2021-12-15, 22:04
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Vaccinationerna bidrar till att smittspridningen av covid-19 minskar är inte samma sak som att Vaccinerade smittar mindre.
Vaccinerade smittade smittar lika mycket som ovaccinerade smittade.

Visst finns det en skillnad i påståendena "vaccinerade smittar mindre" och "vaccinerade blir inte lika ofta smittade".

Det senare leder till det förra även om en smittad vaccinerad skulle smitta lika mycket som en ovaccinerad smittad.

På populationsnivå smittar helt klart vaccinerade mindre ergo; lägre smittspridning.
Citat:

Vaccinationerna bidrar till att smittspridningen minskar genom att färre blir smittade genom att vaccin ger viss skydd mot smitta.
Ja, och det är det enda som har relevans, i populationen i avseende på spridningstakten.
Citera
2021-12-15, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Okej men vad har det att göra med vad vi pratade om?

Det har allt att göra med det. Min initiala kommentar/fråga handlade om att inlägget var tydligt i vad det avsåg med den population som avlider.
Citera
2021-12-15, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Det har allt att göra med det. Min initiala kommentar/fråga handlade om att inlägget var tydligt i vad det avsåg med den population som avlider.
Nej, vi pratade om ifall vaccinerade blir allvarligt sjuka. Han hävdade, märkligt nog, att de inte blir det. Jag hävdade att de blir det. Vi vet ju alla att både ovaccinerade och vaccinerade blir allvarligt sjuka. Men bara de gamla och folk i riskgrupp. I stort sett. En icke-fråga egentligen.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att den furinsekvensen inte hittats av en hel forskarvärld i ett enda av hundratusentals kända virus är det väl det största frågetecknet angående om och hur det är skapat i ett labb. Eller finns det hemliga virus som bara kineserna i Wuhan känner till?
Många tror väl att detta är ett bevis för motsatsen.

Det har tillkommit mer läckor efter den här. Bl.a. har NIH erkänt att de tagit ett coronavirus och gjort det mer smittsamt i WIV. De namnger inte viruset och de förnekar att de gjort det med flit. Så de kan forfarande dementera SARS-CoV-2 men det är helt befängt att anta något annat i nuläget. I synnerhet inte när inte ens WHO fördömde Kinas förstörande av 200k virusbehållare i WIV utan att säga vad det var i dem.
Citera
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Lugnande artikel från The Telegraph:
We're almost certainly overreacting to the omicron variant
Competent responses to new variants can hardly be expected when data are interpreted and acted on at lightning speed

... Our current approach to interpreting science is too rapid and simplistic. As a consequence, indisputable facts are established overnight. The sheer speed at which data are interpreted generates overconfident, pessimistic predictions about what might happen next. As a result, we seem to be losing the ability to think critically.

Public Health England’s reports (see technical briefing 12) inform us that the growth rate in a variant of concern is “context-dependent”, and should not “be interpreted as a change in biological transmissibility”. The weather, the temperature, our behaviour, the presence of other co-pathogens – all of these influence the rise and fall of respiratory pathogens.
https://www.telegraph.co.uk/news/2021/12/15/danger-letting-bad-science-force-us-cycle-covid-restrictions/

I Danmark har de räknat ut att omicron fördubblas efter 1,6 dagar. Norge befarar 300 000 fall per dag. Men kanske att det inte är så illa? Förutom julbord för vaccinerade då, det är illa.
Jag har lyssnat på ett par oberoende dataanalytiker och immunologer. Jag är nu övertygad om att Omikron är det som kommer avsluta pandemin, tekniskt sätt, och göra den helt och hållet till en endemisk säsongsförkylning som ligger och skvalpar i bakgrundsbrus som de övriga.

Det tar inte lång tid innan den toppar ur. Vi är snart där. Ge det ett par veckor eller någon månad bara innan kurvan dalar igen. Sen är det över.

Faran är ju som sagt, irrationella människor och politiker som med näbbar och klor vill ta bort allt vad frihet och normalitet heter. Det är ett virus som inte försvinner så lätt.

