2021-12-14, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Precis, här kan vi bara spekulera i vem det kunde vara.
Men till det som ev. sades så tar du nu medvetet eller omedvetet upp något som Delsborn nämner först i senare förhör. I första förhöret nämner han "grå herrhatt"
Vi vet inte vad Delsborn sa exakt där och då, men oavsett så kan man inte ta SE's uppfattning ifrån honom som du försöker göra.
En smått kaotisk mordplats. Hög puls på många.
Vad SE (och andra uppfattar) uppfattar behöver inte ens vara rationellt.

Jag vet inte heller, men ser så klart en enklare lösning i att dessa uppgifter från SE stämmer, än att han som GM ska köra med en förväxlingsstrategi här och sedan ljuga om ett Lisbeth-samtal med ett helt annat signalement.

Han sade även grå herrhatt, stämmer bra. Dock nämner han såvitt vi vet aldrig keps, glasögon och handledsväska.

SE springer efter poliserna och när han kommer tillbaka hör han Delsborn säga hatt och rock. Då känner han sig ”lik” gärningsmannen och i senare förhör spinner han vidare och tror sig ha hört keps, glasögon och handledsväska. Är det din uppfattning om förloppet?

Jag tror att du tillhör en minoritet som verkar tro på väldigt mycket av det SE säger. Såvitt jag är de allra flesta eniga om att han ljuger om det mesta, och det oavsett var man står i skuldfrågan. Det är bara en iakttagelse från mig. Möjligt att du är rätt ute.
Citera
2021-12-14, 12:59
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det är kul att någon går till biblioteket och hittar tidigare okända tidningsartiklar, och t.ex. att SVT lägger ut gamla TV-inslag från 1986 som kan förklara sådant som tidigare var oklart. Jag tror säkert att det kan finnas mer intressant t.ex. ute i kanterna på den suddiga SvD-artikeln. Och har vi tur så lägger kanske SVT ut även Aktuelltsändningen från kl. 08:00 på SVTplay, precis som man för ett tag sedan lade ut Rapportsändningen från kl. 04:00.

Sedan håller jag med SE om det han sade i den här sista intervjun han gav 1992, att det är besynnerligt att man inte intresserade sig för mannen med den blå täckjackan:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf

Betvivlar starkt din förmåga att handskas med information.
Förstår att du är fäst vid historian i Skydd&Säkerhet, smaskigt spännande.
Citera
2021-12-14, 13:14
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Jag vet inte om jag kan tillstå att det är starkt, men det är klart en möjlighet. Det skulle ev. kunna vara någon av Glantz kamrater, eller kanske kamrat i Ersson. Israelsson har inga uppgifter om att han skulle ha hjälpt till.
Det som jag tycker är starkare är att han ändå är där och att han faktiskt vet att det är flera som lägger Palme i framstupa sidoläge.
Ja, det som starkast talar för att han var på platsen är att han berättar vad som hänt på platsen. Saker som han själv säger sig ha gjort väger inte lika tungt eftersom han verkar överdriva (t ex sin tidiga ankomst), men det där som AH berättar är definitivt ett tecken på att personen kan ha varit SE.
Citera
2021-12-14, 13:26
Medlem
Sobrilbils avatar
Citat:
Det är kul att någon går till biblioteket och hittar tidigare okända tidningsartiklar, och t.ex. att SVT lägger ut gamla TV-inslag från 1986 som kan förklara sådant som tidigare var oklart. Jag tror säkert att det kan finnas mer intressant t.ex. ute i kanterna på den suddiga SvD-artikeln. Och har vi tur så lägger kanske SVT ut även Aktuelltsändningen från kl. 08:00 på SVTplay, precis som man för ett tag sedan lade ut Rapportsändningen från kl. 04:00.

