2021-12-14, 17:12
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Tack för tipsen, men där finns ingen data av den här typen publicerad.

Vlken typ av data är du då intresserad av? Inte bara sådan som bekräftar dina förutfattade meningar hoppas jag!
Citera
2021-12-14, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Om man inte tagit nåt vaccin alls. Räcker det med två fräscha doser för att bräcka omnicron?
Kanske någon annan kan svara dig ifall det är värt att börja vaccinera sig nu ifall man vill bräcka omikron. Man kanske skulle kunna säga att om man inte funnit skäl att vaccinera sig mot delta så kanske det finns ännu mindre skäl att vaccinera sig mot omikron. Vaccinen är ju framtaget för ursprungsvarianten. Dr. John Campbell menade att detta kan vara slutet på pandemin, typ.
Citera
2021-12-14, 17:18
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nature har släppt en grundlig studie om myokardit i samband med vaccinering med COVID-vaccin. Man har också jämfört med COVID19-infektioner:

Risks of myocarditis, pericarditis, and cardiac arrhythmias associated with COVID-19 vaccination or SARS-CoV-2 infection
/.../We estimated an extra two (95% confidence interval (CI) 0, 3), one (95% CI 0, 2) and six (95% CI 2, 8) myocarditis events per 1 million people vaccinated with ChAdOx1, BNT162b2 and mRNA-1273, respectively, in the 28 days following a first dose and an extra ten (95% CI 7, 11) myocarditis events per 1 million vaccinated in the 28 days after a second dose of mRNA-1273. This compares with an extra 40 (95% CI 38, 41) myocarditis events per 1 million patients in the 28 days following a SARS-CoV-2 positive test. We also observed increased risks of pericarditis and cardiac arrhythmias following a positive SARS-CoV-2 test. Similar associations were not observed with any of the COVID-19 vaccines, apart from an increased risk of arrhythmia following a second dose of mRNA-1273. Subgroup analyses by age showed the increased risk of myocarditis associated with the two mRNA vaccines was present only in those younger than 40.
/.../In summary, this population-based study quantifies for the first time the risk of several rare cardiac adverse events associated with three COVID-19 vaccines as well as SARS-CoV-2 infection. Vaccination for SARS-CoV-2 in adults was associated with a small increase in the risk of myocarditis within a week of receiving the first dose of both adenovirus and mRNA vaccines, and after the second dose of both mRNA vaccines. By contrast, SARS-CoV-2 infection was associated with a substantial increase in the risk of hospitalization or death from myocarditis, pericarditis and cardiac arrhythmia.
https://www.nature.com/articles/s41591-021-01630-0

Jag bara återger vad experter anser.
Fast om man redan haft viruset utan hjartbekymmer, varför då utsatta sig för risken med vaccinet? Som måste tas i flera doser och vars effekt snart falnar.

I UK får folk vaccinera sig redan 28 dagar efter insjuknande i covid alternativt ett positivt testresultat. Men har man just haft covid (utan komplikationer) har man sannolikt ett gott skydd från naturlig immunitet, och riskerar knappast hjärtproblem från viruset den närmsta tiden, kanske inte förrän efter typ 18 månader. Varför ska man då hålla på och ta en massa vaccindoserna med jämna mellanrum? De kan ju inte göra något annat än tillföra en extra risk.

Och om hela befolkningen vaccineras 4 gånger men bara 20 % får viruset under ett år, så får man ju justera antalet hjärtproblem orsakat av virus eller infektion efter det. Man söker aktivt upp vaccinet, men har kanske bara högst 20 % risk att bli infekterad, ännu lägre om man nyss haft viruset.

Så det blir lite snett jämföra risk per miljon i det här fallet.
Citera
2021-12-14, 17:21
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Och 34 stycken under 40 år har dött med/av covid-19 på IVA, 9 stycken av dessa tillhörde ingen riskgrupp.
9 stycken, nästan en miljontedel av befolkningen! Skrämmande.
Citera
2021-12-14, 17:24
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vlken typ av data är du då intresserad av? Inte bara sådan som bekräftar dina förutfattade meningar hoppas jag!
Jag vill ta reda på hur många som blivit sjuka i Covid-19 inom 2-3 veckor efter vaccination och hur det gick för dem. Allt som kan bringa klarhet är av intresse.

Nu har jag formulerat min fråga på olika vis säkert 4 gånger i tråden. Jag vet inte hur jag skulle kunna lyckas göra frågan tydligare.
Senast redigerad av LadySweden 2021-12-14 kl. 17:26.
Citera
2021-12-14, 17:27
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hur många yngre har legat på IVA då och troligen fått mer eller mindre bestående men?

