2021-12-15, 14:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvpy
Så du krattat redan nu för att kunna säga ”Det var inte alls för vaccinet! Det skulle vänt i alla fall!”
Titta på alla toppar, pandemier går i vågor av sig självt. Poängen är väl snarare att ingen idiot bör slå sig för bröstet och hävda att det var vaccinet som vände utvecklingen, för det kan de rimligtvis inte veta. Men ta du din n:te overksamma dos om du vill. Och tänk inte på kostnaden för samhället för det, eller hur mycket bättre riskgrupper i 3e världen behöver den. Fortsätt du på den inslagna själviska narcissistiska vägen så blir nog allt bra, ska du se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad du anser att folk ska fråga sig var inte vad vi diskuterade.

För att få klarhet;
Anser du att regeringen håller sig till mänskliga rättigheter när de belönar lydnad och straffar olydnad vad gäller medicinska ingrepp?

Det handlar inte om lydnad och olydnad. Du är fri att inte vaccinera dig, men som allt annat får våra val i livet konsekvenser. I detta specifika fall under några månader tycker jag personligen att regeringen/experter tänker rätt. Det tycker också de flesta anti-vaxxers jag pratat med, inga konstigheter.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Du får givetvis använda det, men då ser du inget problem med berusade långtradarchaffisar eftersom även nyktra förare kan krocka? Lite konsekvens tack! Friheten utsträcker sig till den punkt då du riskerar andra människors liv och hälsa.

Jag tycker självklart inte du ska supa bakom ratten eller på jobbet.
Även om du är nykter så har det ingen koppling till att man kan smitta som vaccinerad.
Speciellt eftersom det bara räcker i max 4.5 månad och "duktig medborgare klapp på huvudet" pass delas ut som diplom även om det var 1 år sedan du var duktig och tog din ordinerade medicin.
Citera
2021-12-15, 14:35
Medlem
Citat:
Dra den om jultomten också. Läs på lite vad vetenskapen har att säga om den saken. Varför tror du vaccinpass införs över hela världen?
Det är ju tydligen du som tror på Tomten trots att tomtemasken har varit av i snart ett år.

Tuff dag på jobbet, kanske inte vad du hade väntade dig när du skrev på kontraktet va?
Senast redigerad av overthehead 2021-12-15 kl. 14:38.
Citera
2021-12-15, 14:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Det handlar inte om lydnad och olydnad. Du är fri att inte vaccinera dig, men som allt annat får våra val i livet konsekvenser. I detta specifika fall under några månader tycker jag personligen att regeringen/experter tänker rätt. Det tycker också de flesta anti-vaxxers jag pratat med, inga konstigheter.
Visa då mig att det handlar om smittspridning!

Nej, att hockeyföreningar vill ha publik duger givetvis inte på långa vägar. Jag har redan tagit upp ett exempel, vilket du höll med om var galet, på varför det handlar om morot och piska. Ingenting annat.

Lyssnade du på Maggan på presskonferensen?
Citera
2021-12-15, 14:37
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Använde du röven när du tänkte ut detta svar?
Be oxå om hjälp att läsa nästa gång då din läsförståelse uppenbarligen inte ens klarar att förstå minimal text.
Jag kan igen meddela att innan hade dom inga restriktioner.
Vet du varför de inte hade några restriktioner? För att vi inte hade någon hög smittspridning.

Nu har vi en hög smittspridning och alternativet nu är att stänga ner för alla eller att begränsa det för några.
Citera
2021-12-15, 14:38
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Att vaccinerade smittar mindre.
Efter 6 månader? Det tycks vara ytterst marginellt.
Citera
2021-12-15, 14:39
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Haha, nej. Anledning till varför folk avbokar julbord är för att de inte orkar hålla på och visa upp en massa onödiga papper. Då är det bättre att stanna hemma.
Orkar att hålla på med papper?

På vårt julbord vi hade med jobbet så gick alla förutom en person. Han var inte vaccinerad.

Resten tankade hem sina bevis till telefonerna. Var inga problem alls.
Citera
2021-12-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vi som inte bor i några utsatta områden har en annan erfarenhet. Yngre folk vill ha tredje sprutan nu och inte efter sex månader.

Den regeln måste FHM titta på.
Du antog att jag bor på Ett utsatt områden? Konstigt då de som tjänar mest i min stad bor på samma område som jag bor på.... dvs inte i någon sunkig lägenhet..

Genom att jag bor själv i huset så har jag rätt bra ställt..

Föll din värld samman nu?
Citera
2021-12-15, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vaccinerna hjälper utmärkt för detta. Men inte 100 procent.
Utmärkt är ett lite för positivt ord i sammanhanget. Om vaccinerna hade fungerat hade det Gibraltar varit covid fria för länge sedan. Det är inte så att vaccinerna bara fungerar om alla tar det. För ett fungerande vaccin räcker det om 60% tar det för att få ner r-värdet så pass att smittan dör ut. Det här vaccinet fungerar så dåligt att även om 90% tar det så dör inte smittan ut.

Vaccinet kommer inte att ta oss ur pandemin. I alla fall inte i dess nuvarande form.
Citera
2021-12-15, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vet du varför de inte hade några restriktioner? För att vi inte hade någon hög smittspridning.

Nu har vi en hög smittspridning och alternativet nu är att stänga ner för alla eller att begränsa det för några.

Sen när blev smittspridning det farliga?
Vi har fortsatt låga nivåer svårt sjuka.

Så igen, hur tjänar man ekonomiskt på detta?
Passen behövs inte i nuläget.
Smittan stoppas inte heller av pass.
Innehavare av pass sprider smitta.

Om man på riktigt vill stoppa spridning så inför man rimligen åtgärder som uppnår det, inte diplom och ekonomiska BESTRAFFNINGAR för företag.
Citera
2021-12-15, 14:43
Medlem
mvpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Titta på alla toppar, pandemier går i vågor av sig självt. Poängen är väl snarare att ingen idiot bör slå sig för bröstet och hävda att det var vaccinet som vände utvecklingen, för det kan de rimligtvis inte veta. Men ta du din n:te overksamma dos om du vill. Och tänk inte på kostnaden för samhället för det, eller hur mycket bättre riskgrupper i 3e världen behöver den. Fortsätt du på den inslagna själviska narcissistiska vägen så blir nog allt bra, ska du se.

Så om du har två länder med samma covidutveckling, och det ena landet börjar vaccinera men inte det andra. Och då ser du att utvecklingen av smittan förändras kraftigt i landet som började vaccinera och går ner, men inte i det andra.

Och så ser man samma mönster i massvis med länder.

Du tycker inte att man då kan slå dig för bröstet och säga att vaccinet hjälpte?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in