Citat:
Ursprungligen postat av
Merrybum
Han ska inte tala med Ebba för att hon inte är någon dam. Men det låter ju som någon som är lite dement som sagt. Vem säger så annars?
Nu kan det vara ett uttryck som lite äldre personer använder, då i meningen att personen inte upptäder på ett sätt som anstår en "dam", ett uppförande som är "anständigt" för en människa. Till det hör kanske att man beter sig "väluppfostrat", "värdigt" på det sätt som man förväntade sig av kvinnor när Esbjörn var ung.
I det begreppet kanske Esbjörn lägger in hur han upfattat Ebbas beteende mot honom, ett beteende som fått honom att känna sig lurad.
Jag är inte säker på att det behöver vara ett tecken på demens, utan tolkar in det mer som att Esbjörn uppfattat att Ebba inte har betett sig på ett anständgt sätt getemot honom i hans ögon.
Vi får väl se vad utredningen ger. Det finns som sagt många olika demenser, och t ex kan man få demens av små poppar i hjärnan, sk vaskulär demens. Även vaskulär demens indelas i olika sådan demenser, varav en drabbar den vita substansen.
Olika skador på hjärnan kan ge demenssymtom, det vet vi ju. Boxare, fotbollspelare och hyckeyspelare har fått som Parkinssonliknadne symtom med demens. Det känner vi ju till.
Nu menar jag inte att Esbjörn har demens, det vet jag inte. Men om man har ärftlighet, eller en sjukdom som gör att man lätt drabbas av små hjärninfarkter, kan hjärnan förstås försämras över tid. Ålder ökar också risken för att drabbas av andra demenser.