2021-12-14, 23:05
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://svenska.yle.fi/a/7-10010207

Munskydd är effektivt.

Så den nya varianten är mindre farlig, och nu har vi vaccin. Därför ska vi nu helt plötsligt gå runt med munskydd. Logiskt?
Citera
2021-12-14, 23:07
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Så den nya varianten är mindre farlig, och nu har vi vaccin. Därför ska vi nu helt plötsligt gå runt med munskydd. Logiskt?
Det kanske kan utformas som tomtemask?

Håller med, avigt ta till det nu.
Citera
2021-12-14, 23:29
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill ta reda på hur många som blivit sjuka i Covid-19 inom 2-3 veckor efter vaccination och hur det gick för dem. Allt som kan bringa klarhet är av intresse.

Nu har jag formulerat min fråga på olika vis säkert 4 gånger i tråden. Jag vet inte hur jag skulle kunna lyckas göra frågan tydligare.

Det beror väl på typ av vaccin. Om det är efter 1 två eller 3 vaccindoser? Vilken typ av variant de blivit sjuka utav. Vi Generellt sett så kan man nog anta att vaccintillverkarnas uppgifter om skyddseffekten stämmer så nära vaccinationen.

Då gav vaccinen utmärkt skydd emot Wuhan-varianten och Alfa-varianten. Typ 96 procent skydd, lägre skydd för Astra-zenicas vaccin.
Numera skyddar vaccinerna sämre emot Delta-varianten och Omikron varianten. Pfizer 60-70 procent emot Delta varianten, men bra skydd emot allvarlig sjukdom. För att få ett 70 procentigt skydd emot Omikron varianten så måste man få en bosterdos. Två doser ger bara ett 33 procentigt skydd mot Omikron. Alltså samma som en dos gav mot Wuhan-varianten och Alfa-varianten.

Sedan vet vi ju att skyddeffekten avtar efter några månader, men för dos 3, bosterdosen vet vi inte hur länge skyddet mot att smittas varar. Omikron verkar inte orsaka allvarlig sjukdom, utom i ytterst sällsynta fall. Men varianten är ytterst smittsam. Den är, antagligen, mer luftburen än de andra varianterna. Graden av potentiell viruslast den orsakar, känner jag inte till. Inte heller varför Omikron orsakar, så gott som inga allvarliga sjukdomsfall.

Men om t.ex 100 000 norrmän blir smittade, per dag, som den norska smittskyddsmyndigheten tror kan vara fallet inom några veckor,så blir sjukhusen och IVA avdelningarna, ändå överfulla, fast Omikron nästan bara orsakar milda symptom..
Citera
2021-12-14, 23:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det är en hopplös mission.

Hur många repor ska vi köra innan det går in?

Inte ens Sverige är vaccinerat nog för att stoppa mutationer. Hur ska du lyckas vaccinera Afrika då?

Dessutom är tidsrymden för kort. Redan nu är Sverige i princip oskyddat mot smittspridning.

Vad jag vet, så har Sverige inte varit födelseplats för någon ny besvärlig mutation. Mitt inlägg handlade inte om att stoppa nya varianters spridning. Mitt inlägg handlade om att minska risken att nya varianter uppstår.
Citera
2021-12-14, 23:40
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Men om t.ex 100 000 norrmän blir smittade, per dag, som den norska smittskyddsmyndigheten tror kan vara fallet inom några veckor,så blir sjukhusen och IVA avdelningarna, ändå överfulla, fast Omikron nästan bara orsakar milda symptom..

"Statistik" från jämförbara länder börjar komma nu.

”- Det verkar som att bland de som är smittade av omicron i Danmark är det nästan lika många som är inlagda på sjukhus, som bland de som är smittade av delta, säger biträdande hälsodirektör Espen Rostrup Nakstad.”

https://www.nrk.no/urix/tall-fra-danmark_-omikron-forer-til-like-mange-innleggelser-som-delta-1.15769977
Citera
2021-12-14, 23:43
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Har man haft covid för 6 veckor sedan tycker ju jag att riskerna med vaccinet klart är större. Man riskerar ju ändå knappast återinfektion på ganska lång tid, kanske över ett år. Långt efter det att vaccinet förlorat effekt. Faktiskt ett ganska idiotiskt resonemang du för. Är du tokig?

