2021-12-14, 15:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Vart har du hört att risken med vaccinet skulle överväga fördelarna hos 5-12-åringar? I så fall tror jag inte att det hade godkänts i den gruppen så jag tvivlar.

Är inte själv så insatt i de pediatriska aspekterna av denna farsot och har inte följt datan där så jag kanske har missat något?

Vad jag fattat så pekade EMA främst på de små risker som finns med att vaccinera 5-11 åringar, inte de ev. fördelar det skulle ge dem.Jag tycker, dessutom, inte att man skall använda dessa små barn som redskap för att minska smittspridningen i samhället. FHM har ännu inte tagit ställning i frågan. Men jag tvivlar på att de kommer att rekommendera vaccinering mot SARS-COV2 för så små barn.
Citera
2021-12-14, 15:10
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jo, den principen bör alltid hållas tycker jag, och jag ansåg att vi i Sverige var för snabba med att släppa in Sars2 i landet.

Idag vet vi dock en hel del om sars cov 2.

Ja och vi vet också en hel del om ev. biverkningar av SARS-COV2 vaccinen sedan 56 procent av världens befolkning redan fått, minst, en dos av dessa vaccin!
Citera
2021-12-14, 15:12
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilka är det då?

Nu när vi också vet att det i princip kan drabba vem som helst mellan 20-150år. Visst finns det riskgrupper som sticker ut men i princip kan vem som helst drabbas.

Över hela den vaccinerade världen så är en stor majoritet på IVA ovaccinerade och under 70 år. Den har du ingen förklaring till.
Vem som helst kan drabbas av vilken smitta som helst (kanske undantaget blodsmitta) och vem som helst kan dö av den smittan. Hur vi klarar av smittor beror på så många individuella omständigheter, och ibland är det ren "slump" (även om jag personligen inte tror på slumpen) som avgör.

Sett till helheten dock, så undrar jag om det inte är det bästa att göra. Vad vi inte kan fortsätta med är dessa boosters (av skäl jag diskuterat i tråden hela dagen idag), och den dag vi saknar vaccin till riskgrupper blir det hela mycket värre. Dessutom kan riskgrupper komma att omfatta fler om vi har "otur", även om virus tenderar att på den stora skalan mutera till mer smittsamma och mildare varianter i förlängningen.
Citera
2021-12-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Återstår skyddet bara i 15-16 veckor borde ju inget covidintyg vara giltigt längre om det gått mer än 3 månader sedan andra dosen.

Jag håller med.

Tänkte mer hur det är beslutat rent regelmässigt.
Citera
2021-12-14, 15:13
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja och vi vet också en hel del om ev. biverkningar av SARS-COV2 vaccinen sedan 56 procent av världens befolkning redan fått, minst, en dos av dessa vaccin!
Nej, tyvärr har jag inte hittat relevant data på fler ställen än i Storbritannien (och den är minst sagt problematisk).
Citera
2021-12-14, 15:15
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Det går inte i verkligheten att vaccinera bort kommande mutationer även om det kan tyckas funka på skrivbordet.
Jag skulle nog inte vara så kategoriskt negativ. Jag är ganska övertygad om att man kommer hitta en väg OM viruset fortsätter att skapa problem. Det finns betydligt stabilare proteiner i viruset som man kan sikta in sig på med befintlig teknik. S-proteinet är det som ger högst antigenicitetspoäng och det är därför de befintliga vaccinerna siktar där, men om det finns ett behov i framtiden lär vi få se vacciner som skjuter skarpt på fler än ett protein.
Citera
2021-12-14, 15:17
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är väl inte honom jag dömer per se, utan företeelsen, sabla ner vaccinet och sen gå och dö av viruset.
Jag skulle känna mig ännu dummare om jag tog vaccinet och dog av det.

Jag uppfattar det som att det inte var vaccinet i sig han var emot, utan det kommande tvånget. Grekland planerar bötfälla de över 60 som inte tar vaccinet ca tusen kronor i månaden vilket kan vara mycket för en del pensionärer.
Greece is to make Covid vaccinations mandatory for people aged 60 and over.

Fines of €100 (£85) will be imposed at monthly intervals from mid-January on those who refuse, Prime Minister Kyriakos Mitsotakis said.

The money will go towards the Greek health system, which is struggling with a surge in hospital admissions.

About 63% of Greece's 11-million population is fully vaccinated, but data show more than 520,000 people over 60 are yet to get the jab.

"Greeks over the age of 60... must book their appointment for a first jab by January 16," the premier said in a statement to the cabinet.

"Their vaccination is henceforth compulsory."

The measure is still to be put to a parliamentary vote, he said, but lawmakers are widely expected to approve it.
https://www.bbc.co.uk/news/world-europe-59474808

Han slapp i alla fall förnedringen att tvingas välja mellan att böta tusen kronor i månaden för att inte ta vaccinet, eller underkasta sig mot sin vilja, inte bara en gång utan så länge de kräver påfyllnadsdoser.

Om ens första sju år som vuxen karaktäriseras av militarjuntan så förstår jag att man ogillar att friheten att välja själv tas ifrån en, och att bötesstraffet kan slå så ohyggligt hårt mot vissa äldre. Ren sadism av myndigheterna, att i princip svälta sönder äldre för att de inte underkastar sig tvånget. Som om det skulle göra att de klarade viruset bättre. Ren idioti.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-14 kl. 15:23. Anledning: m
Citera
2021-12-14, 15:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jag skulle nog inte vara så kategoriskt negativ. Jag är ganska övertygad om att man kommer hitta en väg OM viruset fortsätter att skapa problem. Det finns betydligt stabilare proteiner i viruset som man kan sikta in sig på med befintlig teknik. S-proteinet är det som ger högst antigenicitetspoäng och det är därför de befintliga vaccinerna siktar där, men om det finns ett behov i framtiden lär vi få se vacciner som skjuter skarpt på fler än ett protein.
Jo visst, det går att ta fram nytt mRNA på befintlig bas relativt snabbt, men du ska lyckas få ned den i tillräckligt många världsmedborgare också.

Stora delar av världen har inte ens en relevant folkräkning, så det är bara att glömma att det skulle gå att vaccinera bort pandemin.
Vaccin är ett verktyg, inte en lösning.
Citera
2021-12-14, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
När skulle du blåsa av denna pandemin? Kom igen nu, ge mig några siffror!
Citera
2021-12-14, 15:24
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Sett till helheten dock, så undrar jag om det inte är det bästa att göra. Vad vi inte kan fortsätta med är dessa boosters (av skäl jag diskuterat i tråden hela dagen idag), och den dag vi saknar vaccin till riskgrupper blir det hela mycket värre. Dessutom kan riskgrupper komma att omfatta fler om vi har "otur", även om virus tenderar att på den stora skalan mutera till mer smittsamma och mildare varianter i förlängningen.
Väldigt mycket gissande i det stycket.

Med vad vi vet om just nu så är det bästa att vaccinera oss. All data pekar på det.
Citera
2021-12-14, 15:25
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Jo visst, det går att ta fram nytt mRNA på befintlig bas relativt snabbt, men du ska lyckas få ned den i tillräckligt många världsmedborgare också.

Stora delar av världen har inte ens en relevant folkräkning, så det är bara att glömma att det skulle gå att vaccinera bort pandemin.
Vaccin är ett verktyg, inte en lösning.
Av just de anledningar som du nämner är jag inte någon stor fantast av mRNA-vacciner (pga de rent logistiska problemen).
Citera
2021-12-14, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ändå uppkommen på en plats med extremt låg vaccinationsgrad?
men med 80% immunitet bland befolkningen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in