2021-12-16, 16:00
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Varför låter vi inte bara "omikron" få spridas hejvilt bland den yngre befolkningen? Nu har vi ju världens läge att låta alla få Covid-19.

Skulle skapa enormt tryck på vården och göra många sjuka och i värsta fall avlida. Dessutom är det inte säkert att genomgången infektion i Omikron ger immunitet mot andra coronaversioner. Finns en del som pekar på att de ligger för långt ifrån varandra. Det är bland annat därför vaccinen fungerar sämre på Omikron.
Citera
2021-12-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nja. För 6 månader sedan såg det ut så här för dos 2:
Andel vaccinerade som är 45–49 år:
Dos 2: 8,2 procent

Andel vaccinerade som är 40–44 år:
Dos 2: 6,4 procent

Jaha, det visste jag inte. Jag utgick från min omgivning där de flesta som var 40 + hade tagit sin andra dos vid juli månads utgång men vi var väl tidiga då. Nu är det iofs inte ett problem eftersom Stockholm planerar att släppa på för 3:e dosen i januari 2022 vad jag förstått.
Citera
2021-12-16, 16:01
Medlem
arbetets avatar
Det börjar stå klart även för serösa publikationer att detta inte kommer att sluta lyckligt. Sannolikt inte i Sverige heller. Vi har dock inte en så stor grupp anti-vaxxare som tur är och har inte drabbats så hårt av Delta-vågen:

America Is Not Ready for Omicron
The new variant poses a far graver threat at the collective level than the individual one—the kind of test that the U.S. has repeatedly failed.

https://www.theatlantic.com/health/archive/2021/12/america-omicron-variant-surge-booster/621027/

Man tar även upp snacket om att Omikron skulle vara mildare:
/.../
More positively, Omicron cases have thus far been relatively mild. This pattern has fueled the widespread claim that the variant might be less severe, or even that its rapid spread could be a welcome development. “People are saying ‘Let it rip’ and ‘It’ll help us build more immunity,’ that this is the exit wave and everything’s going to be fine and rosy after,” Richard Lessells, an infectious-disease physician at the University of KwaZulu-Natal, in South Africa, told me. “I have no confidence in that.”

To begin with, as he and others told me, that argument overlooks a key dynamic: Omicron might not actually be intrinsically milder. In South Africa and the United Kingdom, it has mostly infected younger people, whose bouts of COVID-19 tend to be less severe. And in places with lots of prior immunity, it might have caused few hospitalizations or deaths simply because it has mostly infected hosts with some protection, as Natalie Dean, a biostatistician at Emory University, explained in a Twitter thread. That pattern could change once it reaches more vulnerable communities. (The widespread notion that viruses naturally evolve to become less virulent is mistaken, as the virologist Andrew Pekosz of Johns Hopkins University clarified in The New York Times.) Also, deaths and hospitalizations are not the only fates that matter. Supposedly “mild” bouts of COVID-19 have led to cases of long COVID, in which people struggle with debilitating symptoms for months (or even years), while struggling to get care or disability benefits.
Citera
2021-12-16, 16:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Åter igen;
Att fler vaccinerade än ovaccinerade dör i C19 är det minsta man kan begära.

Dessutom kommer skillnaden mellan grupperna att bli större ju fler immunstarka du vaccinerar. Dessa siffror är vad man kan vänta sig, och en annan fördelning skulle vara oerhört märklig.
Så nu återstår det för dig att styrka att folk dör av vaccinerna.

Och nej, researchgate duger inte.
Citera
2021-12-16, 16:03
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Skulle skapa enormt tryck på vården och göra många sjuka och i värsta fall avlida. Dessutom är det inte säkert att genomgången infektion i Omikron ger immunitet mot andra coronaversioner. Finns en del som pekar på att de ligger för långt ifrån varandra. Det är bland annat därför vaccinen fungerar sämre på Omikron.

Inte en permanent immunitet, men ett starkt skydd resten av livet:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9
Citera
2021-12-16, 16:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Kostar skjortan! Vårdskulden är enorm och nu är det regioner som planerar för att de än en gång kan behöva ställa in planerad vård igen. Att man inte vågar sätta in hårdare restriktioner för att man inte vill vara Grinchen är som vanligt beklämmande.

Kan bara hålla med. Distansundervisning är inte så svårt som vissa vill få det till. På vissa låter det som att alla barn bor i 10-barnsfamiljer i tvårumslägenheter med missbrukande föräldrar som inte köper mat till sina barn.
Citera
2021-12-16, 16:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Inte en permanent immunitet, men ett starkt skydd resten av livet:

https://www.nature.com/articles/d41586-021-01442-9

Gammal artikel från i maj som inte alls behandlar det vi diskuterar.
Citera
Medlem
Varför inbillar man sig att det SJ gå bättre i Sverige nu, när det har gått fem gånger sämre än för jämförbara länder tidigare? Nej, sanningen är att det kommer gå fem gånger sämre för Sverige än för övriga norden den här gången också. Eftersom politikerna fegar och näringslivet kämpar emot alla former av restriktioner.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men den studien har vi diskuterat. De får inte upp den någon annanstans än på researchgate av goda skäl. Hänger du verkligen upp ditt resonemang på en enda enstaka studie författad av aktiva anti-vaxxare?

Det är ingen egentlig studie, utan en rapport. Den påvisar med all tydlighet att datan inte är tillförlitlig, ingenting annat. Däremot ges en matematisk förklaring istället för diverse gissningar, en förklaring jag måste säga är högst logisk.

Det jag finner verkligen problematiskt med siffrorna är att mortalitetskurvan för icke-coviddöda följer respektive vaccinationsprogram för just den åldersgruppen. Jag ser ingen annan förklaring än dels en felkategorisering, dels missade vaccinskador.

Eftersom även Socialstyrelsens statistik grundar sig mer på kategorisering efter vad som är vettigt för vårdinsatser än efter vad som behövs för att analysera vaccinrisker lär samma problem finnas med den statistiken.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TimmieStark
Men varför funkar vaccinet då?
Inte mot Omikron i två doser vilket är jämförbart med naturlig immunitet ungefär.

Vad som ser ut att skydda lite bättre är boosterinjektioner men inte ens där verkar man vara helt skyddat. Man ser även att dessa har smittats av Omikron i vissa fall.

Vi tror dock att naturlig immunitet och vacciner skyddar hyfsat mot allvarlig sjukdom.
Citera
2021-12-16, 16:07
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är ingen egentlig studie, utan en rapport. Den påvisar med all tydlighet att datan inte är tillförlitlig, ingenting annat. Däremot ges en matematisk förklaring istället för diverse gissningar, en förklaring jag måste säga är högst logisk.

Det jag finner verkligen problematiskt med siffrorna är att mortalitetskurvan för icke-coviddöda följer respektive vaccinationsprogram för just den åldersgruppen. Jag ser ingen annan förklaring än dels en felkategorisering, dels missade vaccinskador.

Eftersom även Socialstyrelsens statistik grundar sig mer på kategorisering efter vad som är vettigt för vårdinsatser än efter vad som behövs för att analysera vaccinrisker lär samma problem finnas med den statistiken.
Jag vågar satsa alla min slantar på att det finns metodfel just i den studien.
Citera
2021-12-16, 16:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag vågar satsa alla min slantar på att det finns metodfel just i den studien.
Möjligt, men källan är fortfarande ONS och datan är vad den är.

Även om författarna är "antivaxxare" är de fortfarande erkänt duktiga. Världsledande professor i matematisk riskanalys bör man inte bespotta vad gäller just matematisk riskanalys även om man inte delar hans åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in