• 1
  • 2
2021-12-14, 12:37
Medlem
Det finns nog flertalet liknande trådar men man vill ju ändå vara säker. Jag har något mögel i badrummet som växt till och från i ett år, då och då har jag skrubbat bort skiten men det kommer tillbaka och då de är en studentlägenhet och det skvätter vatten här och var när jag duschar så började jag fundera på om det är svartmögel kanske. Det jag ser på google bilder känns dock inte likadant.

Har fått dålig kondition på senaste tiden och någon skum klåda på fotleden, även golvet känns "glidigt" där jag duschar. Jag har iaf två bilder till godo, vad är detta för mögel och hur farligt är de?

Precis inköpt klor, bikarbonat, ättika och lite andra rengöringsartiklar då jag ska förinta detta men jag undrar framförallt vad det är först.

bild 1

bild 2

bild 3

Vad är detta för mögel? Uppskattar svar och även era "husmorstips"!
Citera
2021-12-14, 12:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Det finns nog flertalet liknande trådar men man vill ju ändå vara säker. Jag har något mögel i badrummet som växt till och från i ett år, då och då har jag skrubbat bort skiten men det kommer tillbaka och då de är en studentlägenhet och det skvätter vatten här och var när jag duschar så började jag fundera på om det är svartmögel kanske. Det jag ser på google bilder känns dock inte likadant.

Har fått dålig kondition på senaste tiden och någon skum klåda på fotleden, även golvet känns "glidigt" där jag duschar. Jag har iaf två bilder till godo, vad är detta för mögel och hur farligt är de?

Precis inköpt klor, bikarbonat, ättika och lite andra rengöringsartiklar då jag ska förinta detta men jag undrar framförallt vad det är först.

bild 1

bild 2

bild 3

Ser ut som någon form av svartmögel. Jag har liknande i min dusch och tror inte vi är ensamma.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartmögel
Citera
2021-12-14, 13:00
Medlem
One2Manys avatar
Citat:

bild 1

bild 2

bild 3

Skrubba med klorin. Det lär komma tillbaka either way, men kan ju tipsa om att justera flödet på frånluftsdonet (vrid på tallriken) för att försöka åtgärda fuktproblematiken i badrummet.

Att det skulle påverka din hälsa är dock väldigt långsökt. Vi snackar åratals boende i ett mögelhus innan du får märkbara problem. Annars är snuva en vanlig bieffekt av att bo med mögel.
Citera
2021-12-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Ser ut som någon form av svartmögel. Jag har liknande i min dusch och tror inte vi är ensamma.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svartmögel
Hur länge har du haft det? Märkt av något?
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Skrubba med klorin. Det lär komma tillbaka either way, men kan ju tipsa om att justera flödet på frånluftsdonet (vrid på tallriken) för att försöka åtgärda fuktproblematiken i badrummet.

Att det skulle påverka din hälsa är dock väldigt långsökt. Vi snackar åratals boende i ett mögelhus innan du får märkbara problem. Annars är snuva en vanlig bieffekt av att bo med mögel.
Grejen är den att jag hällde på klor först och sen bikarbonat och ättika men så läste jag att det är farligt tydligen, det bildas visst klorgas eller något. Vad kan jag göra nu? Jag är skitnödig också och kan inte gå in på toaletten. Hur länge måste jag vänta? Skönt också att jag inte bör oroa mig för hälsoproblem utav möglet!
Citera
2021-12-14, 13:03
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Hur länge har du haft det? Märkt av något?

Grejen är den att jag hällde på klor först och sen bikarbonat och ättika men så läste jag att det är farligt tydligen, det bildas visst klorgas eller något. Vad kan jag göra nu? Jag är skitnödig också och kan inte gå in på toaletten. Hur länge måste jag vänta? Skönt också att jag inte bör oroa mig för hälsoproblem utav möglet!

Du kan gå in nu...

Jag utgår från att du inte tömt ut en hel flaska klorin då. Men den lilla mängd du borde använda för att skrubba möglet är ofarlig (om du inte sätter dig 5 cm ifrån och hyperventilerar).

Lämna dörren öppen om du är orolig.
Senast redigerad av One2Many 2021-12-14 kl. 13:06.
Citera
2021-12-14, 13:03
Medlem
Du bör kontakta din hyresvärd omgående, istället för att städa bort det.
Citera
2021-12-14, 13:04
Medlem
använd duschskrapa efter att du duschat så att du får ner det mesta av vattnet i avloppsbrunnen, se till att ventilationen är öppen i badrummet och stäng inte dörren utan låt det torka ut. har du handdukstork -ha den på så torkar badrummet fortare.
Citera
2021-12-14, 13:20
Medlem
sneebeens avatar
Kan vara värt att investera i en luftavfuktare och ha på badet.
Köpte en sådan här på utförsäljning på Jula för 800:- / 3 år sedan och den har fungerat perfekt
Imma på speglar och handdukar torkar på ett nafs.

Citat:
https://www.jula.se/catalog/bygg-och...uktare-014956/
Citera
2021-12-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Du kan gå in nu...

Jag utgår från att du inte tömt ut en hel flaska klorin då. Men den lilla mängd du borde använda för att skrubba möglet är ofarlig (om du inte sätter dig 5 cm ifrån och hyperventilerar).

Lämna dörren öppen om du är orolig.

Okej okej gick ut och tog en cigg så började handen svida till lite men tvättade av de i tvättstugan. Skönt att de är lugnt då går jag in.
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du bör kontakta din hyresvärd omgående, istället för att städa bort det.

Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
använd duschskrapa efter att du duschat så att du får ner det mesta av vattnet i avloppsbrunnen, se till att ventilationen är öppen i badrummet och stäng inte dörren utan låt det torka ut. har du handdukstork -ha den på så torkar badrummet fortare.

Men ni är säkra på att detta är svartmögel? Ska kontakta hyresvärden. Hur behandlas detta? Ringer de anticimex eller hur gör man? Läst att man kan köpa något annat medel just mot detta så vill gärna testa de innan.
Citera
2021-12-14, 13:24
Medlem
Möglet frodas bara vid fukt..borsta med clorin..häng inte upp tvätt i badrummet eller lämna det pisseblött..se till att dörren är öppen helt efter tex en dush.
Citera
2021-12-14, 13:29
Medlem
Jag hade det längst ned på badrummets väggar.
Skrapade bort det med en kniv.
Sen strök jag ett lager av silikon längs hela väggarna
ovanför golvet upp en 5 cm. Det var 2 år sen och inget
har kommit tillbaka av det. Det finns i olika färger
så ta inte OFÄRGAT. Grått eller svart ser bäst ut.
Jag köpte på Ö&B.
Senast redigerad av Japanskrapan 2021-12-14 kl. 13:32.
Citera
2021-12-14, 13:51
Medlem
ps870s avatar
Har du återkommande problem med svartmögel är det problem/ bristfällig ventilation i badrummet. Kontakta hyresvärden så att de kan mäta luftflödet.
Jag förutsätter att du alltid har ventilationen igång när du duschar och inte stänger ventiler. I min första lägenhet hade förra ägaren tryckt in handdukar i alla ventiler och sedsn stängt dem vilket resulterade i dålig luft och mycket fukt i badrummet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in