2021-12-15, 22:58
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Proportionen som läggs in verkar vara likadan som andra varianter, 0,8% av fallen.

0,6 är väl korrekt för omikron?
0,2 är ju folk som blivit smittade på sjukhus?

Nu är det ju ingen stor skillnad, men ändå.
Citera
2021-12-15, 23:00
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Nån brittisk större nyhetssajt. Jag lägger ut länk.

Tror du tänker lite snällt när du skriver att viruset "läckte" från labbet, om jag förstår dig rätt? Jag tror inte att det här har läckt ut av misstag nämligen. Med allt som kommit fram och fortsätter komma upp i ljuset hela tiden så blir jag mer övertygad om att det här inte är nåt misstag och att hela plandemin är iscensatt och planerad sedan lång tid tillbaka.

Av kommunistpartiet i konspiration med Gates?
Citera
2021-12-15, 23:05
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newstyle
Metro.co.uk

Men det var inte där jag läste det först, var lite längre reportage på nån annan sajt nån tidningsartikel vilken det nu var?

Ja, vi vet ju att Eco Health Alliance var inblandade o de har koppling till Fauci enl de läckra emailen.

Wuhan lab leak 'is now the most likely origin of Covid because Beijing tried to cover it up' and it is 'reasonable to believe virus was engineered in China', Harvard scientist tells MPs

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10313053/Covid-19-UK-Wuhan-lab-leak-likely-origin-Covid-MPs-told.html

Only recently in September did a proposal get leaked showing that scientists from the EcoHealth Alliance were in collaboration with the Wuhan Institute of Virology developing this pipeline for inserting novel furin cleavage sites, these genetic modifications, into SARS-like viruses in the lab.

Chan stressed that the burden was on the scientists in question to show that their work did not result in the creation of SARS-COV2, the virus behind COVID-19, and that an investigation of documents being made available by US-based EcoHealth Alliance could hold the key.

https://www.business-standard.com/article/international/wuhan-lab-leak-more-likely-origin-of-covid-19-uk-parliament-panel-told-121121501377_1.html
Citera
2021-12-15, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Av kommunistpartiet i konspiration med Gates?

Det är så mycket och många olika inblandade så beror på vad man läser eller ser det finns olika tankar och teorier men de två du nämner dyker ibland upp. Ihop med så många andra personer och företag/organisationer som jag aldrig hört talas om eller visste fanns. Så stort och svårt att få nåt grepp om på många sätt.
Citera
2021-12-15, 23:21
Medlem
Citat:

Jo, stämmer. Men ändå ingen stor skillnad gentemot andra typer vad jag kan se.
Citera
2021-12-15, 23:29
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Proportionen som läggs in verkar vara likadan som andra varianter, 0,8% av fallen.

Ja, tyvärr ser det väl så illa ut.. Hög tid att dra i nödbromsen.

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-15122021-m3nr.pdf?la=da
Citera
2021-12-15, 23:30
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:

Citat:

Det verkar vara något färre, 0,6% mot 0,8% som läggs in med omikron. Men om man ser till åldersfördelningen för de smittade ser det ut att vara jämnt skägg. Det går i alla fall inte att säga att den ser mildare ut baserat på Danmarks data, lutar väl snarare åt andra hållet men den åldersfördelningen, men vi får se...

För drygt en vecka sedan skrev jag att man skulle nå 50% omikron i England och Danmark den 15:e eller 16:e baserat på hur snabbt den initialt verkade öka. Ser ut som om det kan stämma rätt bra.

Får hoppas jag har fel rörande lite övriga prediktioner, men det ser tyvärr inte så ut ännu.
Citera
2021-12-15, 23:42
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Du kan fortfarande inte säga att någon säkert skulle ha dött utan vaccin. Under hela pandemin har 44 % av de 80+are som hamnat på IVA överlevt. Alla kan inte ha varit vaccinerade eftersom de flesta dödsfallen i Sverige var 2020. 44 % är iofs lite mindre än 50 % men snälla, säg inte till nån att deras förälder säkert hade dött utan vaccin för det är helt enkelt inte sant.

Det är ju fantastiskt underbart han överlevde tack vare att han blev vaccinerad. Att det skulle vara oetiskt är märkligt resonemang på många plan.
Citera
2021-12-15, 23:42
Moderator
OYs avatar
Ur moderatormeddelande för tråden.

Citat:
§ 5
Inlägg med länkar utan citat eller förklaring.
Man skall aldrig behöva öppna en länk för att förstå budskapet i ett inlägg.

/Mod
Citera
2021-12-15, 23:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Problemet med omikron är som du påpekar smittsamheten. Andelen som behöver sjukhusvård är ~1% och av dom är det runt 30% som blir allvarligt sjuka.
Får du 1 miljon fall så är det ändå trots en liten andel i behov av sjukvård 10000 pers som behöver vård och 3000 som behöver intensivvård.
Med personer som Irene Svenonius i ledningen för sjukvården kan man räkna ut att det blir problem.

Korrekt att: Om väldigt många blir smittade, väldigt snabbt, så belastas sjukvården mycket, trots att bara någon procent behöver sjukvård. Då vill många sätta in hårda restriktioner. Men då är problemet att detta, knappas, lär hejda Omikron varianten i någon betydande omfattning. Vad hjälper det, annat än på marginalen om åtgärderna minskar smittspridningen med 30 procent, när Omikron kanske ökar antalet smittade med, minst, 150 procent i veckan.

Med risk för att vara tjatig. Jag tror att det, enda, som kan hejda upp Omikrons framfart är hybridimmunitet hos befolkningen. Vi ser det i Sverige om vi jämför med våra nordiska grannländer. Dels så fördröjdes introduktionen av Delta-variantens högsäsong i två månader, dels så verkar Omikron varianten ta tid på sig att etablera sig och ta över i Sverige.
Citera
2021-12-15, 23:57
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är ju fantastiskt underbart han överlevde tack vare att han blev vaccinerad. Att det skulle vara oetiskt är märkligt resonemang på många plan.
Ja det var bra att han överlevde, det ifrågasätter ingen. Men korrelation är inte detsamma som orsak och verkan, så du har fortfarande ingen anledning att leka doktor och basunera ut att det var på grund av vaccinet. Färdigdiskuterat.
Citera
2021-12-16, 00:02
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
På populationsnivå smittar helt klart vaccinerade mindre ergo; lägre smittspridning.
Bara om de har samma beteende. Annars kan det lika gärna vara tvärtom. Har du inte hört talas om vaccinpass? Det ger vaccinerade ett mer smittsamt beteende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in