Citat:
Ursprungligen postat av
Tjillinggnaget
Polisen kroppskameror visar bara ljud (tekniskt fel). Den enda kameran som visar vad som hände är S.As kamera men den är
Inte medtagen i förundersökningen. Varför?? För att dem skyddar varandra.
Det är inget tekniskt fel på kamerorna!
Kroppskameran åker av polis Pa Westerblom mitt i tumultet, och filmar in endast ljud tiden 01.04 -- 01.09 Kameranummer: X81342475, före och efter finns med. Hans fru är i vägen hela tiden och filmar in med sin mobiltelefon, och beordrades flera gånger att gå in, men hörsammar inte det!
Sidan 26 – 27
FL: Vi har ju filmer från polisens kameror, jag tänker att vi ska titta på dem.
Jag kan bekräfta att det är jag, men jag har sett filmerna tidigare i förhör så jag vill inte se de idag. Jag vill inte se de idag.
FL: Man ser även på filmerna om hur du kränger och försöker bita och sparka mot poliserna. Har du någon kommentar på detta?
Jag har inga kommentarer.
Våldsamt motstånd har ett straffvärde från böter, upp till 6 månaders fängelse enligt Brottsbalkens 17Kap 4§, Våld mot Tjänsteman av normalgraden 17Kap 1§ har ett straffvärde från böter, och upp till 2 års fängelse! Se Brottsbalken!
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/brottsbalk-1962700_sfs-1962-700
En åklagare får bara, och har även en skyldighet att åtala någon om han på objektiv grund kan förvänta sig en fällande dom, han är även förpliktigad att titta på omständigheter som pekar på att den åtalade är oskyldig!
Om frugans film innehåller något som visar att den åtalade är oskyldig men inte tagit med det, då skulle Advokaten anmäla honom för tjänstefel, eller visa det under huvudförhandlingen. Åklagaren kommer förmodligen endast summariskt ta upp det som hände vid polen. Eller som åklagaren mot Freja inte tog upp den påstådda ”råa misshandeln” av Freja, utförd av vakterna, som hände innan det Freja vart åtalad för!
Expressen
Tingsrätten har gjort samma skuldbedömning som jag och är övertygad om att hon bitit vakten. En bild av skadan togs direkt av polis.
Åtalade vill ofta att man ska titta på hela händelseförloppet, men det är inte min roll, säger Jonas Bergendal, åklagare i fallet.
https://www.expressen.se/nyheter/domaren-allvarligt-en-hamndaktion/