2021-12-16, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Var har jag hävdat det? Däremot verkar du anse att överdödlighet är ett bra mått på dödlighet i covid19, men om jag missförstått dig på den punkten så är det ju bra. Hur många avled i covid19 år 2020? Fler eller färre än 12 tusen?

Överdödlighet är ett bra mått för att jämföra dödligheten i covid-19 i relation till andra smittsamma sjukdomar som också härjar som influensa. Upprinnelsen till detta var ditt inlägg om att 500-1500 dör i influensa varje år, vilket är en sanning med modifikation. Det kan man se genom den säsongslista som jag visade.
Citera
2021-12-16, 10:54
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kul pressträff. Kan någon förklara hur man hindrar omikron genom att införa krav på covidbevis för inresa från grannländerna? Omikron bryr sig inte om någon har covidbevis eller ej haha

"Nästa vecka kan det komma besked om ytterligare åtgärder för att bromsa smittspridningen, inleder hon. Kravet på covidbevis även vid inresa från Norden införs efter begäran från Folkhälsomyndigheten , säger hon.

Förhoppningen med detta är att kunna förhindra att omikronvarianten sprids i Sverige via import från grannländerna."

Sverige i ett nötskal...
Huvud-entreerna via Danmark-Norge-Finland ska ha Covid-bevis...
Köks-entre via Arlanda - Bromma-Skurup m.fl fri passage, och ring om ni känner er snuviga....

Igår satt ett gäng hostande/nysande i en servering på Bromma Blocks, som just kommit med Brysselkärran, rullväskorna med tagsen var avslöjande bland julklapps-inköpen, ena snubben hosta så jävligt att han småspydde på golvet....
Och Bryssel har ju dödsmetallbandet med namnet Omicron, prizeless....
Citera
2021-12-16, 10:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Hur många av dessa var riskgrupp?

Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Hur många av dem är friska utan utan underliggande sjukdomar? För att förhindra folk ska hamna på IVA så borde alla över 70 år år och de med underliggande sjukdomar hålla sig hemma, oavsett om det är vaccinerade eller inte. Det skulle ge mycket mer på beläggning på sjukhusen än att begränsa friheten med vaccinpass för friska under 60 år.

Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Hur många av dessa är riskgrupp?
Normalt är det 80%
Och jag gissar övriga 20 också är en ej än lokaliserad riskgrupp.

Oj oj, nu var det till att flytta målstolpen med imponerande samlad kraft.
Spelar det någon roll?

18 av de 31 har inte någon riskgrupp. Det handlar alltså om 60 % av åldersgruppen och 20% av de totalt inlagda. Om dessa 20 % hade vaccinerat sig hade det varit lugnare på IVA.

13 personer är alltså riktiga idioter som inte vaccinerat sig trots riskgrupp. Övriga 18 är bara halvidioter som har en övertro till "min kropps förmåga att stå emot allt, och samtidigt växa som människa på köpet när jag fightar bort denna snuva".
Citera
2021-12-16, 11:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Spelar det någon roll?

18 av de 31 har inte någon riskgrupp. Det handlar alltså om 60 % av åldersgruppen och 20% av de totalt inlagda. Om dessa 20 % hade vaccinerat sig hade det varit lugnare på IVA.

13 personer är alltså riktiga idioter som inte vaccinerat sig trots riskgrupp. Övriga 18 är bara halvidioter som har en övertro till "min kropps förmåga att stå emot allt, och samtidigt växa som människa på köpet när jag fightar bort denna snuva".
Nej, för min del har målstolpen stått stilla hela tiden. Det ser du om du läser mina inlägg.

18 alltså. Gånger 10 fixar vi det fortfarande under en säsong utan större problem.

Alltså,
Vill vi skona vården gör vi det bästa vi kan för riskgrupperna.
Citera
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Spelar det någon roll?

Visst kan man se det så.
Hur många idioter har vi som dragit på sig allvarliga vaccinbiverkningar i den gruppen?
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Överdödlighet är ett bra mått för att jämföra dödligheten i covid-19 i relation till andra smittsamma sjukdomar som också härjar som influensa. Upprinnelsen till detta var ditt inlägg om att 500-1500 dör i influensa varje år, vilket är en sanning med modifikation. Det kan man se genom den säsongslista som jag visade.

