Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Tror du skall vara försiktigare med att kalla saker för lögn. Jag behöver inte gå långt tillbaka förrän jag hittar saker du sagt som kan tolkas som oärligt;
"Det du säger är att du tror att Tesla kommer lyckas med allt dom gett sig in på, inom närstående tid"
Jag har fortfarande inte träffat på någon som är björn Tesla med ett 100% ärligt resonemang, eller kunskaper som inte lämnar mer att önska.
Om kursen gått 400% sen du yttrade;
"Jag tycker det är väldigt uppenbart att aktien är övervärderad och måste gå ner ordentligt nån gång, är man riskbenägen kan man säkert hänga på den ett tag, men att köpa på dessa nivåerna är helt galet i mina ögon."
...är det kanske inte dags att underhålla tanken att det finns några saker som du missförstått eller inte förstår full ut? Rent hypotetiskt så är det en dålig strategi att avgöra om en aktie är övervärderad baserat på hur många som är positivt inställda, då det är väldigt svårt att veta exakt vem som lider av en Dunning Kruger effekt om man lider av en Dunning Kruger effekt.
Thunderfoots videos hade varit en värmande tröst för mig också om jag missat ett sådant uppställ, även om det har ett lika tillfredställande och varaktigt resultat som att kissa i byxorna när det är kallt ute.
Förstår inte varför du inte bara bemöter sakfrågan, hur är det inte uppenbart att Elon stått på scen och dragit lögner?
2017 sa Elon Musk att produktionen av Tesla Semi skulle börja 2019,
"if you order now, you have the truck in 2 years", nu 2 år senare har fortfarande ingen fått en Tesla Semi, och i bästa fall får Pepsi några handbyggda prototyper levererade detta året.
FSD är ju ett kapitel för sig, det är flera år sedan bilarna skulle vara fullt självkörande. 2020 skulle det vara Robottaxi funktionalitet i bilarna, det var galet att köpa en annan bil än Tesla för din Tesla skulle generera 30 000 dollar i intäkter varje år. Snart är vi inne i 2022 och fortfarande inget. För många citat och datum att posta här,
https://motherfrunker.ca/fsd/ här har du en bra timeline. Men kort summerat har han stått och hävdat att Tesla är ca 2 år ifrån total självkörning i ca 6 år...
Jag skrev att den var övervärderad då och det anser jag fortfarande den var, och är. Sen vad kursen lever för eget liv kan jag inte sia om, men jag skrev också att man kan hänga på om man är riskbenägen, men att den nån gång kommer ner ordentligt är jag fortfarande övertygad om. Jag säger inte att den är övervärderad för att där är många positiva till den (var fick du det ifrån?), det är en faktor i värderingen, men att den är övervärderad är ju bara kolla på var den står gentemot konkurrenterna, samt hur aktier med sån här exceptionell kursökning har slutat historiskt sett.
Sen finns det någon allmän bild om att de som är Tesla Bulls minsann har funnit en hemlighet, de har insett vad de andra inte vet och går tungt in i detta framtidsföretag. Sanningen är ju snarare att detta är den populäraste aktien bland många småsparare världen över, speciellt nya, och ofta ett av få bolag i portföljen... Känns som uppladdat för katastrof.
Sen kan man ju fråga sig varför insiderköpen helt lyser med sin frånvaro, de enda trades insiders gör i Tesla är att köpa aktierna snorbilligt med optioner, ingen verkar tycka att det kan vara värt att faktiskt köpa aktierna till marknadspris. Däremot är det många som tycker det är lockande att sälja aktierna..
Senaste 12 månaderna har
ingen insider köpt någon aktie i Tesla på marknaden, däremot har 88 st säljaffärer genomförts, varav 41 senaste 3 månaderna.
https://www.nasdaq.com/market-activi...sider-activity
Att Tesla bara ska öka och öka, och är lågt värderad, är tydligen inget dom som jobbar där håller med om.