2021-12-16, 12:10
Medlem
Ni ovaccinerade ska helst inte fira jul det menar Folkhälsomyndigheten.
Citera
2021-12-16, 12:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Norrmännen är förberedda och inför en rad proaktiva åtgärder, vi står som vanligt med brallorna vid knävecken. Nästa vecka kommer nya restriktioner, kanske tvätta händerna? Har inte hört den på ett tag.
Vaccinpass för att gå i skolan?
Citera
2021-12-16, 12:11
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Skönt. Slipper helst halva släkten
Citera
2021-12-16, 12:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Omikron är en fluga. Sista rycket för viruset som försöker maximera sin spridning.

Uppskattningsvis har smittspridningen redan peakat eller gör det nästa vecka. CFR ligger dessutom långt under Delta.

Åtgärderna kommer för sent som vanligt.

Problemet nu är snarare lägre kapacitet på IVA.
Nej
Citera
2021-12-16, 12:14
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016

Det är lugnt, vi kan fira jul i flera decennier framöver. Hur många fler jular har ni kvar när vaccinbiverkningarna börjar visa sig på riktigt?

(Jag vet, provocerande inlägg, men kunde inte låta bli att sjunka till vaccinhetsarnas nivå.)
Citera
2021-12-16, 12:14
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vaccinpass för att gå i skolan?

Det tror jag inte.
Citera
2021-12-16, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nej, det är inget bra mått eftersom det påverkas av så mycket som andra sjukdomar, olyckor, vårt sätt att leva, restriktioner och rekommendationer. Det blandas bara äpplen med päron och därmed blir sådana jämförelser totalt ointressanta.

Jo det är ett mycket bra mått. Du har bara inte undersökt saken utan kommer med svepande förklaringar. Ingen evidens kommer du med.
Citera
2021-12-16, 12:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Det första förslaget; håller med helt.

Det andra förslaget är mer tveksamt. Det kommer som sagt med problem längre fram.

Än så länge ser vi mest riskgrupper och ovaccinerade bli sjuka, med betoning på riskgrupper. Data från Sydafrika tyder på att vi får en våg med milt sjukdomsförlopp för de flesta vaccinerade och naturligt immuna. Det kan vara mycket bättre att vi tar smällen nu ändå, men jobbigt blir det i så fall...
Lite bättre rutiner på äldreboenden och gruppboenden borde det väl generellt vara ändå. Dock hade en rejäl uppryckning vad gäller tester gjort skillnad nu.
Går det upp mycket är det inte bara riskgrupper som kan råka illa ut. Jag föreställer mig att kombinationen av många sjuka barnmorskor och föderskor samtidigt kan ställa till vissa problem, det är ju en verksamhet utan speciellt stora marginaler om man ser till debatten senaste tiden.

Covid har aldrig varit farligt på ett individplan för de allra flesta. Det är på ett samhällsplan det ställer till bekymmer. Det kan ställa till med bekymmer även om den vore hälften så mild om storleken på vågen är tillräckligt hög, och baserat på data från Danmark och England ser omikron inte nämnvärt mildare ut.
Citera
2021-12-16, 12:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
Och hur har det gått om vi riktar in oss på fetma och inaktivitet? Kanske dags införa hälsopass?
Finns väl nästan redan?

Jag vet att överviktiga är bannade från ridskolor. Även från vissa flygbolag tror jag eller vad hände där egentligen?
Citera
2021-12-16, 12:19
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Går det upp mycket är det inte bara riskgrupper som kan råka illa ut. Jag föreställer mig att kombinationen av många sjuka barnmorskor och föderskor samtidigt kan ställa till vissa problem, det är ju en verksamhet utan speciellt stora marginaler om man ser till debatten senaste tiden.

Covid har aldrig varit farligt på ett individplan för de allra flesta. Det är på ett samhällsplan det ställer till bekymmer. Det kan ställa till med bekymmer även om den vore hälften så mild om storleken på vågen är tillräckligt hög, och baserat på data från Danmark och England ser omikron inte nämnvärt mildare ut.
Ja, att vården är så illa anpassad är verkligen ett problem.

För de flesta är inte Covid-19 ett problem på individnivå, men för vissa individer är det verkligen ett problem.

Hur många har dött hittills med Omikron i SB och Danmark?
Citera
2021-12-16, 12:19
Medlem
Citat:
Nej

Jo...det mesta tyder på detta, studerar man utvecklingen av tidigare pandemier så stämmer det väl överens med hur slutfasen brukar se ut. Kina-snuvan är äntligen här.

https://www.youtube.com/watch?v=RWrjX1ty2EU
Citera
2021-12-16, 12:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Jo...det mesta tyder på detta, studerar man utvecklingen av tidigare pandemier så stämmer det väl överens med hur slutfasen brukar se ut. Kina-snuvan är äntligen här.

https://www.youtube.com/watch?v=RWrjX1ty2EU
Influensa är fortfarande farlig för riskgrupper.

Skillnaden är att vi idag har flockimmunitet mot influensa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in