2021-12-15, 00:05
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"Statistik" från jämförbara länder börjar komma nu.

”- Det verkar som att bland de som är smittade av omicron i Danmark är det nästan lika många som är inlagda på sjukhus, som bland de som är smittade av delta, säger biträdande hälsodirektör Espen Rostrup Nakstad.”

https://www.nrk.no/urix/tall-fra-danmark_-omikron-forer-til-like-mange-innleggelser-som-delta-1.15769977

Trevligt att immunitet mot sprids med milda omicron utan dödsfall.

Men ej säker på att mRNA-jabbade får stark immunitet när de smittas i högre utsträckning än vi icke-jabbade, hört om återkommande insjuknanden.
Citera
2021-12-15, 00:10
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Inga goda nyheter! Hur spridd är Omikron i Danmark? Skiljer sig åldern mellan de som ligger inne för Delta-varianten respektive Omikron-varianten? Jag måste läsa artikeln du länkat till. Kanske jag får svar på mina frågor där.

Hm, nu har jag kollat artikel. Ca 5 procent av fallen i Danmark är Omikron. 21 av de ca 500 patienterna som ligger på sjukhus för Covid-19 Danmark ligger där för Omikron varianten, ingen av Omikron patienterna äröver 70 år. Det är, först, de senaste 5-6 dagarna som andelen Delta och Omikron varit lika stor enligt en sjukhusdirektör på, ett, sjukhus.. Kan med andra ord röra sig om tillfälligheter.

Danskarna befarar att omikron blir den dominerande varianten redan under denna veckan. Sanslöst hur fort det i så fall går.
Citera
2021-12-15, 00:10
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Har som arbetsgivare aldrig varit med om något liknande med sjukskrivningar som nu.
Flera nya bara nu ikväll, tror det blir mindre än 40% på jobbet imorgon.

Alla har naturligvis testat sig, ingen positiv ännu.
Är samma på mitt jobb, ovanligt många sjukskrivningar och har varit så någon vecka nu. Ingen positiv änmäld ännu.
Citera
2021-12-15, 00:13
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Eftersom viruset hamnar på slemhinnorna vill man ju ha friska, sunda, fräscha slemhinnor redo att piggt reagera på viruset. Alla vet hur bra och hälsosamt det känns att andas in frisk luft. Undrar om inte munskydden gör slemhinnorna lite ledsna och nedstämda eftersom de då bara får varm kvalmig ofräsch luft på sig. Jag vill hålla mina slemhinnor glada och lyckliga för då tror jag de klarar viruset bättre. Så det så.

Har du provat att springa med munskydd, även en mycket kort sträcka? Jag har gjort det. Jag hade suttit på tåget, i rusningstrafik. Tåget var kraftigt försenat, så jag sprang till busshållplatsen med munskyddet på. I vanliga fall brukar jag, utan problem, att också springa upp för trappan i anslutning till busshållplatsen. Denna gång gick det inte, men jag han ändå med bussen!🙂 När man bär munskydd så är det som att andas i ett mycket dåligt ventilerat rum. Men jag kommer ändå att fortsätta bära munskydd, i rusningstrafik.
Citera
2021-12-15, 00:15
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det är å andra sidan långt fler som vårdats än endast de som vårdats på IVA.

Vadå då?
Citera
2021-12-15, 00:16
Medlem
Davys avatar
Det lutar ju mer och mer åt att den 3e dosen blir den sista "allmäna" dosen. Tror inte det går att sälja detta en fjärde gång. Hoppas och tror att den 4e, osv enbart blir för riskgrupper.

Men jag kanske är för naiv.

Men är ganska säker på att vi kommer få ett stort tapp i antalet som tar tredje. Alltid en positiv utveckling.
Citera
2021-12-15, 00:16
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vad jag vet, så har Sverige inte varit födelseplats för någon ny besvärlig mutation. Mitt inlägg handlade inte om att stoppa nya varianters spridning. Mitt inlägg handlade om att minska risken att nya varianter uppstår.
Det beror på vädret. Tydligen. Har inte orkat läsa hela artikeln i detalj, men den gör en koppling mellan bl a temperatur och UV-strålning och uppkomsten av mutationer.

Den publicerades redan i början av 2021 och det är Bangladesh som studeras. Men kanske den kan förklara även varför Omicron uppstod i Gauteng, som råkar vara ett mycket tätbefolkat område.

Impact of population density and weather on COVID-19 pandemic and SARS-CoV-2 mutation frequency in Bangladesh
Published online by Cambridge University Press: 07 January 2021
For the first time, this study describes the effects of metrological parameters on the frequency of mutation at different sites in novel coronavirus. Both temperature and UV index had strong effects on different mutation events. Among host factors, coinfection also affected different mutations strongly. Including COVID-19 cases, fatalities, mutations, mutation frequency and clinical data this study provides a complete picture of the COVID-19 pandemics and environmental effects on this pandemic.
https://www.cambridge.org/core/journals/epidemiology-and-infection/article/impact-of-population-density-and-weather-on-covid19-pandemic-and-sarscov2-mutation-frequency-in-bang ladesh/48A13CDB7ADE4F39C0E8E4BA6E4A2309

Det kanske inte är så enkelt att bara vaccinera bort UV-strålningen.
Citera
2021-12-15, 00:18
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Danskarna befarar att omikron blir den dominerande varianten redan under denna veckan. Sanslöst hur fort det i så fall går.