Totalt antal IVA-vårdfall med Covid i åldersgrupp 10-39 år utan riskfaktor: 374 stycken
Totalt antal IVA-vårdade i samma grupp som avlidit: 7st

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.kumulativ

Totalt antal fall av misstänkta allvarliga biverkningar av vaccinerna i åldersgrupp 10-39 år: 1762 stycken
Antal rapporterade dödsfall av vaccinerna i samma grupp: 6st.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3

Och då återstår ca 80000 biverkningsrapporter att handlägga...
Senast redigerad av Ravatos 2021-12-14 kl. 17:40.
Citera
2021-12-14, 17:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Fast jag är ju, absolut inte, motståndare till vaccinering mot SARS-COV2, utom för de yngsta barnen. Jag tvivlar på att FHM kommer att hålla med dig, när de tänkt färdigt i den frågan.

Det säkraste sättet att få hybridimmunitet är genom att som vaccinerad få en genombrottsinfektion. Men ingen bör stäva efter att bli infekterad av SARS-COV2. Det näst säkraste sättet är att ha haft en genomgången SARS-COV2 infektion och efter 6 veckor vaccinera sig. Åter igen: Ingen bör sträva efter att få en SARS-COV2 infektion.
Har man haft covid för 6 veckor sedan tycker ju jag att riskerna med vaccinet klart är större. Man riskerar ju ändå knappast återinfektion på ganska lång tid, kanske över ett år. Långt efter det att vaccinet förlorat effekt. Faktiskt ett ganska idiotiskt resonemang du för. Är du tokig?
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-14 kl. 17:31.
Citera
2021-12-14, 17:29
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jag81e/omikron-vantas-ta-over-i-sverige-inom-kort-kan-ga-valdigt-valdigt-fo?fbclid=IwAR0R1vyPGuZSb0eLtVOM64 7vIPX2WOK9dXWtPP4bEavo98nn-Vf_EG2jrt4

Inför munskyddskrav i alla miljöer där folk träffas hur jävla svårt ska det vara?
Citera
2021-12-14, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, man måste vara fårskalle för att läsa dina inlägg.
Norge har munskyddskrav men Sverige ska alltid vara tvärtom.
Citera
2021-12-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag vill ta reda på hur många som blivit sjuka i Covid-19 inom 2-3 veckor efter vaccination och hur det gick för dem. Allt som kan bringa klarhet är av intresse.

Nu har jag formulerat min fråga på olika vis säkert 4 gånger i tråden. Jag vet inte hur jag skulle kunna lyckas göra frågan tydligare.

Och vad är poängen med det? Det är redan klarlagt att du når ett fullt skydd ungefär två veckor efter vaccinering. Innan dess har du ett skydd som ligger någonstans mellan ovaccinerad och vaccinerad.

Vad som saknar betydelse ska du fråga om härnäst? Hur många som ätit köttbullar som blir sjuka inom 15 timmar?

Nej, vi logiska och rationella börjar tappa tålamodet med er plattjordare. Det räcker nu.

Ni har redan lyckats slösa bort miljoner forskningstimmar genom att tvinga forskare att undersöka maskmedlet ivermektin som är helt overksamt. Istället hade de kunnat forska på mer relevanta saker som t.ex olika doseringar och behandlingslängd med dexametason. Bara för att nämna ett exempel.
Citera
2021-12-14, 17:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Och vad är poängen med det? Det är redan klarlagt att du når ett fullt skydd ungefär två veckor efter vaccinering. Innan dess har du ett skydd som ligger någonstans mellan ovaccinerad och vaccinerad.

Vad som saknar betydelse ska du fråga om härnäst? Hur många som ätit köttbullar som blir sjuka inom 15 timmar?

Nej, vi logiska och rationella börjar tappa tålamodet med er plattjordare. Det räcker nu.

Ni har redan lyckats slösa bort miljoner forskningstimmar genom att tvinga forskare att undersöka maskmedlet ivermektin som är helt overksamt. Istället hade de kunnat forska på mer relevanta saker som t.ex olika doseringar och behandlingslängd med dexametason. Bara för att nämna ett exempel.
Herre Gud, ge mig styrka...
Citera
2021-12-14, 17:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Totalt antal IVA-vårdfall med Covid i åldersgrupp 10-39 år utan riskfaktor: 374 stycken
Totalt antal IVA-vårdade i samma grupp som avlidit: 7st

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.kumulativ
Ta en screenshot på 374st och återkom tack. Annars tvivlar jag på dina data då länken säger annorlunda.

Citat:
Totalt antal fall av misstänkta allvarliga biverkningar av vaccinerna i åldersgrupp 10-39 år: 1762 stycken
Antal rapporterade dödsfall av vaccinerna i samma grupp: 6st.

https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/inrapporterade-misstankta-biverkningar---coronavacciner#hmainbody3
Hur många av dessa är fastställda att det är vaccinets fel?

Alla du hänvisar till ovanför är endast misstänkta. Vilket i princip innebär att dör du i en trafikolycka strax efter vaccination så är den misstänkt. Inget bevis alls för att det är vaccinet som orsakat det.

Citat:
Och då återstår ca 80000 biverkningsrapporter att handlägga.
De allvarliga premieras vilket i princip innebär att nästan alla av dessa 80000 inte klassas som allvarliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in