstå tanken men vill ändå tro fortfarande finns spelare som bryr sig om bara pengar.
Jag tänker själv så här,2013 förlora jag båda ben och en hand,åren efter,visst jag har större inkomst varje månad nu,men mitt liv är så tråkigt,hade lätt gå tbx va fattig,ha kul må bra,leva livet,än hur livet blev .
beklagar för förlusten av lemmar. men liknelsen funkar inte.
Auba väljer mellan att spendera 19 månader i London och tjäna enormt fina pengar, kanske vara petad och knappt bli tillfrågad att spela. Om han får spela spelar han i ett lag som utmanar om fjärdeplatsen, övre halvan av tabellen. Allt han behöver göra är komma in till jobbet och sen åka hem. Om tränaren inte tänker spela honom kanske han blir placerad bland juniorerna.
När 19 månader gått kan han som Bosman få en skaplig signon och 1-2 årskontrakt med någon klubb som hoppas krama de sista målen ur honom före han lägger av.
Hans andra alternativ: flytta till en sämre klubb, sämre stad, för att tjäna mindre pengar, får kämpa hårdare för att uppnå resultat. Hoppas hitta tillbaka till gammal form.
För att uppnå bästa möjliga fotboll och trivsel med livet kanske en flytt vore att rekommendera. Men de ekonomiska incitamenten pekar solklart åt enda håll - stanna. Det är en nobrainer för de allra flesta. Fotboll är deras jobb och det är klart de gillar det, men till syvende och sist handlar det om att ha fetast möjliga bankbalans när man kliver av karusellen. Ingen kommer tacka dig för att du säger nej till pengar du har kontrakt på och flyttar till mitten av Bundesliga och aldrig hörs av igen.
Man kan odla en romantisk bild av den perfekta spelaren som bara vill trivas på jobbet och spela fotboll, han kommer ändå tjäna så pass att han är ekonomiskt oberoende livet ut. Men då lurar man sig själv. Spelarna vill självklart ha den lön de kritat på kontrakt för.