2021-12-15, 07:30
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är sant.

Skillnaden när vi talar selektionstryck och naturlig immunitet är att mutationer lättare kommer att stöta på större immunitet, och immunförsvaret selekterar också varvid responsen anpassas vartefter. Det blir en betydligt långsammare process.

Vad gäller möjlighet för viruset att mutera har vi nyligen diskuterat det. "Vi" fick rätt, "vi" som hävdade att det är en omöjlighet att vaccinera hela världen och att massvaccineringen därför skulle selektera fram vaccinresistens snabbare.

Dvs; teorin om att vaccinera bort/ ned mutationstakten fungerar bara på skrivbordet.
Fast du måste ju först visa på något som tyder på att det du skriver är verklighetsförenligt.

Omicron har uppstått i en individ med nedsatt immunförsvar (HIV-patient) mest troligt. I en population med låg vaccinationstäckning men hög "naturlig immunitet". Så det bekräftar snarare att vi bör begränsa virusets möjligheter att mutera. Och det är precis vad vaccin gör.
Citera
2021-12-15, 07:31
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Skydd mot allvarlig sjukdom och död skapar inget selektionstryck. Omikron skulle högst sannolikt tagit över helt på egna meriter, alldeles oavsett om vi haft något vaccin eller ej.
Det håller jag med om. Sannolikheten för den att uppstå från första början är dock lägre i en vaccinerad populstion enligt den andra aspekten i resonemanget.
Citera
2021-12-15, 07:35
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hem_bränt
Vadå då?
Fler vårdas i slutenvård än endast de som vårdas på iva.
https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Citera
2021-12-15, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Brant ökning av sjukhusinlagda i Sverige.

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-at-hospital

Fler restriktioner kanske?

Var väl någon igår som sagt att det kanske kunde bli redan nästa vecka, pressträff på torsdag och nya restriktioner på måndagen har det varit tidigare. Dock minns jag inte vad steg 2 innebär, tror att det var fortsatt tro på vaccinpass.
Citera
2021-12-15, 07:46
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det beror väl på typ av vaccin. Om det är efter 1 två eller 3 vaccindoser? Vilken typ av variant de blivit sjuka utav. Vi Generellt sett så kan man nog anta att vaccintillverkarnas uppgifter om skyddseffekten stämmer så nära vaccinationen.

Då gav vaccinen utmärkt skydd emot Wuhan-varianten och Alfa-varianten. Typ 96 procent skydd, lägre skydd för Astra-zenicas vaccin.
Numera skyddar vaccinerna sämre emot Delta-varianten och Omikron varianten. Pfizer 60-70 procent emot Delta varianten, men bra skydd emot allvarlig sjukdo
m. För att få ett 70 procentigt skydd emot Omikron varianten så måste man få en bosterdos. Två doser ger bara ett 33 procentigt skydd mot Omikron. Alltså samma som en dos gav mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten.

Sedan vet vi ju att skyddeffekten avtar efter några månader, men för dos 3, bosterdosen vet vi inte hur länge skyddet mot att smittas varar. Omikron verkar inte orsaka allvarlig sjukdom, utom i ytterst sällsynta fall. Men varianten är ytterst smittsam. Den är, antagligen, mer luftburen än de andra varianterna. Graden av potentiell viruslast den orsakar, känner jag inte till. Inte heller varför Omikron orsakar, så gott som inga allvarliga sjukdomsfall.

Men om t.ex 100 000 norrmän blir smittade, per dag, som den norska smittskyddsmyndigheten tror kan vara fallet inom några veckor,så blir sjukhusen och IVA avdelningarna, ändå överfulla, fast Omikron nästan bara orsakar milda symptom..
Nej, inte under den period jag talar om.

Jag fick en studie postad av annan användare som är till hjälp för att reda ut i vilken takt skyddseffekten utvecklas och som där till är till viss hjälp med lite annat, så de delarna börjar klarna lite.

Poängen med att få data på detta är att först då kan en kunskapsgrundad rekommendation ges på individnivå. Kan liv räddas bör liv räddas.
Citera
2021-12-15, 07:54
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mankan76
Jag förstår inte, de är ju vaccinerade?

Man kanske ska lägga i hop antalet sprutor för att minimera smittspridningen. En gammal skröplig 95år med 3 sprutor + en vårdare 50år utan sprutor = risk för båda!!

Jämfört med en skröplig 95år med 3 sprutor och en vårdare 50år med 2 sprutor = 5 vaccinationer och nästan obefintlig mindre risk.

Förstår du?

3 sjukhus i Stockholm har gått upp i stabsläge för att belastningen ökar med nya covidfall.

Rädda sjukvården vaccinera folket.

Eller vägra de ovaccinerade sjukvård för covid. Finns säkert lokaler vi kan sätt dom i, i väntan på att de ska tillfriskna eller dö.
Citera
2021-12-15, 07:55
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Fast du måste ju först visa på något som tyder på att det du skriver är verklighetsförenligt.

