2021-12-14, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hur har Leo Johansson och Moa Olsson lyckats höja sig om de svenska tränarna är så dåliga, de aktiva tränar för lite och fel och tränar med fel träningskompisar och har fel inställning. Många gissningar just nu som inte har mycket verkligheten att göra (som jag uppfattar det).

Leo och Moa tränar ju för Falun/Borlänge som väl får betraktas som årets succé (Maja!). Problemet är väl snarare
Ingesson i landslaget och Piteå. Ingesson har ju varit ifrågasatt i flera år, men har fått förnyade
förtroenden tack vare Kalla. Hur många skidåkare har höjt sin standard efter flytten till Piteå elit?
Syskonen Andersson? Lisa Vinsa? Nu försöker Ingesson till varje pris få med Charlotte Kalla till
OS. Vem kommer att offras så att han får med sin trognaste vapendragare?
Citera
2021-12-14, 12:33
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
En grej som öht inte verkar vara med i Flashbacks ekvation är genetik eller "talang". En individ som tränar på ett visst sätt kanske vinner OS-guld, en annan kanske bara tar en topp10-placering på en VC som bäst. Jag ser inget speciellt konstigt med det.

Fast motsäger du inte dig själv just nu. För dåliga gener och inte för dålig träning alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Leo och Moa tränar ju för Falun/Borlänge som väl får betraktas som årets succé (Maja!). Problemet är väl snarare
Ingesson i landslaget och Piteå. Ingesson har ju varit ifrågasatt i flera år, men har fått förnyade
förtroenden tack vare Kalla. Hur många skidåkare har höjt sin standard efter flytten till Piteå elit?
Syskonen Andersson? Lisa Vinsa? Nu försöker Ingesson till varje pris få med Charlotte Kalla till

Moa bor ju Östersund så frågan är hur mycket hur hon tränar med Falun/Borlänge-gänget. Ribom och Sundling har väl höjt sig sedan de bytte till Piteå.

Jag köper inte de där konspirationsteorierna om Ingesson.
Citera
2021-12-14, 12:38
Bannlyst
Ebba måste skärpa till sig. Det är ett ledningsansvar att se till att varje åkare ttänsr boet sina brister. Ebba ser till att 3 svenskor kraschar i Ruka i vinnarläge. Linn kan i te hålla igen utan ärligt säger i TV att Ebba har orsakat kraschen.

Ebba är så stirrig vid skidbyte att hon tappar chans för guldläge i skialthon i VM.

Ebba ramlar i Davos på sämsta stället på banan.

Dessa incidenter fortsätter år ut och år in och ingen tränare tar tag i detta . Ebba måste lära sig att lugna ned sig i spåret. Hon är superstirrig.
Citera
2021-12-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
En grej som öht inte verkar vara med i Flashbacks ekvation är genetik eller "talang". En individ som tränar på ett visst sätt kanske vinner OS-guld, en annan kanske bara tar en topp10-placering på en VC som bäst. Jag ser inget speciellt konstigt med det.

Inte kanske ett svar eller citering av ditt inlägg men ett generellt svar på träningsmetoder.

Verkar som minsta gemensamma nämnare träningsgrupperna är gruppträning.
Alla tränar samma sak. Klart då att vissa svarar bra och vissa inte svarar alls. Kanske sämre.
Gör man ingen individuell screening och tränignsupplägg baserat på person ?
Eller vet man inte hur man gör individuella upplägg men ändå träna i grupp ?
Tydligen alldeles för konservativat tänk med träningen. Vi gör som vi alltid gjort. Inga nya idéer er ta in förslag från andra sporter.
Eller är det för att det är mysigt att glida ihop på en glaciär i 20 km med skating o njuta av solen ?
Sen kalla det för ett medeltungt uthållighetspass ? Kma.

I såna här frågor ligger träningsupplägg för för löpare långt före skidåkningen vad gäller specialträning.
Citera
2021-12-14, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Fast motsäger du inte dig själv just nu. För dåliga gener och inte för dålig träning alltså.

Nja. Jag råkade bara nämna något om att det finns folk som hävdar att det ha något att göra med att killarna tränar för mycket med tjejerna, som påstod att det är vanligt på skidgymnasierna. Jag vet inte om jag tror det är en så stor grej. Jag tror snarare att en stor del är liksom vad man har att jobba med. Alla kan inte bli bäst oavsett hur de tränar. Det finns väl norrmän och ryssar som inte heller är på pallen varje helg som säkert tränar hur mycket som helst. Har man 100 pers om satsar hårt är det större chans att någon blir bra än om man har 15. Eller?
Citera
2021-12-14, 13:22
Medlem
Kan det inte vara så till viss del att många av herrarna mellan 25 och 30 år tar svenska framgångar för givet? Har man växt upp med de ändå relativt stora framgångarna under 00- och halva 10-talet kanske man tror att man bara kan ställa ut skidorna med en svensk landslagsdräkt på så kommer det per automatik gå bra?