Hm, låter väldigt snabbt, speciellt om man ligger på ca 5 procent nu. Men inom, bara, några veckor så blir Omikron varianten säkert dominerande i Danmark. I London kan den, redan nu, hunnit bli det. I Sverige kommer det dock att ta ca två månader till, förmodligen tack vare den relativt hygglig hybridimmunitet hos befolkningen.
Citera
2021-12-15, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Det lutar ju mer och mer åt att den 3e dosen blir den sista "allmäna" dosen. Tror inte det går att sälja detta en fjärde gång. Hoppas och tror att den 4e, osv enbart blir för riskgrupper.

Men jag kanske är för naiv.

Men är ganska säker på att vi kommer få ett stort tapp i antalet som tar tredje. Alltid en positiv utveckling.

Man tycker ju när man ser all data som finns i nu att det bör bli nästa steg

Men jag tror tvärtom att det kommer skruvas upp ännu mer att alla ska vaccineras och att även barn från 5 kommer inkluderas.
3e dosen kommer bli "extremt viktig"
Och sen kommer det komma en uppdatering för Omikron som det kommer krävas att alla tar ett par doser till av för att avsluta pandemin.
Citera
2021-12-15, 00:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Man tycker ju när man ser all data som finns i nu att det bör bli nästa steg

Men jag tror tvärtom att det kommer skruvas upp ännu mer att alla ska vaccineras och att även barn från 5 kommer inkluderas.
3e dosen kommer bli "extremt viktig"
Och sen kommer det komma en uppdatering för Omikron som det kommer krävas att alla tar ett par doser till av för att avsluta pandemin.
Jag tycker vi behöver en Keep Calm and Carry On-kampanj Istället. Den här stressen och hysterin kan inte vara bra.

Allvarligt talat alltså, stress är inte bra för immunsystemet. Inga mer tumskruvarna, inga fler sadistiska åtgärder som segregerande vaccinpass. Lugnt och trevligt ska det vara så klara vi nog pandemin. Inga sura tjugotvå arga gubbar och gummor som gnäller och skäller och blir hysteriska och arga. Nej, Keep Calm and Carry On. Ingen mer uppskruvad vaccinfanatism, det kan inte va bra. Ingen mer medicinsk fascism, ingen mer vaxxism. Det är inte rätt väg att gå, det bryter bara ner folks immunförsvar.
When we're stressed, the immune system's ability to fight off antigens is reduced. That is why we are more susceptible to infections. The stress hormone corticosteroid can suppress the effectiveness of the immune system (e.g. lowers the number of lymphocytes).
https://www.simplypsychology.org/stress-immune.html
Citera
2021-12-15, 01:00
Medlem
Citat:
Hur räknar dom? Nya smittade per dag fördubblades från ca 2000 den 20 november till ca 4000 den 8 december, på 2 och en halv vecka. Hur kan de räkna med att det ska fördubblas ca fem gånger till inom några veckor?
Exponentiell tillväxt brukar dessutom inte fortsätta hur länge som helst.

Omnicron dubblas betydligt snabbare än så, 20 november var väldigt få fall omnicron, 8 december var det betydligt fler. 100 000 fall per dag i Norge tror dock inte heller jag på.
Citera
2021-12-15, 01:30
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Eftersom viruset hamnar på slemhinnorna vill man ju ha friska, sunda, fräscha slemhinnor redo att piggt reagera på viruset. Alla vet hur bra och hälsosamt det känns att andas in frisk luft. Undrar om inte munskydden gör slemhinnorna lite ledsna och nedstämda eftersom de då bara får varm kvalmig ofräsch luft på sig. Jag vill hålla mina slemhinnor glada och lyckliga för då tror jag de klarar viruset bättre. Så det så.

Jag håller med dig med reservationen att jag använder munskydd korta stunder när jag är och handlar och även på kollektivtrafiken eftersom jag inte kan vaccinera mig.
Det gör jag under perioder när smittan ökar.

Sjuka slemhinnor och tandkött kan orsaka även andra sjukdomar (tex Bakterier som orsakar tandlossning kan bidra till hjärt- och kärlsjukdomar. Patienter med parodontit löper högre risk att drabbas av högt blodtryck och hjärtinfarkt.) Det underlättar ju inte att ha skit i munnen om man drabbas av Corona.

Folk som inte borstar tänderna två gånger om dagen och använder tandtråd eller mellarumsborstar har en bakteriehärd i munnen som inte är att leka med. Googla bara på dålig munhygien+ sjukdomar så kommer det upp en hel del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in