2021-12-12, 18:52
Medlem
OliverCromwells avatar
Har sossarna för avsikt att få igenom deras VÅP?

Och i så fall hur ska de hitta majoritet i Riksdagen för det?

MP kan de säkert få genom att neutralisera högerns skattesänkning på drivmedel.

Men sen måste de få C och V att samsas och hjälpa till med att få igenom VÅP:en vid voteringen.

Maggan kan väl inte gå till val skadeskjuten med två förlorade budgetomröstningar? Eller?
Citera
2021-12-12, 19:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Vet ej, och kanske minns jag fel? Men medverkade inte M och KD i en stor försvarsuppgörelse med bl.a. S förrra hösten som skulle gälla t.o.m. 2025? I så fall kan det vara svårt att kritisera den politik de själv varit med och utformat. Däremot borde SD ha en friare roll att kritisera den, men uppenbarligen har de valt att fokusera på andra frågor. Jag förmodar de kommer satsa på invandring och integration och brott och straff och det är möjligt att det kan gynna dem i valet?

Jo, M och KD instämde i FB 20. Här borde SD kunna kräva mera, och i ljuset av den säkerhetspolitiska utvecklingen så borde även M och KD kunna kräva mera härvid. Men, det finns kanske inga försvarsvänner kvar att hämta hem till M, efter vad som hände under Reinfeldt-åren.
Citera
2021-12-14, 20:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jo, M och KD instämde i FB 20. Här borde SD kunna kräva mera, och i ljuset av den säkerhetspolitiska utvecklingen så borde även M och KD kunna kräva mera härvid. Men, det finns kanske inga försvarsvänner kvar att hämta hem till M, efter vad som hände under Reinfeldt-åren.

S regering senaste 7 åren har ju byggt upp försvaret som M utplånade. M borde ha noll trovärdighet i försvarsfrågan.
Citera
2021-12-14, 21:00
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
S regering senaste 7 åren har ju byggt upp försvaret som M utplånade. M borde ha noll trovärdighet i försvarsfrågan.

Ja, det är alldeles riktigt. Här borde M tydligare ta avstånd från Reinfeldt och Tom Hylsas "försvarspolitik" och nu i högre grad kräva upprustning. Det kan inte uteslutas att det finna några ytterligare procentenheter att hämta där.
Citera
2021-12-14, 21:10
Medlem
Saltkatts avatar
Ny OP om förtroendet för partiledarna från Demoskop idag. Maggan upp i topp direkt, med Nooshi och Uffe på delad andraplats. Jimpan högst upp i ligan bland manliga väljare, och det är också hos honom som förtroendegraden skiljer sig mest åt mellan manliga och kvinnliga väljare. Mestadels ganska små förändringar, men Uffe halkar ner en del sedan förra mätningen, och Sabuni halkar ner ännu mer.

En lite intressant detalj är att det bara är två av partiledarna (Maggan och Nooshi) som åtnjuter stort eller mycket stort förtroende hos mer än 40% av de kvinnliga väljarna, medan fem av partiledarna åtnjuter stort eller mycket stort förtroende hos mer än 40% av de manliga väljarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Jx35RP/andersson-har-hogsta-fortroendet
Citera
2021-12-14, 21:51
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Ny OP om förtroendet för partiledarna från Demoskop idag. Maggan upp i topp direkt, med Nooshi och Uffe på delad andraplats. Jimpan högst upp i ligan bland manliga väljare, och det är också hos honom som förtroendegraden skiljer sig mest åt mellan manliga och kvinnliga väljare. Mestadels ganska små förändringar, men Uffe halkar ner en del sedan förra mätningen, och Sabuni halkar ner ännu mer.
En lite intressant detalj är att det bara är två av partiledarna (Maggan och Nooshi) som åtnjuter stort eller mycket stort förtroende hos mer än 40% av de kvinnliga väljarna, medan fem av partiledarna åtnjuter stort eller mycket stort förtroende hos mer än 40% av de manliga väljarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/Jx35RP/andersson-har-hogsta-fortroendet

Ja det har verkligen delats upp efter kön. Men jag kan inte förstå att Sabuni har mindre förtroende än de usla språkrören. Jag förstår inte heller varför Annie har så mycket förtroende.
Citera
2021-12-14, 22:26
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Men jag kan inte förstå att Sabuni har mindre förtroende än de usla språkrören.