Medan åkare som Olsson, Elofsson, Södergren, Richardsson, Jönsson och Hellner mfl växte upp under det mörka 90-talet när man gick igenom en blytung generationsväxling när ingenting funkade för svensk del.

Kanske ingen förklaring men får känslan av att många av dagens herråkare som varit med ett tag känns ganska nöjda med att få lalla runt och åka iväg till något soft hotell och spela tv-spel med polarna och åka lite skidor med medelmåttiga resultat och sen åka hem igen. Man tycker ju ändå att någon av alla medelmåttor Sverige lyckas få fram i den generationen skulle kunna ta nästa steg men alla verkar peaka där runt sämre världscupnivå med undantag för ytterst små ljusglimtar (läs Jens och Oskar efter nyår förra säsongen).
Citera
2021-12-14, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32
Kan det inte vara så till viss del att många av herrarna mellan 25 och 30 år tar svenska framgångar för givet? Har man växt upp med de ändå relativt stora framgångarna under 00- och halva 10-talet kanske man tror att man bara kan ställa ut skidorna med en svensk landslagsdräkt på så kommer det per automatik gå bra?

Medan åkare som Olsson, Elofsson, Södergren, Richardsson, Jönsson och Hellner mfl växte upp under det mörka 90-talet när man gick igenom en blytung generationsväxling när ingenting funkade för svensk del.

Kanske ingen förklaring men får känslan av att många av dagens herråkare som varit med ett tag känns ganska nöjda med att få lalla runt och åka iväg till något soft hotell och spela tv-spel med polarna och åka lite skidor med medelmåttiga resultat och sen åka hem igen. Man tycker ju ändå att någon av alla medelmåttor Sverige lyckas få fram i den generationen skulle kunna ta nästa steg men alla verkar peaka där runt sämre världscupnivå med undantag för ytterst små ljusglimtar (läs Jens och Oskar efter nyår förra säsongen).

Varför finns det folk som lallar runt i allsvenskan när de kan spela i Italien eller Spanien?
Citera
2021-12-14, 13:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lime32

Till viss del har du nog rätt i det du skriver men sista meningen? Jag antar att du räknar Burman och Svensson som undantag? Eller är de också medelmåttor som bara blixtrar till ibland?
Senast redigerad av katw 2021-12-14 kl. 14:02.
Citera
2021-12-14, 13:53
Medlem
Exempelvis Charlotte Kalla upptäckte ju mitt i karriären att hon helt enkelt tränade för lite.
Har för mig att norskorna läg på cirka 100 timmar mera träning per säsong..och det är klart att en träningsmängd om cirka 15 procent mer till slut visar sig vid tävling också.

Man måste koncenterera sig på saker som går att påverka.Saknas grundtalang och förutsättningar redan från början så kvittar det ju vad man gör..men jag utgår ifrån att så inte är fallet när det kommer till specifikt svenska herrar födda 1990 och senare.

Jag har inget svar,jag är inte skidtränare för grabbar på landslagsnivå.
Att en rejäl utvärdering plus ett delvis nytt sätt att träna måste till tycker jag verkar relativt klart när man ser på resultatlistor sista sex-sju åren vartfall.
Citera
2021-12-14, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MycketKvar
Inte kanske ett svar eller citering av ditt inlägg men ett generellt svar på träningsmetoder.

Verkar som minsta gemensamma nämnare träningsgrupperna är gruppträning.
Alla tränar samma sak. Klart då att vissa svarar bra och vissa inte svarar alls. Kanske sämre.
Gör man ingen individuell screening och tränignsupplägg baserat på person ?
Eller vet man inte hur man gör individuella upplägg men ändå träna i grupp ?
Tydligen alldeles för konservativat tänk med träningen. Vi gör som vi alltid gjort. Inga nya idéer er ta in förslag från andra sporter.
Eller är det för att det är mysigt att glida ihop på en glaciär i 20 km med skating o njuta av solen ?
Sen kalla det för ett medeltungt uthållighetspass ? Kma.

I såna här frågor ligger träningsupplägg för för löpare långt före skidåkningen vad gäller specialträning.
Nej, det gör de inte. Bara för att du inte vet hur skidåkarna tränar betyder det inte att de inte vet hur man bedriver "specialträning".

Intresserad av den här individuella screeningen, vad skulle den gå ut på?
Citera
2021-12-14, 15:18
Medlem
Jag tror att alla tränar för dåligt med för dåliga tränare, men framförallt behöver de någon som bara säger åt dem att skärpa till sig. Det kommer lösa allt över en sommar. Någon här inne kanske kan ha det som sommarjobb, att ställa lite jävla krav på dem? Måste var slut på lallandet nu.
Citera
2021-12-14, 15:21
Medlem
Giggsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Nu försöker Ingesson till varje pris få med Charlotte Kalla till
Anna Dyvik förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in