Nej, det är inget bra mått eftersom det påverkas av så mycket som andra sjukdomar, olyckor, vårt sätt att leva, restriktioner och rekommendationer. Det blandas bara äpplen med päron och därmed blir sådana jämförelser totalt ointressanta.
Citera
2021-12-16, 11:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Nej, för min del har målstolpen stått stilla hela tiden. Det ser du om du läser mina inlägg.

18 alltså. Gånger 10 fixar vi det fortfarande under en säsong utan större problem.

Alltså,
Vill vi skona vården gör vi det bästa vi kan för riskgrupperna.

Och det gör vi genom att vi som inte tillhör riskgrupp gör allt vi kan för att inte hamna på IVA och därmed ta en plats för någon i riskgrupp som kanske hamnar där ändå trots vaccination.
Att ta en spruta i armen är fan det enklaste man kan göra.
Citera
2021-12-16, 11:04
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Hur räknade du då?

Minns inte exakt, men du får mina ungefärliga siffror från huvudet. Ca 900st under 40 år har vårdats på IVA sedan pandemins start. Enligt socialstyrelsen så är medellängden för någon som vårdas på IVA 20 dygn. Varje dygn på IVA kostar 40 000kr.
Citera
2021-12-16, 11:04
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
En skolklass uppgår vanligen till 25-30 elever. Så många tror jag inte att de flesta barn träffar under sina lov. Speciellt inte inomhus i ett begränsat utrymme.

Föräldrarna är hemma från jobbet för att ta hand om barnen, dvs vi är inte på jobbet och blir smittade.

Nej du är och har under hela denna pandemi skyllt på barnen och vill bestraffa barnen och alla föräldrar. Barnen ska ha hemskola och varannan förälder ska säga upp sig för att agera lärare och mattant på heltid.

Du är galen
Citera
2021-12-16, 11:12
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Intressant med en sådan stor metastudie.

4 av 10 som är smittade är helt utan symtom..

https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/ud-af-fem-covid-smittede-har-ikke-symptomer-det-er-problematisk-smitten

Till detta lägger vi till att WHO anser att asymtomatiska sprider smitta, där Lancelet i mars rapporterade att så inte är fallet:
The authors concluded that asymptomatic PCR-positive individuals do not transmit the virus to others [[5]].

Se AIC: https://www.thelancet.com/journals/lanepe/article/PIIS2666-77622100059-4/fulltext

Nu har pendel svängt igen (dec-21) att symptomatiska återigen smittar:
https://www.bmj.com/content/375/bmj.n2342

Och denna holmgång verkar matcha de klatschiga namnen på olika mutationer av Covid-19.....
Citera
2021-12-16, 11:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Och det gör vi genom att vi som inte tillhör riskgrupp gör allt vi kan för att inte hamna på IVA och därmed ta en plats för någon i riskgrupp som kanske hamnar där ändå trots vaccination.
Att ta en spruta i armen är fan det enklaste man kan göra.
Se min diskussion med arbetet igår angående vaccinresistenta mutationer!
Citera
2021-12-16, 11:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Kul pressträff. Kan någon förklara hur man hindrar omikron genom att införa krav på covidbevis för inresa från grannländerna? Omikron bryr sig inte om någon har covidbevis eller ej haha

"Nästa vecka kan det komma besked om ytterligare åtgärder för att bromsa smittspridningen, inleder hon. Kravet på covidbevis även vid inresa från Norden införs efter begäran från Folkhälsomyndigheten , säger hon.

Förhoppningen med detta är att kunna förhindra att omikronvarianten sprids i Sverige via import från grannländerna."

Det var nog den mest meningslösa pressträffen hittills. Inte något som helst nytt och inget som förändrar något. Vi ser att det ökar men tänker inte göra något åt det, var försiktiga. Sverige framstår som tappat bakom en vagn, det tyckte nog den finska YLE-reportern också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in