Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Jag vill ta reda på hur många som blivit sjuka i Covid-19 inom 2-3 veckor efter vaccination och hur det gick för dem. Allt som kan bringa klarhet är av intresse.
Nu har jag formulerat min fråga på olika vis säkert 4 gånger i tråden. Jag vet inte hur jag skulle kunna lyckas göra frågan tydligare.
Det beror väl på typ av vaccin. Om det är efter 1 två eller 3 vaccindoser? Vilken typ av variant de blivit sjuka utav. Vi Generellt sett så kan man nog anta att vaccintillverkarnas uppgifter om skyddseffekten stämmer så nära vaccinationen.
Då gav vaccinen utmärkt skydd emot Wuhan-varianten och Alfa-varianten. Typ 96 procent skydd, lägre skydd för Astra-zenicas vaccin.
Numera skyddar vaccinerna sämre emot Delta-varianten och Omikron varianten. Pfizer 60-70 procent emot Delta varianten, men bra skydd emot allvarlig sjukdom. För att få ett 70 procentigt skydd emot Omikron varianten så måste man få en bosterdos. Två doser ger bara ett 33 procentigt skydd mot Omikron. Alltså samma som en dos gav mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten.
Sedan vet vi ju att skyddeffekten avtar efter några månader, men för dos 3, bosterdosen vet vi inte hur länge skyddet mot att smittas varar. Omikron verkar inte orsaka allvarlig sjukdom, utom i ytterst sällsynta fall. Men varianten är ytterst smittsam. Den är, antagligen, mer luftburen än de andra varianterna. Graden av potentiell viruslast den orsakar, känner jag inte till. Inte heller varför Omikron orsakar, så gott som inga allvarliga sjukdomsfall.
Men om t.ex 100 000 norrmän blir smittade, per dag, som den norska smittskyddsmyndigheten tror kan vara fallet inom några veckor,så blir sjukhusen och IVA avdelningarna, ändå överfulla, fast Omikron nästan bara orsakar milda symptom..