Tja, då får du väl tycka det då. Lite märkligt att en del skribenter, själva, uppgett att blivit återinfekterade av olika SARS-COV2 varianter. Jag väntar, fortfarande, på någon som haft en tidigare SARS-COV2 infektion och sedan tagit två doser vaccin, blivit infekterad av Delta-varianten. Säkras att säga tidigare SARS-COV2 infektion och tre vaccindoser för den, extremt, smittsamma Omikron varianten.

Jag kommer, i alla fall, ta min tredje dos, när jag hittar en bokningstid för det. Men ingen stor panik för mig. Förmodligen så skyddar min SARS-COV2 infektion ifrån våren 2020, plus två vaccindoser fortfarande ganska bra emot Omikron varianten. Men jag kommer att ta en bosterdos i början av nästa år. Om jag, dessutom, kommer att vaccinera mig med en specialanpassad dos mot Omikron är mer osäkert. Det beror på hur Omikron slår de närmaste månaden.
Citera
2021-12-14, 23:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:

Munskydd är effektivt.

I Belgien är användningen av munskydd nära 100% alla har det över allt. Ändå har dom haft värst smittspridning i europa. Munskyddsdebatten är sen länge död och känns så 2020.
Citera
2021-12-14, 23:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

Hur räknar dom? Nya smittade per dag fördubblades från ca 2000 den 20 november till ca 4000 den 8 december, på 2 och en halv vecka. Hur kan de räkna med att det ska fördubblas ca fem gånger till inom några veckor?
Exponentiell tillväxt brukar dessutom inte fortsätta hur länge som helst.
Citera
2021-12-14, 23:49
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
"Statistik" från jämförbara länder börjar komma nu.

”- Det verkar som att bland de som är smittade av omicron i Danmark är det nästan lika många som är inlagda på sjukhus, som bland de som är smittade av delta, säger biträdande hälsodirektör Espen Rostrup Nakstad.”

https://www.nrk.no/urix/tall-fra-danmark_-omikron-forer-til-like-mange-innleggelser-som-delta-1.15769977

Inga goda nyheter! Hur spridd är Omikron i Danmark? Skiljer sig åldern mellan de som ligger inne för Delta-varianten respektive Omikron-varianten? Jag måste läsa artikeln du länkat till. Kanske jag får svar på mina frågor där.

Hm, nu har jag kollat artikel. Ca 5 procent av fallen i Danmark är Omikron. 21 av de ca 500 patienterna som ligger på sjukhus för Covid-19 Danmark ligger där för Omikron varianten, ingen av Omikron patienterna äröver 70 år. Det är, först, de senaste 5-6 dagarna som andelen Delta och Omikron varit lika stor enligt en sjukhusdirektör på, ett, sjukhus.. Kan med andra ord röra sig om tillfälligheter.
Senast redigerad av Ola Schubert 2021-12-14 kl. 23:59.
Citera
2021-12-14, 23:53
Medlem
Citat:

Munskydd är effektivt.

2 doser av vaccin mot ett virus som nästan ingen blir svårt sjuk i minskar risk för död av en ännu mildare variant, tänka sig.
Citera
2021-12-14, 23:54
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
I Belgien är användningen av munskydd nära 100% alla har det över allt. Ändå har dom haft värst smittspridning i europa. Munskyddsdebatten är sen länge död och känns så 2020.
Eftersom viruset hamnar på slemhinnorna vill man ju ha friska, sunda, fräscha slemhinnor redo att piggt reagera på viruset. Alla vet hur bra och hälsosamt det känns att andas in frisk luft. Undrar om inte munskydden gör slemhinnorna lite ledsna och nedstämda eftersom de då bara får varm kvalmig ofräsch luft på sig. Jag vill hålla mina slemhinnor glada och lyckliga för då tror jag de klarar viruset bättre. Så det så.
Citera
2021-12-15, 00:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Hur räknar dom? Nya smittade per dag fördubblades från ca 2000 den 20 november till ca 4000 den 8 december, på 2 och en halv vecka. Hur kan de räkna med att det ska fördubblas ca fem gånger till inom några veckor?
Exponentiell tillväxt brukar dessutom inte fortsätta hur länge som helst.

Sant, och då skulle, hela, den norska befolkningen ha fått en naturlig inom mindre två månader. Du fråga dem, eller kolla upp deras analys.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in