2021-12-14, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Menar du att antivaxxarnas svar på lösningen är - flockimmunitet?
Ja! Vad annars? Flockimmunitet har hjälpt mänskligheten genom årtusendena och så även nu. Vaccinen ger som du borde begripit vid det här laget bara ett begränsat smalt skydd. Naturlig immunitet är bättre på de flesta punkter. Men den gör ju inte Big Pharma rikare..
Citera
2021-12-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Kanske någon annan kan svara dig ifall det är värt att börja vaccinera sig nu ifall man vill bräcka omikron. Man kanske skulle kunna säga att om man inte funnit skäl att vaccinera sig mot delta så kanske det finns ännu mindre skäl att vaccinera sig mot omikron. Vaccinen är ju framtaget för ursprungsvarianten. Dr. John Campbell menade att detta kan vara slutet på pandemin, typ.

Bästa att avsluta denna galna vaccinkampanj nu. Finns mängder med allvarliga biverkningar rapporterade som blödningar, blodproppar, infarkter, ledbesvär, förlamning, allergiska reaktioner.

Omnicron är ju dessutom mer harmlös än delta. Sjuk nån vecka Thats it. Låt det ha sin gång.
Citera
2021-12-14, 19:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det var min följdfråga. Kan du komma med vad antivaxxarna förespråkar? Låt höra.
Eh? Om "antivaxxare" förespråkar flockimmunitet?

Det här är anledningen till att jag inte tycker om att spendera tid med de flesta människor.
Citera
2021-12-14, 19:56
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Ja! Vad annars? Flockimmunitet har hjälpt mänskligheten genom årtusendena och så även nu. Vaccinen ger som du borde begripit vid det här laget bara ett begränsat smalt skydd. Naturlig immunitet är bättre på de flesta punkter. Men den gör ju inte Big Pharma rikare..
Jamen hur tänker antivaxxare att det ska uppnås? Genom att man helt enkelt inte gav vaccin?
Citera
2021-12-14, 19:57
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Eh? Om "antivaxxare" förespråkar flockimmunitet?

Det här är anledningen till att jag inte tycker om att spendera tid med de flesta människor.
Jamen hur tänker antivaxxare att det ska uppnås? Genom att man helt enkelt inte gav vaccin?
Citera
2021-12-14, 20:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Du tror alltså att jag är något sorts språkrör för antivaxxare.

Vänta, ska skicka runt lite enkäter och fråga....

Allvarligt talat;
Vad har hänt med dig? Varför gör du så här?

Du behöver dock inte svara mig eftersom jag väl förstår psykologin bakom.
Citera
2021-12-14, 20:07
Medlem
Citat:
Flockimmunitet uppnås som du borde veta genom att vi alla kommer i kontakt med virus och bakterier etc. Vaccin är mest en parentes. Vårt inbyggda immunminne skyddar oss redan mot näst intill oändligt antal organismer och skadande partiklar och mycket talar för att många var immuna mot detta nygamla coronavirus sen lång tid tillbaka antingen genom att ha drabbats av tidigare coronainfektioner eller att man har skyddet i generna.
Citera
2021-12-14, 20:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vad man än tycker om Tedros åsikt så är det väl så att viruset ges större utrymme att mutera ju fler ovaccinerade det finns, eller?

Är det i så fall inte en risk att ta boostern och eventuellt få en ny variant på halsen som uppstår i länder där de står sist i vaccinationskön?

Ett ekorrhjul som inte stannar?

Det är ju just det jag tar upp i mitt inlägg, att det kan vara idé att hjälpa fattiga länder, för att förebygga risken för besvärliga mutationer.

Men jag tycker att Tedros Adhanom Ghebreyesus har för mycket tendenser att vara ett ombud för fattiga länder som ställer krav på västländer. Han borde försöka företräda alla WHO's medlemsländer, istället för att ställa sig på några länders sida. Ifall han ska ställa sig på någon sida, så borde han visa särskild sympati mot dom länder som har drabbats hårdast av viruset. Men Tedros gör tvärtom, och visar mest sympati mot dom länder som har drabbats minst.
Citera
2021-12-14, 20:15
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Flockimmunitet uppnås som du borde veta genom att vi alla kommer i kontakt med virus och bakterier etc. Vaccin är mest en parentes. Vårt inbyggda immunminne skyddar oss redan mot näst intill oändligt antal organismer och skadande partiklar och mycket talar för att många var immuna mot detta nygamla coronavirus sen lång tid tillbaka antingen genom att ha drabbats av tidigare coronainfektioner eller att man har skyddet i generna.
Så svaret är att ingen borde tagit fram eller distribuerat ett vaccin, utan sagt åt folk att ta det som män?
Citera
2021-12-14, 20:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Flockimmunitet kan även uppnås med vaccin om vaccinet ger tillräckligt god immunitet. Tyvärr är de vaccin vi har kass och vi hann knappt vaccinera klart innan flockimmuniteten började dala.
Citera
2021-12-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Väldigt många kommer smittas närmaste 1-2 månaderna. Det som avgör hur det blir är hur allvarlig varianten är.

Omnicron är bekräftat mildare, och det är skönt. Sen när nästa variant kommer är den troligtvis än mildare.
Ljuset i tunneln syns nu.

Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Är det någon som har sparat klipp på när Löfven, myndigheter och "experter" förra året uttalade sig om att vi kan återgå till det normala när ca 70% är vaccinerade?

Det vore ju guld att trycka upp i ansiktet på vaxxisterna. Minns tydligt hur dom sade att vaccinet är frälsningen och att man kan öppna upp när riskgrupper är fullvaccinerade osv osv.

Jag kommer ihåg det.

Men man har fått backa steg för steg hela tiden. Man trodde vaccinet skulle stoppa smittspridningen.

Så blev det inte.

Big pharm lobbar för att vaccinera allt med två ben.

Risk kontra fördel är glömt sen länge.

Tegnell sade det blir ingen 2a våg…det blir ingen 4e våg..backa..backa.

Man tar ut sin frustration på dom ovaccinerade.

Blås av denna stolliga vaccinsatsning nu, innan än fler får vaccinskador.
Citera
2021-12-14, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Omnicron är bekräftat mildare, och det är skönt. Sen när nästa variant kommer är den troligtvis än mildare.
Ljuset i tunneln syns nu.

Jag kommer ihåg det.

Men man har fått backa steg för steg hela tiden. Man trodde vaccinet skulle stoppa smittspridningen.

Så blev det inte.

Big pharm lobbar för att vaccinera allt med två ben.

Risk kontra fördel är glömt sen länge.

Tegnell sade det blir ingen 2a våg…det blir ingen 4e våg..backa..backa.

Man tar ut sin frustration på dom ovaccinerade.

Blås av denna stolliga vaccinsatsning nu, innan än fler får vaccinskador.

Möjligt är det absolut. Problemet är om en stor del av befolkningen blir sjuka samtidigt, vilket aldrig riktigt varit fallet tidigare, har nog aldrig varit mer än ett par procent, åtminstone inte i Sverige, och inte många andra ställen heller, mer än enstaka platser som periodvis drabbats väldigt hårt, som Bergamo och Manaus.
Nu tyder det mesta på att det blir fler än så sjuka samtidigt, vilket ger utmaningar både för sjukvården och andra samhällsfunktioner.
Men håller med om att det mesta kommer vara över när en majoritet av befolkningen har haft Omicron om några månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in