Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Eftersom viruset hamnar på slemhinnorna vill man ju ha friska, sunda, fräscha slemhinnor redo att piggt reagera på viruset. Alla vet hur bra och hälsosamt det känns att andas in frisk luft. Undrar om inte munskydden gör slemhinnorna lite ledsna och nedstämda eftersom de då bara får varm kvalmig ofräsch luft på sig. Jag vill hålla mina slemhinnor glada och lyckliga för då tror jag de klarar viruset bättre. Så det så.
Jag håller med dig med reservationen att jag använder munskydd korta stunder när jag är och handlar och även på kollektivtrafiken eftersom jag inte kan vaccinera mig.
Det gör jag under perioder när smittan ökar.
Sjuka slemhinnor och tandkött kan orsaka även andra sjukdomar (tex Bakterier som orsakar tandlossning kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar. Patienter med parodontit löper högre risk att drabbas av högt blodtryck och hjärtinfarkt.) Det underlättar ju inte att ha skit i munnen om man drabbas av Corona.
Folk som inte borstar tänderna två gånger om dagen och använder tandtråd eller mellarumsborstar har en bakteriehärd i munnen som inte är att leka med. Googla bara på dålig munhygien+ sjukdomar så kommer det upp en hel del.