Sedan håller jag med SE om det han sade i den här sista intervjun han gav 1992, att det är besynnerligt att man inte intresserade sig för mannen med den blå täckjackan:
https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/Intervju-i-Skydd-Säkerhet-nr-5-1992.pdf
Rapport-sändningen 4 mars 1986 vore väldigt intressant att se. Där syns en person vid mordplatsen som antingen är identisk med eller mycket lik (enligt Anki Robrandt) den person som sprang på Anki Robrandt i korsningen DBG/Regeringsgatan i samma veva som YN såg en man springa på DBG.
Senast redigerad av Sobrilbil 2021-12-14 kl. 13:32.
Citera
2021-12-14, 13:38
Medlem
Citat:
Precis, här kan vi bara spekulera i vem det kunde vara.
Men till det som ev. sades så tar du nu medvetet eller omedvetet upp något som Delsborn nämner först i senare förhör. I första förhöret nämner han "grå herrhatt"
Vi vet inte vad Delsborn sa exakt där och då, men oavsett så kan man inte ta SE's uppfattning ifrån honom som du försöker göra.
En smått kaotisk mordplats. Hög puls på många.
Vad SE (och andra uppfattar) uppfattar behöver inte ens vara rationellt.

Jag vet inte heller, men ser så klart en enklare lösning i att dessa uppgifter från SE stämmer, än att han som GM ska köra med en förväxlingsstrategi här och sedan ljuga om ett Lisbeth-samtal med ett helt annat signalement.

Jo men finns en sak till...

Jag tycker ju Engström förklarar sin gångmarch från Skandia till brottsplatsen att han är där väldigt tidig !

Varför han placerar sig tidigt på brottsplatsen är ju såklart att annars borde han sett o hört något på vägen fram !

Men problemet med att placerar sig där han påstår sig höra "knallen" är ju att han borde vara först framme...

Ska vi tror att han ser LJ efter ca 45sek ?

Då måste han antingen kommit på brottsplatsen först av alla om han är placerad där han påstår sig höra skottet...

Om han istället anländer efter ca 45sek så är det obegripligt att han inte ser eller hör något från brottsplatsen medans han går ....
Citera
2021-12-14, 13:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobrilbil
Rapport-sändningen 4 mars 1986 vore väldigt intressant att se. Där syns en person vid mordplatsen som antingen är identisk med eller mycket lik (enligt Anki Robrandt) den person som sprang på Anki Robrandt i korsningen DBG/Regeringsgatan i samma veva som YN såg en man springa på DBG.
Och i Aktuelltsändningen kl. 08:00 den 1/3 skall man tydligen ha berättat om en man i mörk täckjacka (möjligen mörkblå?) som sprang från mordplatsen och in mot gränden. Det stämmer ju i så fall med det som SE berättade i de där tidiga intervjuerna samma dag, och skulle alltså kunna vara en alternativ gärningsman. Vet du hur den där mannen i Rapportsändningen 4 mars 1986 skall ha varit klädd?
Senast redigerad av Draifos 2021-12-14 kl. 13:51.
Citera
2021-12-14, 14:42
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Han sade även grå herrhatt, stämmer bra. Dock nämner han såvitt vi vet aldrig keps, glasögon och handledsväska.

SE springer efter poliserna och när han kommer tillbaka hör han Delsborn säga hatt och rock. Då känner han sig ”lik” gärningsmannen och i senare förhör spinner han vidare och tror sig ha hört keps, glasögon och handledsväska. Är det din uppfattning om förloppet?

Jag tror att du tillhör en minoritet som verkar tro på väldigt mycket av det SE säger. Såvitt jag är de allra flesta eniga om att han ljuger om det mesta, och det oavsett var man står i skuldfrågan. Det är bara en iakttagelse från mig. Möjligt att du är rätt ute.

Spinner vidare? Det är inte min syn som jag redogjort för.

