2021-12-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BavarianBeetle
Det vore krystat att försöka återuppta traditioner som har varit döda i tusen år. Det är inte våra traditioner utan historisk kuriosa. Det svenska Luciafirandet däremot - som har rötter i både kristendom och hedendom - lever vidare och är något av det svenskaste vi har idag.
Nej, luciafirandet har inte alls rötter i hedendom, du kanske menar att dagens moderna lucia är inspirerad av vintersolståndet?

Varför vore det mer krystat att anamma ett utländsk helgon än den hedniska kulturen?
För oavsett om den är tusen år gammal så är det våran egen.
Citera
2021-12-14, 09:55
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Tidningen Dagen, som betecknar sig som partipolitiskt obunden på kristen grund, skriver följande om Malin Foxdals del av programmet:
Gud ströks ur julpsalm i SVT:s Luciamorgon

Tittare upprörda: Topelius vänder sig i sin grav
https://www.dagen.se/kultur/2021/12/13/gud-stroks-ur-julpsalm-i-svts-luciamorgon/

Tyvärr en i övrigt låst artikel.

Artikeln förtäljer att det var Foxdal själv som stod för ändringarna och att SVT avsvär sig allt ansvar för såväl texter som arrangemang, de bestäms enligt ansvarig utgivare Christina Hill av artisterna och körerna själva. Foxdal själv förklarar ingreppet med fyra jag, ett mig och ett kännas, en ganska förväntad blandning:

Citat:
Ursprungligen postat av Malin Foxdal
Jag har bearbetat texten för att få den att ligga närmare mig och förhoppningsvis även närmare lyssnarna. Att det ska kännas att orden kommer från hjärtat. Jag ville ta fasta på kärleksbudskapet och den längtan efter frid och stillhet som jag tycker är centralt i denna låt. Jag hoppas att andemeningen går fram.

Summa summarum, julen handlar om Malin Foxdal och Topelius är en död vit gubbe vars "andemening" nu har blivit förträffligt korrigerad och kalibrerad i denna riktning. Den finlandssvenska journalisten Jolin Boldt, som också citeras i Dagen, sammanfattar:

Citat:
Ursprungligen postat av Jolin Boldt
Texten i original är känslomässigt stark, men när man tramsar till det på det här sättet, förlorar man den språkliga rikedomen och texten tunnas ut. Den nya, sekulariserade texten blir fullständigt ointressant.

Man tänke sig hur reaktionerna skulle ha sett ut om det handlat om en artist som ändrade i t.ex. en samisk text eller något annat verk som anses representera en minoritet "för att få den att ligga närmare mig". Man kan även jämföra reaktionerna när SD eller Magnus Uggla gjort ändringar i Mikael Wiehes texter i samma syfte.
Citera
2021-12-14, 10:33
Medlem
Haajibs avatar
Bästa Lucia på länge. Inge rapp eller skit. Ingen inkvotering eller PK
Citera
2021-12-14, 11:22
Medlem
IdunLos avatar
Fantastiskt fint luciafirande! Det märktes att det var elever från Musikkonservatoriet i Falun, otroligt begåvade!

Dräkterna var också vackra med traditionella broderade detaljer. Folkmusik- och hantverkstraditionerna är verkligen levande i Dalarna, det märker man när man är där.

Det vissa i tråden uppfattade som ”moderna” arrangemang var i flera fall traditionella. Många av våra kända psalmer finns också i det man kallar folkton och ofta är de mycket vackrare. Kulningen över Siljan var nästan det bästa, magiskt!

Alla kulturer plockar upp nya företeelser men inte för att politiker och medier försöker påverka oss att göra det utan för att vi gillar dem. Jag tycker att Lalehs låt passade in fint i medleyt.

Min Lucia-favorit har inte sänts av SVT utan framförs av Jonna Jinton:
https://youtu.be/C9f6zxo6X0s
Senast redigerad av IdunLo 2021-12-14 kl. 12:11.
Citera
2021-12-14, 11:27
Medlem
Oscaris avatar
Jag tycker att vi ska bryta våra tråkiga normer. Jag ser gärna en svart man som Lucia i år. Det är viktigt med värdegrundsarbete och inkludering.
Citera
2021-12-14, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oscari
Jag tycker att vi ska bryta våra tråkiga normer. Jag ser gärna en svart man som Lucia i år. Det är viktigt med värdegrundsarbete och inkludering.

Svenska kyrkan levererar. Svart med mörk röst o maskulina drag.
De bryter mot de flesta normer. "Var inte rädd, i mörkret finns ljus."

https://www.youtube.com/watch?v=Ko3n3AJn22o
Citera
2021-12-14, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Du kan spara ner den enkelt med uwtd. Finns tråd i forumet

Tackar, fungerade klockrent.
Citera
2021-12-14, 13:38
Medlem
IdunLos avatar
Besvikelsen över att inte att hitta något att uppröras över och sedan lyckan över att faktiskt hitta en gud-fadäs.

SVT sänder ett fantastiskt fint Lucia-firande och i stället för att se det som något positivt ska det tjötas om en (förvisso omdömeslös) detalj. Jag behöver ingen förklaring om att det inte alls är en detalj utan ett tacken på civilisations undergång tack.

Dessutom kommer nästan alla våra traditioner, inklusive Lucia, från folktro och forn sed (det som idag kallas ”asatro”). Kyrkan är som ett kasst coverband med urvattnade versioner av originalen. Allt som gjorde allmogen lycklig skulle förbjudas, kontrolleras och kläs i kristen dräkt.

Man ska inte redigera andras verk av egen övertygelse som i det här fallet men det är lite ironiskt att man vill ha mer kristna inslag i de högtider som kyrkan har snott från våra förfäder och allmogen.

Jag hade gärna sett ett Lusse-firande i enlighet med forn sed.
Citera
2021-12-14, 15:17
Medlem
psaks avatar
Den lucians utseende ja.. SVT kan då visa ögongodis när de vill.

Bra sändning i övrigt också. Jävligt duktiga sångare och de finaste sångerna i stort var med (men varför skriva Laleh som kompositör till Nu tändas tusen juleljus??)
Citera
2021-12-14, 16:12
Medlem
Blev förvånad när jag läste L Pourkarim som kompositör till Tändas tusen juleljus, inget bra på hennes musik, men kunde inte höra vad för låt som hade slängts in mitt i allt. Snyggt var det iaf, har ej läst hela tråden och sett om det orsakat något ramaskri?

Var sedan tvungen att googla "är du en av tusen små", då jag missade titeln på låten. Blev duktigt förvånad att det var ett Carola-original? Det är ju en fantastisk melodi och komposition. Och arret med cello och fiol som växelvis spelar spelar melodi, stämmor och boduntoner till synes utan taktangivelser. Klart bäst! 🙌 Även där undrar jag om det var provocerande med en asiat i samedräkt eller om det accepterats?
Citera
2021-12-14, 16:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Lucian från Tällberg var sjukt het i år. Jag är kär i Tuva Andersson.

Hon såg bra ut men inte såååå bra.
Citera
2021-12-14, 17:56
Medlem
farbror Svens avatar
Märkliga tider: först pandemin och nu SVT-Lucia som inte upprör FB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in