Det tycker jag inte är så konstigt. Språkrören vet man åtminstone vad de vill och står för, men hur ska man kunna ha förtroende för någon som vacklar fram och tillbaka och står på än den ena, än den andra sidan hela tiden? Och att hon dessutom inte klarar av att hålla ihop ens ett litet tvåochenhalvprocentsparti väcker ju inte så mycket förtroende för hennes kompetens heller.
Citera
2021-12-15, 15:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:

Nja. Förvarets budget var väldigt hög under 2:a världskriget och sänktes drastiskt när kriget var över. (Vilket båda delarna naturligtvis var vettiga.) Men försvarsanslagen fortsatte minska i stort sett varenda år ända till 2015 då den var nere på 0,9% av BNP. Dessa ständiga sänkningar (räknar i % av BNP) skedde oavsett vilka som hade regeringsmakten. Dessutom var det ofta större tvärpolitiska uppgörelser. Så egentligen har alla riksdagspartier (förutom SD och V) medverkat till detta.

Sedan 2015 har försvarsanslagen successivt höjts till 1,3% av BNP, vilket skedde genom en försvarsuppgörelse där samtliga riksdagspartier, förutom V och SD, medverkade i. Vad som sas i de förhandlingarna vet jag naturligtvis inte, men enl åtminstone L som valde att hoppa av var det MP och S som benhårt stretade emot alla typer av höjningar. Mig veterligen har inga gått ut och sagt att L:s beskrivning varit felaktig så jag utgår ifrån att den stämmer. (Dock gissar jag att MP var mer motstridiga än S.)

Nästa år kommer den vara lika stor som i år. Den budgeten har som bekant M, KD och SD gemensamt tagit fram. Förvisso säger sig SD vilja stärka förvaret, men det säger även M (vad KD vill vet jag ej), men lik förbannat blev det åtminstone inga höjningar när de tog fram en budget.

Så att M skulle vara värre än S är nog tveksamt, i detta avseende är de ungefär lika usla. Tyvärr. (Med förbehåll att M till skillnad från S åren innan 1:a världskriget ville öka försvarsanslagen (den s.k. kanonbåtsfrågan). Men det känns som helt irrelevant idag.)
Citera
2021-12-15, 16:18
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Nja. Förvarets budget var väldigt hög under 2:a världskriget och sänktes drastiskt när kriget var över. (Vilket båda delarna naturligtvis var vettiga.) Men försvarsanslagen fortsatte minska i stort sett varenda år ända till 2015 då den var nere på 0,9% av BNP. Dessa ständiga sänkningar (räknar i % av BNP) skedde oavsett vilka som hade regeringsmakten. Dessutom var det ofta större tvärpolitiska uppgörelser. Så egentligen har alla riksdagspartier (förutom SD och V) medverkat till detta.
Sedan 2015 har försvarsanslagen successivt höjts till 1,3% av BNP, vilket skedde genom en försvarsuppgörelse där samtliga riksdagspartier, förutom V och SD, medverkade i. Vad som sas i de förhandlingarna vet jag naturligtvis inte, men enl åtminstone L som valde att hoppa av var det MP och S som benhårt stretade emot alla typer av höjningar. Mig veterligen har inga gått ut och sagt att L:s beskrivning varit felaktig så jag utgår ifrån att den stämmer. (Dock gissar jag att MP var mer motstridiga än S.)
Nästa år kommer den vara lika stor som i år. Den budgeten har som bekant M, KD och SD gemensamt tagit fram. Förvisso säger sig SD vilja stärka förvaret, men det säger även M (vad KD vill vet jag ej), men lik förbannat blev det åtminstone inga höjningar när de tog fram en budget.
Så att M skulle vara värre än S är nog tveksamt, i detta avseende är de ungefär lika usla. Tyvärr. (Med förbehåll att M till skillnad från S åren innan 1:a världskriget ville öka försvarsanslagen (den s.k. kanonbåtsfrågan). Men det känns som helt irrelevant idag.)