Är han GM, ja då ljuger han som en häst travar.....
Det enda vi matats med är hur mycket SE ljuger.
Men tittar vi på detaljerna så ser vi att han inte alls behöver fara med mycket osanning.
Citera
2021-12-14, 14:44
Medlem
Citat:
Och i Aktuelltsändningen kl. 08:00 den 1/3 skall man tydligen ha berättat om en man i mörk täckjacka (möjligen mörkblå?) som sprang från mordplatsen och in mot gränden. Det stämmer ju i så fall med det som SE berättade i de där tidiga intervjuerna samma dag, och skulle alltså kunna vara en alternativ gärningsman. Vet du hur den där mannen i Rapportsändningen 4 mars 1986 skall ha varit klädd?

Mannen i Rapportsändningen sammanfattningsvis: : svart rock, svart sotarmössa nedrullad till öronen,
glasögon med blanka eller guldfärgade bågar, mörk i hyn.

https://drive.google.com/file/d/1OUqEGatC6uAb_YVo6K04KgdT7YcKDNq8/view
Anki Robrandt 19860311 EAD 1094 a
Citera
2021-12-14, 14:47
Medlem
Citat:
Spinner vidare? Det är inte min syn som jag redogjort för.

Är han GM, ja då ljuger han som en häst travar.....
Det enda vi matats med är hur mycket SE ljuger.
Men tittar vi på detaljerna så ser vi att han inte alls behöver fara med mycket osanning.

Då har jag missuppfattat din syn på hans agerande. Förklara gärna igen. Glöm det, jag hittade vad du anser. Och där har vi som sagt olika åsikter.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-12-14 kl. 15:06.
Citera
2021-12-14, 15:08
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Jo men finns en sak till...

Jag tycker ju Engström förklarar sin gångmarch från Skandia till brottsplatsen att han är där väldigt tidig !

Varför han placerar sig tidigt på brottsplatsen är ju såklart att annars borde han sett o hört något på vägen fram !

Men problemet med att placerar sig där han påstår sig höra "knallen" är ju att han borde vara först framme...

Ska vi tror att han ser LJ efter ca 45sek ?

Då måste han antingen kommit på brottsplatsen först av alla om han är placerad där han påstår sig höra skottet...

Om han istället anländer efter ca 45sek så är det obegripligt att han inte ser eller hör något från brottsplatsen medans han går ....

Hans uppfattning om "tidigt" motsägs av hans uppgifter om:
Att det är folk på plats då han kommer fram.
Han hör EN avgasknall. (inte två)
Han hör inte en skrikande Lisbeth. (Som GM borde han ju hört det, men nämner det inte.)

(Det är många som uppfattar sig vara bland de första. Det är flera vittnen vars uppgifter inte går ihop)

Gällande LJ så tror jag det är först uppåt 60 sekunder efter skotten han blir synlig i ca10-15 sekunder från mordplatsen.
GM har precis lämnat trappkrönet och LJ blickar ned mot mordplatsen.
Det är då Lisbeth iakttar honom och möjligen även SE.

Hur lät det ifrån mordplasten 45 sekunder efter skotten?
Var det anledningen till klocktittandet, att se om han hade tid att stanna till?
Citera
2021-12-14, 15:14
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Då har jag missuppfattat din syn på hans agerande. Förklara gärna igen. Glöm det, jag hittade vad du anser. Och där har vi som sagt olika åsikter.

Klart mer troligt än en GM som glömmer vad han ljuger om.
Dessutom ljuger om ett samtal med polis och om ett vittne. Uppgifter som är lätta att kontrollera där SE som GM inte har någon aning eller kontroll på vad polisen utreder.
Senast redigerad av MOPspanaren 2021-12-14 kl. 15:21.
Citera
2021-12-14, 15:19
Medlem
Citat:
Klart mer troligt än en GM som glömmer vad han ljuger om.

Det är din uppfattning och du kan ha rätt. Om man ska gå efter materialet så är det i alla fall långt ifrån klarlagt. Fast spekulerar gör vi ju alla.
Senast redigerad av Makarov.24 2021-12-14 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in