2021-12-16, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det är väl inte enda skillnaden? Med vaccinpass slipper ställen se till att folk kan hålla avstånd etc. Var det inte så det var? Ett erbjudande till vissa ställen att välja mellan att följa vissa restriktioner, eller strunta i dem och bara släppa in vaccinpassade. Alltså får vaccinerade sprida vilt omkring sig.

Så var inte syftet formulerat. Regler om avstånd kommer sannolikt komma ändå om du tittar på Folkhälsomyndighetens plan (steg 2) för kommande restriktioner. Och som sagt: du verkar tro att alla ovaccinerade sitter hemma fromma som lamm och inte sprider smitta alls.
Citera
2021-12-16, 17:56
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi kan vara lugna för att både naturlig immunitet och vaccin var för sig ger ett litet skydd. Detta efter att Omikrons egenskaper blivit kända.

Att boosta naturligt immuna ger en immunitet mer inriktad på den del av spikproteinet vaccin immuniserar mot, och därför ser man en ökad (åtminstone tillfällig) immunrespons mot Omikron.
Jag kommer för egen del att avstå vaccin eftersom jag hellre anpassar mitt försvar efter hur viruset muterar, men jag har också möjlighet att hålla koll på mina antikroppsnivåer.
Man kan säga att jag hellre gör experiment på mig själv än på andra

Ja, det är ju bra, om du verkligen, kan hålla koll på dina antikroppsnivåer. Jag utgår, naturligtvis, ifrån att du haft en genomgången SARS-COV2 infektion. Var av oss gör sina egna bedömningar. Jag, för min del, vill ha ett så gott skydd emot SARS-COV2 som möjligt. Därför kommer jag att vaccinera mig med en bosterdos, förhoppningsvis i januari, innan Omikron helvetet bryter ut i Sverige!
Citera
2021-12-16, 18:01
Medlem
"Nästan alla, 98 procent, som smittades på det omtalade julbordet i Oslo var fullvaccinerade, enligt en ny rapport från norska Folkhälsoinsitutet. Av 111 besökare smittades 74 procent, och av dem hade tre av fem omikron."

2 av 5 smittade av delta
Vaccin funkar uppenbarligen inte mot den heller.
Citera
2021-12-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Bullshit. Visa källa så att vi kan skratta åt den.

https://ya.cc/t/HQC6ubnL36pEbn

21 vs 15 döda.
Citera
2021-12-16, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ingen i vaccingruppen avled.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/nejmoa2034577

https://ya.cc/t/HQC6ubnL36pEbn

21 vs 15 döda.
Citera
2021-12-16, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det ena utesluter inte det andra . Dvs att följa rekommendationerna bör gälla alla. Men ju fler vaccinerade i vuxen ålder desto bättre för alla är sunt förnuft . Av de som kan vaccinera sig då..

Min föreslagna lösning eliminerar behovet att använda friska vuxna och barn som en sköld för riskgrupperna som är vaccinerade med ett ineffektivt vaccin.
Bara det bör göra att det är den lösningen det sunda förnuftet väljer.
Citera
2021-12-16, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Jag har skrivit flera vetenskapliga artiklar, åtminstone en av dem blir fortfarande citerad var och varannan månad. Mitt IQ ligger bekräftat i den översta percentilen och min lön - ja vad ska man säga? - ligger förmodligen i den översta promillen i Sverige. Så ja, jag vet hur man källgranska.

Du är väl lärare om jag minns rätt. Det är välkänt att ni som grupp tror er veta bäst trots att er IQ ligger någonstans kring snittet av befolkningen. Och er högskoleutbildning är väl inte direkt vetenskapligt stringent om man säger så. Men om man står och predikar inför storögda 10-åringar varje dag som lyssnar till en som att man vore Gud fader så är det så klart lätt hänt att man får storhetsvansinne och tror sig veta bättre än vetenskapsmännen hos CDC, ECDC, NIH, WHO, ACIP samt alla läkarförbund och organisationer i världen.

Okej, du har inte tagit till dig något som folk skriver härinne? Ingen av de stora hälsoorganisationerna är tillförlitliga då de tillsammans har satsat pengar på GoF och den SARS-forskning som pågick inom labbets väggar. Det handlar inte om att någon vet bättre än någon annan, det handlar om att NIH och WHO har en klar agenda att släta över denna pandemi, då det är deras egengjorda variant av ett virus som härjar. En del av dina vetenskapsmän erkänner GoF-forskning på SARS, jag citerade till och med en som är med EHA.

(Så länge du inte kan förklara hur en människa kan vara bättre på logisk problemlösning samtidigt som att denne knappt kan läsa eller navigera i tid och rum. Medan en annan person kan vara världsmästare på pussel, men knappt kan räkna eller ens skriva. Så ska du nog ligga lågt med ditt psykometriska IK-mått.)
Citera
2021-12-16, 18:12
Medlem
JO avskriver 11 000 anmälningar mot införandet av vaccinationsbevis:

https://www.dn.se/sverige/jo-provar-inte-vaccinationsbeviset-trots-tusentals-anmalningar/

"Nu väljer JO att avskriva samtliga anmälningar med hänvisning till att de berörda myndigheterna har följt de regler som gäller för hur ärenden ska handläggas, vilket är JO:s huvuduppgift, enligt Erik Nymansson:

– Det beror inte på mängden, utan det beror på det regelverk som styr JO. Att JO tittar på hur myndigheter efterlever lagar och författningar. I det här fallet, så handlar anmälningarna om själva innehållet i framför allt regeringens förordning, vilket jag inte kan pröva. Det är konstitutionsutskottet som göra det.

En stor mängd av anmälningarna har använt sig av liknande text och formulering. Den senaste tiden har olika grupper och kampanjer på olika forum uppmanat människor att skicka in en JO-anmälan. Många anmälningar är likartade, som att personer kopierat en och samma text, påpekar Dan Johansson."
Citera
2021-12-16, 18:12
Medlem
revodnebs avatar
JO skickar de 11000 anmälningarna mot vaccinpasset dit de hör hemma, till runda arkivet!

https://www.dn.se/sverige/jo-provar-inte-vaccinationsbeviset-trots-tusentals-anmalningar/

Edit:
Pucktvåa på den.
Citera
2021-12-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Finns rätt stark evidens för att de 90-100 tusen som avlider varje år i Sverige främst inte förklaras av dödlighet i Covid19.

Tittar du på total dödlighet när du analysear gängskjutningar och trafikdöda också, eller gäller det bara covid19?

De påverkar inte de stora talen nämnvärt när du jämför med andra år och influensa. Krig och större händelser påverkar. Men som sagt det är inget vi har i Sverige.
Citera
2021-12-16, 18:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Nej.

Nej.

Och det betyder - om man får tro antivaxxare - på att det är något "fuffens"?

Herregud.
Nehej, det är annars bara för var och en att se efter själv.

Jag vet inte vem du tror på. Jag tror på Gud. Det vanligaste är att tro på Ad Hominem.
Citera
2021-12-16, 18:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det är inte bara idioter som faller för vaccinmotståndarnas vilseledande retorik. Vaccinmotståndarna använder vissa fula tricks för att vilseleda vanligt folk.
Säg det till Sergio Agüero som tack och lov har överlevt sina komplikationer med hjärtat från vaccinet. Säg det till alla familjer vars släktingar som har dött av vaccinet. Mörkertalet är enormt och media rapporterar ingenting om detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in