Omicron har uppstått i en individ med nedsatt immunförsvar (HIV-patient)
mest troligt. I en population med låg vaccinationstäckning men hög "naturlig immunitet". Så det bekräftar snarare att vi bör begränsa virusets möjligheter att mutera. Och det är precis vad vaccin gör.
Det vet vi inte ännu, men det är irrelevant.

Måste jag visa på att större delen av Afrika är ovaccinerade? Eller syftar du på att jag måste visa dig att stora delar av världen inte har ordentlig folkräkning? (Inte ens Sverige har sådan folkräkning idag).

Du är duktig på att ockupera folks tid med trams.
Citera
2021-12-15, 08:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det vet vi inte ännu, men det är irrelevant.

Vi vet åtminstone att den uppstått i ett land med låg vaccinationstäckning och en höga kumulativa tal i avseende på smitta (och döda försås).
Citat:

Måste jag visa på att större delen av Afrika är ovaccinerade? Eller syftar du på att jag måste visa dig att stora delar av världen inte har ordentlig folkräkning? (Inte ens Sverige har sådan folkräkning idag).

Nej, jag har ju själv skrivit att vaccinationstäckningen är låg där. Där är vi alltså båda överens. Det är ju en stor del av vad jag lyfter fram som falsifierar det du framför, att vaccin skulle vara drivande bakom nya varianter som uppstått.
Citat:

Du är duktig på att ockupera folks tid med trams.
Surt sade räven om rönnbären.
Citera
2021-12-15, 08:03
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad jag vet, så har Sverige inte varit födelseplats för någon ny besvärlig mutation. Mitt inlägg handlade inte om att stoppa nya varianters spridning. Mitt inlägg handlade om att minska risken att nya varianter uppstår.
Du kan minska risken för att en viss mutation uppstår, men om du inte får nog vaccintäckning ökar du samtidigt risken för att just en vaccinresistent variant ges övertag. Är du med?

Det sämsta man kan göra är att immunisera 50% (ja okej, jag höftar. Poängen bör dock framträda) medelst ett vaccin med smalt men starkt skydd. Det är därför det hetsas så mycket om att hela världen måste vaccineras omedelbart.

Antingen vaccinerar man alla, eller så vaccinerar man en minoritet.

Talar vi om ett vaccin med långvarigt skydd mot infektion (och där med spridning) och en tillräckligt hög vaccinationstäckning blir det någonting helt annat, då kan vi massvaccinera (som tex mot Röda Hund). Hänger du med på vad jag talar om?
Citera
2021-12-15, 08:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vi vet åtminstone att den uppstått i ett land med låg vaccinationstäckning och en höga kumulativa tal i avseende på smitta (och döda försås).

Nej, jag har ju själv skrivit att vaccinationstäckningen är låg där. Där är vi alltså båda överens. Det är ju en stor del av vad jag lyfter fram som falsifierar det du framför, att vaccin skulle vara drivande bakom nya varianter som uppstått.

Surt sade räven om rönnbären.
Nej, men du tror det. Likt en repig skiva kör du efter mallen oavsett med vem du diskuterar.
Citera
2021-12-15, 08:11
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Omnicron dubblas betydligt snabbare än så, 20 november var väldigt få fall omnicron, 8 december var det betydligt fler. 100 000 fall per dag i Norge tror dock inte heller jag på.

Matematiska modeller utan att ta hänsyn till folkets reaktion på ökad risk är meningslös. Har blivit uppringd av vården 2 gånger den senaste månaden och blivit erbjuden återbudstider men en dags varsel en gång samma dag den andra gången. Nu är det dags igen tandläkaren har en återbudstid de vill fylla.

Folk börjar bli rädda avbokar stannar hemma och isolera sig. Samtidigt tycket jag julshoppandet pågår intensivt. Säkert är det åldersrelaterat de äldre börjar isolera sig. De yngre har inte gjort det ännu men när det sker kommer spridningen att avta rejält.

Om Omikron varit digerdöden skulle inga restriktioner behövas, folk sätter sig själva i karantän på grund av rädsla att dö. För gruppen 65+ kommer ju även covdi att leda till döden för de flesta om de inte får vård.
Citera
2021-12-15, 08:21
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Man kanske ska lägga i hop antalet sprutor för att minimera smittspridningen. En gammal skröplig 95år med 3 sprutor + en vårdare 50år utan sprutor = risk för båda!!

Jämfört med en skröplig 95år med 3 sprutor och en vårdare 50år med 2 sprutor = 5 vaccinationer och nästan obefintlig mindre risk.

Förstår du?

3 sjukhus i Stockholm har gått upp i stabsläge för att belastningen ökar med nya covidfall.

Rädda sjukvården vaccinera folket.

Eller vägra de ovaccinerade sjukvård för covid. Finns säkert lokaler vi kan sätt dom i, i väntan på att de ska tillfriskna eller dö.
Det finns inte en enda läkare som kommer att ställa upp på ditt förslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in