2021-12-16, 08:53
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Att du påstod att vaccinerade inte blir allvarligt sjuka är ingen smådetalj.
Ok, då ber jag om ursäkt för den detaljen.

Jag trodde som sagt att den informationen var vedertagen nu.

Är du ovaccinerad så löper du betydligt större risk för att bli allvarligt sjuk. Så skulle jag ha formulerat mig.
Citera
2021-12-16, 08:57
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Vad har vuxna med barnen att göra? Om barnen går i skolan och sprider med R>1 så kommer smittan att öka stadigt, oavsett om några föräldrar är närvarande eller ej. Det hände inte hösten 2021.

Att vuxna inte hade vaccinationskydd hösten 2020 ger ju att de vuxna spred smittan mellan varandra. Ser du inte det?

Vad vuxna har med barnen att göra?:-) Tror du barnen lever själva och inte interagerar med några vuxna? Återigen - hösten 2021 hade de flesta lärare och föräldrar ett fungerande vaccinationsskydd, som nu börjar klinga av. Så var inte fallet 2020 och det märks på smittokurvorna. Steg brant hösten 2020 för att peaka vid jul, sedan något lägre i jan (jullov) för att ånyo vända upp i feb/mars. Uppenbart att skolorna driver det här, vilket jag har sagt hela tiden. Nu inser även Tegnell det.
Citera
2021-12-16, 08:58
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ok, då ber jag om ursäkt för den detaljen.

Jag trodde som sagt att den informationen var vedertagen nu.

Är du ovaccinerad så löper du betydligt större risk för att bli allvarligt sjuk. Så skulle jag ha formulerat mig.
Om man tar bort 65+ och de i riskgrupperna från vaccinerade så fungerar vaccinerna riktigt bra i jämförelse.

För man får komma ihåg att det nog vid det här laget inte finns så många kvar av dem bland ovaccinerade.

Tyvärr!
Citera
2021-12-16, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag är tveksam. Jag vill inte se ännu värre utbrott av RS, influensa och Covid-19 nästa år.

Det talas mycket om att minska smittspridningen, men nästan ingenting om att rusta sjukvården likt våren 2029.

Då kör vi steg 3 nästa år också. Vi kommer inte kunna gå tillbaka som det var före pandemin.
Citera
2021-12-16, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad vuxna har med barnen att göra?:-) Tror du barnen lever själva och inte interagerar med några vuxna? Återigen - hösten 2021 hade de flesta lärare och föräldrar ett fungerande vaccinationsskydd, som nu börjar klinga av. Så var inte fallet 2020 och det märks på smittokurvorna. Steg brant hösten 2020 för att peaka vid jul, sedan något lägre i jan (jullov) för att ånyo vända upp i feb/mars. Uppenbart att skolorna driver det här, vilket jag har sagt hela tiden. Nu inser även Tegnell det.

Du förstår inte matematiken bakom epidemiologin. Om barnen är drivande i och med sin skolgång så är R>1. Det innebär att smittan ökar hela tiden. Oavsett om föräldrarna är där eller ej. Det såg du INTE under hösten 2021. Du verkar inte förstå detta samband.
Citera
2021-12-16, 09:01
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Då kör vi steg 3 nästa år också. Vi kommer inte kunna gå tillbaka som det var före pandemin.
Jag håller med om att att vi fått en ny smitta ovanpå dem vi hade tidigare.

Istället för att anpassa befolkningen till vården föreslår jag att vi gör tvärtom.
Citera
2021-12-16, 09:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Återigen sluta ljug pajas.

Skramla fram en källa på hur många barn som förlorat bägge sina föräldrar i Sverige i Covid annars sluta med din propaganda tack.
Att skolan är öppen bidrar enligt ditt resonemang alltid till smittspridning och i förlängningen att några äldre avlider i influensan eller vinterkräksjukan så jag antar att du tycker att en permanent skolstängning är på sin plats då eller?

Eller är det skillnad på 3000 döda i influensan kanske det är ok och gör inget.

Influensa och vinterkräksjuka bidrar inte alls till samma nivå av svår sjukdom och död som covid19. Influensa brukar handla om 500-1500 per år och dessutom har det länge funnits vaccin. Dessutom kommer dessa suffror helt utan restriktioner. Året 2020 hade vi redtriktioner men fick ändå 12 tusen döda i covid.
Citera
2021-12-16, 09:04
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Som sagt du förstår inte matematiken bakom epidemiologi. Om barnen varit drivande genom sin skolgång hade smittan ökat totalt sett utan några vuxna närvarande.

När Omicron kommer så ökar R generellt sett och då kan barnen bli drivande. Du kan inte använda Omicron som bevis för att barnen var drivande med tidigare varianter. Lär om och lär rätt.

Barnen är givetvis drivande och har så alltid varit. Ännu mer då de inte är vaccinerade.
Citera
2021-12-16, 09:05
Medlem
arbetets avatar
PK:n handlar alltså om vaccinpass från övriga Norden då. Hoppats på en utökning här hemma också. Svenskarna har inget emot detta:

Novus-undersökning visar: 14 procent är helt emot krav på vaccinationsbevis
På sociala medier och ute på Sveriges gator – motståndet mot vaccinationsbevisen är synligt. Men, vilket stöd har frågan bland svenska folket i stort?

En majoritet av svenskarna är positiva till krav på vaccinationsbevis vid stora evenemang, medan 14 procent är helt emot krav, visar en ny Novus-undersökning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis
Citera
2021-12-16, 09:07
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Om man tar bort 65+ och de i riskgrupperna från vaccinerade så fungerar vaccinerna riktigt bra i jämförelse.

För man får komma ihåg att det nog vid det här laget inte finns så många kvar av dem bland ovaccinerade.

Tyvärr!
Är det inte dem vaccinerna främst bör skydda?

Det är ganska självklart att om du vaccinerar immunstarka grupper kommer du att se stor skillnad i vårdbehov mellan ovaccinerade och vaccinerade. Att avlasta vården genom att vaccinera unga friska ger alltså effekt på marginalen.
Citera
2021-12-16, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
PK:n handlar alltså om vaccinpass från övriga Norden då. Hoppats på en utökning här hemma också. Svenskarna har inget emot detta:

Novus-undersökning visar: 14 procent är helt emot krav på vaccinationsbevis
På sociala medier och ute på Sveriges gator – motståndet mot vaccinationsbevisen är synligt. Men, vilket stöd har frågan bland svenska folket i stort?

En majoritet av svenskarna är positiva till krav på vaccinationsbevis vid stora evenemang, medan 14 procent är helt emot krav, visar en ny Novus-undersökning.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/novus-undersokning-visar-sa-manga-svenskar-ar-helt-emot-krav-pa-vaccinationsbevis

Det vore bättre med ett test ifall man bär på smittan än ett bevis för att man är vaccinerad.
Citera
2021-12-16, 09:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du förstår inte matematiken bakom epidemiologin. Om barnen är drivande i och med sin skolgång så är R>1. Det innebär att smittan ökar hela tiden. Oavsett om föräldrarna är där eller ej. Det såg du INTE under hösten 2021. Du verkar inte förstå detta samband.

Nej, en smitta ökar inte alltid hela tiden. Den går alltid i vågor. Gäller alla smittsamma sjukdomar. Till sist når man en punkt där inga fler är mottagliga. Och du beskyller mig för att inte förstå samtidigt som du gör det ena pinsamma klavertrampet efter det andra själv!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in