Håller tummarna för det bästa
Citera
2021-12-15, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nån länk? Bra att fler går ut med det uppenbara att viruset fanns i labbet o läckte.

Metro.co.uk

Men det var inte där jag läste det först, var lite längre reportage på nån annan sajt nån tidningsartikel vilken det nu var?
Citera
2021-12-15, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nej, vi pratade om ifall vaccinerade blir allvarligt sjuka. Han hävdade, märkligt nog, att de inte blir det. Jag hävdade att de blir det. Vi vet ju alla att både ovaccinerade och vaccinerade blir allvarligt sjuka. Men bara de gamla och folk i riskgrupp. I stort sett. En icke-fråga egentligen.

Jag var bara ute efter detaljen att populationen som i huvudsak avlider utgörs av äldre. I den populationen är vaccinationstäckningen 93-94%. Vilket du missförstod från inlägget.
Citera
2021-12-15, 22:12
Medlem
LeeVans avatar
Dagsrapport SARS-CoV-2 variant Omikron i Danmark

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-15122021-m3nr.pdf?la=da
Citera
2021-12-15, 22:16
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Att den furinsekvensen inte hittats av en hel forskarvärld i ett enda av hundratusentals kända virus är det väl det största frågetecknet angående om och hur det är skapat i ett labb. Eller finns det hemliga virus som bara kineserna i Wuhan känner till?
Många tror väl att detta är ett bevis för motsatsen.

Vad vet jag men det verkar som det är långt ifrån all expertis som är lika övertygade som du och din kompis Methos om labbteorin.

Angående "läckan" varför kan man inte läsa om den över huvud taget i några respekterade websidor typ the Lancet eller liknande?

Eller kan man det fast jag inte hittat?

Om det är så lätt att fastslå att viruset kommer från labbet som du påstår är det lite förvånande att inte tusentals forskare och virologer protesterar och skriver om det.

Ps. Jag själv har såklart ingen aning det är bara lite kul att ni två är så tvärsäkra.

Citat:
Richard Horton, chefredaktör för The Lancets medicinska tidskrift, höll också med om att teorin om labbläckage bakom COVID-19 är en hypotes som måste tas på allvar och som måste undersökas ytterligare, enligt referens från Världshälsoorganisationen ( VEM

https://www.business-standard.com/article/international/wuhan-lab-leak-more-likely-origin-of-covid-19-uk-parliament-panel-told-121121501377_1.html
Citera
2021-12-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag var bara ute efter detaljen att populationen som i huvudsak avlider utgörs av äldre. I den populationen är vaccinationstäckningen 93-94%. Vilket du missförstod från inlägget.
Ja, det blev nog lite missförstånd.

Ännu ett tecken på "vaccinets" värdelösa förmåga.
Citera
2021-12-15, 22:25
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
I många andra länder, har man stängt ner skolorna lite tidigare för jullovet i år. Det kunde vi har gjort här också. Vidare kunde de ha varnat folk från att träffa människor från andra hushåll under julen. Och i synnerhet personer som bor en bit bort geografiskt.

Det tycker du, det tycker inte jag.

Frågan är vad som majoriteten i det demokratiska Sverige tycker.

Stänga skolan tidigare där har du nog barnen med dig kan jag tänka men inte alla hårt jobbande föräldrar som behöver jobba ihop julklapparna.

Majoriteten av befolkningen är nog ganska trötta på detta och läget i Sverige är helt ok för den stora massan. Många tycker att man gjort sitt med vaccinering och två år av restriktioner.

"Hur man än vänder sig så är arslet bak" så att säga och nu visar det sig att förra årets restriktioner medför att vi får ännu värre tillbaka med rs, covid, calisi och en rekordtidig influensasäsong.

Desto mer vi isolerar oss desto svagare blir vi och för barnens immunförsvar kan det vara förödande.
Citera
2021-12-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Dagsrapport SARS-CoV-2 variant Omikron i Danmark

https://www.ssi.dk/-/media/cdn/files/covid19/omikron/statusrapport/rapport-omikronvarianten-15122021-m3nr.pdf?la=da

Proportionen som läggs in verkar vara likadan som andra varianter, 0,8% av fallen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in