2021-12-16, 10:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tar vi det gånger 10 är det ändå absolut hanterbart.
Men varför ska vi ta den kostnaden om vi inte behöver det?

Jag räknade lite på det igår, Hittills så har de under 40 år kostat endast IVA ca 715 miljoner kronor. Lägger du till all annan slutenvård så är kostnaden ännu högre.
Citera
2021-12-16, 10:38
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Men om du är så maniskt rädd för smittan, håll dig inne, träffa inga människor och låt oss andra bestämma själv om vi tar risken att bli smittade eller inte.

Vill givetvis att ingen ska behöva drabbas av det här. Även om man inte dör är det vanligt att lungor och luktsinne påverkas. Gör det dig lika om du har luktsinne eller inte? Förstår inte hur man kan vara likgiltig inför covid19.
Citera
2021-12-16, 10:41
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Så svara på frågan då, vad är det för dödlighet som ökar precis samtidigt som influensatopparna kommer? Du vill ju hävda att det är något annat.

Var har jag hävdat det? Däremot verkar du anse att överdödlighet är ett bra mått på dödlighet i covid19, men om jag missförstått dig på den punkten så är det ju bra. Hur många avled i covid19 år 2020? Fler eller färre än 12 tusen?
Citera
2021-12-16, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vill givetvis att ingen ska behöva drabbas av det här. Även om man inte dör är det vanligt att lungor och luktsinne påverkas. Gör det dig lika om du har luktsinne eller inte? Förstår inte hur man kan vara likgiltig inför covid19.
Finns det någon statistik på hur många som får långvariga besvär med det? Gissar att risken är låg, nästan obefintlig, även om det såklart kan hända. Jag har varit nära döden flera gånger, och har skadat mig otaliga gånger. Jag är villig att ta den risken, och det ska vara upp till mig att välja det. Då det nu med all tydlighet har framkommit, t.o.m. fmh och regeringen medger det, att vaccinerade också sprider smitta.
Senast redigerad av gunnar76 2021-12-16 kl. 10:45.
Citera
2021-12-16, 10:42
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Jag räknade lite på det igår, Hittills så har de under 40 år kostat endast IVA ca 715 miljoner kronor. Lägger du till all annan slutenvård så är kostnaden ännu högre.
Första stycket:
Som jag ganska ingående förklarat under ett dygn nu för "arbetet" så går det annars ut över riskgrupper.

Detta förutan att jag fortfarande inte hittat data rörande allmän dödlighet och sjukdomar orsakade av inflammation uppdelat på ålder och vaccinationsstatus. Det innebär att bedömningen av risker är osäker och det går därför inte att göra en verkligt kunskapsbaserad riskbedömning för människor utanför riskgrupp. Knappt heller på riskgrupper, utan det blir mest en bedömning på läkares erfarenheter (vilket inte bör förraktas men inte är ett direkt bevis).
Citera
2021-12-16, 10:43
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:

Hur räknade du då?
Citera
2021-12-16, 10:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Fundera på om det är något annat som sammanfaller med längre skollov?

Är barnen själva hemma hela lovet?

En skolklass uppgår vanligen till 25-30 elever. Så många tror jag inte att de flesta barn träffar under sina lov. Speciellt inte inomhus i ett begränsat utrymme.
Citera
2021-12-16, 10:44
Medlem
Citat:

Hur mycket kostar alla tjockisar, rökare och alkoholrelaterade skador samhället? Då borde alla under 30 förbjudas köra bil också, för unga killar under 30 har absolut störst risk att hamna i en bilolycka vilket även andra kan drabbas av.
Senast redigerad av gunnar76 2021-12-16 kl. 10:46.
Citera
2021-12-16, 10:45
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gunnar76
Finns det någon statistik på hur många som får långvariga besvär med det? Gissar att risken är låg, nästan obefintlig, även om det såklart kan hända. Jag har varit nära döden flera gånger, och har skadat mig otaliga gånger. Jag är villig att ta den risken, och det ska vara upp till mig att välja det.
Inte det du frågade efter, men kunskapen om så kallad långcovid ökar och det finns effektiva behandlingar. Åtminstone när vi talar om de varianter vi hittills haft (Omikron kan kräva andra behandlingar vid långtidsbesvär).
Citera
2021-12-16, 10:47
Medlem
Danmark indfører ny behandling.

Ny tabletbehandling mod covid-19 bliver et tilbud til smittede personer i øget risiko

Lagevrio (molnupiravir) er et antiviralt lægemiddel, som ser ud at reducere risikoen for et alvorligt forløb og indlæggelse ved covid-19 hos personer i øget risiko.

Sundhedsstyrelsens har valgt at anbefale den nye tabletbehandling, selvom den endnu ikke er godkendt af det Europæiske Lægemiddel Agentur (EMA).

https://www.sst.dk/da/Nyheder/2021/Ny-tabletbehandling-mod-covid-19-bliver-et-tilbud-til-smittede-personer-i-oeget-risiko

https://nyheder.tv2.dk/2021-12-16-seneste-nyt-om-coronavirus
Citera
2021-12-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Smittspridningen sjönk förra jullovet för att sedan öka under feb. Smittan sprids i alla olika klimat. Öken, arktis, tropiskt.

Svepande igen. Det finns flera studier i ämnet att exempelvis luftfuktigheten påverkar R-tal.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8327769/
Citera
2021-12-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Inte det du frågade efter, men kunskapen om så kallad långcovid ökar och det finns effektiva behandlingar. Åtminstone när vi talar om de varianter vi hittills haft (Omikron kan kräva andra behandlingar vid långtidsbesvär).
Såg på Skavlan en som har vunnit priser för sitt luktsinne, speciellt på champagne, som fick corona och förlorade luktsinnet. Vilket självklart var förödande för honom, men eftersom han visste hur luktsinne fungerade så visste han också hur han skulle träna för att få tillbaka det. Vilket han nu också fått.

Edit: Skriver från mobilen med en förkyld 3-åring hemma, så ursäkta att jag skriver som en kratta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in