2021-12-15, 17:14
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Har du källa till detta påstående?

På Folkhälsomyndihetens webbsida kan man läsa att vaccinet skyddar personen att bli allvarligt sjuk. Det står innte att de vaccinerade smittar mindre.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/vaccination-mot-covid-19/information-for-dig-om-vaccinationen/efter-vaccinationen/

För övrigt tycker jag inte att Covid vaccinet borde kallas vaccin utan medicin eller bromsmedicin eftersom det är så oeffektivt. Till exempel vaccin mot röda hund, mässling, påssjuka är "riktiga" vacciner och skydda mot smitta vilket Covid vaccinen inte gör i större utsträckning. Man tar också bestämd antal doser av dessa vaccin och behöver inte påfyllnadsdos var och varannan månad.
Första raden som du valde att ignorera
Citat:
Vaccinationerna bidrar till att smittspridningen av covid-19 minskar
Citera
2021-12-15, 17:19
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är återigen ett statistiskt medelvärde. Om han blev så svårt sjuk att han nästan dog så är risken överväldigande att han faktiskt skulle ha dött utan vaccin. Statistiskt så blir folk som dör utan vaccin lätt sjuka med vaccin. Folk som blir lätt sjuka med vaccin blir kanske lite snoriga med vaccin medan 50% blir helt opåverkade. Hade han varit nyvaccinerad så hade skyddet varit ca 90%. Hade han fått en tredje dos 2 veckor innan hade han sannolikt inte ens behövt uppsöka sjukhus.
Du kan fortfarande inte säga att någon säkert skulle ha dött utan vaccin. Under hela pandemin har 44 % av de 80+are som hamnat på IVA överlevt. Alla kan inte ha varit vaccinerade eftersom de flesta dödsfallen i Sverige var 2020. 44 % är iofs lite mindre än 50 % men snälla, säg inte till nån att deras förälder säkert hade dött utan vaccin för det är helt enkelt inte sant.
Citera
2021-12-15, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det fylls väl kontinuerligt på med individer i riskgrupperna eller avlider de i snabbare takt än det hinner tillkomma nya svaga individer?

Beror nog på om dom hinner smittas och utveckla en bred immunitet innan dom hamnar i riskgruppen.
Men ja, om vi med vaccinernas hjälp lyckas bromsa smittspridningen såpass länge att ett botemedel uppfanns så skulle kanske vissa ur dagens riskgrupp kunna räddas. Men bortsett att vaccinering verkar ha föga effekt på smittspridningen som omikron reducerat till ingenting så känns ju detta som ett väldigt långsökt argument för att införa kontrollsamhälle ala 1984 och jag har svårt att tro att Agda 85 på ålderdomshemmet egentligen vill att vi ska göra det för hennes skull, jag hade inte krävt det av samhället i alla fall. Jag hade isolerat mig själv under vintermånaderna, kanske...
Citera
2021-12-15, 17:32
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esmond
Beror nog på om dom hinner smittas och utveckla en bred immunitet innan dom hamnar i riskgruppen.
Men ja, om vi med vaccinernas hjälp lyckas bromsa smittspridningen såpass länge att ett botemedel uppfanns så skulle kanske vissa ur dagens riskgrupp kunna räddas. Men bortsett att vaccinering verkar ha föga effekt på smittspridningen som omikron reducerat till ingenting så känns ju detta som ett väldigt långsökt argument för att införa kontrollsamhälle ala 1984 och jag har svårt att tro att Agda 85 på ålderdomshemmet egentligen vill att vi ska göra det för hennes skull, jag hade inte krävt det av samhället i alla fall. Jag hade isolerat mig själv under vintermånaderna, kanske...
Våra äldre är inga millenials.
Citera
2021-12-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Första raden som du valde att ignorera
Jobbigt att det nu inte syns ett spår av att vaccinen minskar smittspridning. Varken nu eller tidigare.
Citera
2021-12-15, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Om det stämmer bör det bero på vaccinpasset. Det har visat sig öka smittspridningen.

Jepp, det beror på vaccinpassets falska säkerhet. Folk tror att de är helt immuna mot virus när de har tagit sina sprutor. De tror även att de fritt kan gå in i vilka folksamlingar de vill så länge de har sitt vaccinpass utskrivet. Att vaccinpasset är gammalt bara efter dess halveringstid är något som gemene man inte känner till.

Nu vaccinerar man femåringar i tron om att det minsann inte finns någon risk för att få biverkningar såsom narkolepsi. Att barn är smittspridare har vi vetat om i några hundra år. Vi har även vetat om att det är vårdgivarna (dvs föräldrar, vårdpersonal etc.) som sprider smitta mest, då de ombesörjer sina familjemedlemmar och sprider således smitta som de får av kroppsvätskorna från vårdtagarna. Detta kommer inte något vaccin i världen att hindra.

De flesta utbrott börjar alltid med en godnattpuss eller ett blöjbyte.
Citera
2021-12-15, 17:39
Medlem
Citat:
Våra äldre är inga millenials.

Nej, de som är gamla nu har varit med om betydligt värre pandemier än denna. Bla två omgångar H1N1 samtidigt som två världskrig var igång när pandemin skedde.
Citera
2021-12-15, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det verkar som vi förlänger pandemin genom att vaccinera friska människor. Pandemin hade nog varit över nu om ingen vaccinerat sig. Undra hur många år detta kommer ta...

Spanska sjukan försvann efter 2 år.
Det är risken. Men jag tror att några pandemier har varat 3 år, men inte längre än så. Väldigt intressant faktiskt, det verkar finnas en limit. Antingen slår flockimmunitet till eller så muterar viruset till en mild smittsam variant. Med andra ord kan man alltid vänta ut en pandemi, att tro att man kan vaccinera bort den är faktiskt riktigt korkat. Ingen har någonsin vaccinerat bort en pandemi, det är ganska givet att man adderar risk genom massvaccinering mot bakgrunden att vi faktiskt vet att pandemier är kortvariga.
Citera
2021-12-15, 17:42
Medlem
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/ecdc-vaccin-r%c3%a4cker-knappast-mot-omikron/ar-AARQkrJ?li=BBqxCu3

En tidsfråga innan det blir munskyddskrav i Sverige.
Citera
2021-12-15, 17:43
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Jag vågar inte rekommendera vitamin D så utan föregående provtagning. I sådant fall ska det vara i en moderat mängd och under begränsad tid.

Då borde du och dina kollegor gå igenom samlade rön sen 20 år tillbaka i ärendet.
Citera
2021-12-15, 17:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl det hemarbete och att avstå julbord handlar om. Liksom att inte ha eller utnyttja ett idiotiskt vaccinpass (höll på skriva smittpass) för att sitta på bio med asymptomatisk smitta.
Så länge man inte smittar någon 70+ eller någon ovaccinerad så är ju risken att någon blir allvarligt sjuk otroligt liten.
Citera
2021-12-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Presentera din uträkning för dina "60 procent".

Nej, det håller jag med om. Men det begränsar både spridningen och konsekvenserna. Desto mer ju fler som vaccineras.
I bästa fall påverkar det konsekvenserna positivt. Det har ingen påverkan på smittspridning, det ser vi tydligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in