Oavsett är det en enorm skillnad att kalla försvaret ett särintresse som Reinfeldt mot att återinföra värnplikt och öppna nya platser för försvaret (regementen?) som Löfven-regeringarna. "Mer resurser" som du beskriver är inte det samma som att förbättra något vilket alla satsningar på "integration" och "utsatta områden" visar.

Både högern och vänstern är för låsta i dessa tankar om att kronor och ören är lika med resultat, det är bara en utgångspunkt, en förutsättning. Men om men anstränger sig kan man slösa precis hur mycket pengar som helst på något utan att åstadkomma något alls. Man kan till och med använda pengarna till att försämra situationen, vilket "integrationen" är bra exempel på. Om man lagt noll kronor på integration så hade vi haft en bättre integration än vi har.

Det är också ett exempel på hur viktig regeringsmakten är, t.o.m. med någon annans budget kan man påverka saker som inte bara är en fråga om kronor.
Citera
2021-12-15, 18:21
Medlem
Rätt stor rapportering om ungdomsrånen idag, med relativt klarspråk om vilka som ligger bakom och vilka som råkar illa ut.

Här har ju SD en chans att kassera in Tobias Anderssons arbete med att bjuda in förnedringsrånade svenska killar till en träff som samtliga riksdagspartier gav kalla handen.

SD bör gå all in på att kritisera sina "blockkollegor" för detta och i princip kräva att de kryper till korset för att samarbete ska vara aktuellt. Bjud in samma killar igen och kräv att M och KD närvarar.

Detta är som jag tjatat om en kilfråga in i gruppen kvinnoväljare.
Citera
2021-12-15, 19:47
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Rätt stor rapportering om ungdomsrånen idag, med relativt klarspråk om vilka som ligger bakom och vilka som råkar illa ut.

Här har ju SD en chans att kassera in Tobias Anderssons arbete med att bjuda in förnedringsrånade svenska killar till en träff som samtliga riksdagspartier gav kalla handen.

SD bör gå all in på att kritisera sina "blockkollegor" för detta och i princip kräva att de kryper till korset för att samarbete ska vara aktuellt. Bjud in samma killar igen och kräv att M och KD närvarar.

Detta är som jag tjatat om en kilfråga in i gruppen kvinnoväljare.

Jag hoppas du har rätt men är ändå lätt negativ angående förhoppningen att kvinnor skulle "vakna" upp på grund av dessa ungdomsrån, kvinnor som grupp är enligt min mening inte påverkbara av fakta, känlsomässigt styrda och oerhört påverkade av grupptryck, dvs. det måste till ett "uppvaknande" för så många att det för mig förefaller helt omöjligt att det ska ske.

Jag hoppas att jag har fel men som samhället har utvecklats sig under dessa decennier så tror jag inte det.

Inte ens när deras egna barn löper risk att drabbas kommer de att släppa sitt "godhetsknarkande".
Citera
2021-12-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag hoppas du har rätt men är ändå lätt negativ angående förhoppningen att kvinnor skulle "vakna" upp på grund av dessa ungdomsrån, kvinnor som grupp är enligt min mening inte påverkbara av fakta, känlsomässigt styrda och oerhört påverkade av grupptryck, dvs. det måste till ett "uppvaknande" för så många att det för mig förefaller helt omöjligt att det ska ske.

Jag hoppas att jag har fel men som samhället har utvecklats sig under dessa decennier så tror jag inte det.

Inte ens när deras egna barn löper risk att drabbas kommer de att släppa sitt "godhetsknarkande".

Kvinnor påverkas av grupptryck. Det är både problemet och lösningen. Vi ser gång på gång hur det svenska stimmet byter riktning med en blixt. Första steget är att faktiskt tala om dåliga mammor och skambelägga det du beskriver. Uppvaknandet sker inte en individ i taget, utan kollektivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in