2021-12-14, 12:48
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Eller så skiter man i att vaccinera sig och får ligga 2 meter under jorden istället.

https://www.rt.com/news/543131-greece-covid19-death-vaccine/
Ja, det är naturligtvis tragiskt. Men folk har dött av vaccinet också. Även om en person som är mot vaccintvång själv dör av covid så tycker jag motståndet mot tvång och orimliga straff är viktigt. Var han mot tvång och (alltför?) hårda restriktioner så accepterade han kanske också att risken fanns. Det är ju så vi gör med så mycket annat, accepterar en viss risk, till och med för att dö. Många har dött för frihetens skull.
Citera
2021-12-14, 12:48
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Eller så skiter man i att vaccinera sig och får ligga 2 meter under jorden istället.

https://www.rt.com/news/543131-greece-covid19-death-vaccine/

Ja det kan vara en bra idé att vaccinera sig om man är i riskgrupp.
Citera
2021-12-14, 12:49
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Jag menar att du kanske ska börja lyssna på dem som faktiskt har kunskap om saken och inte bara lyssna på det som sägs på internet.

Du menar som du gör? Jag lyssnar på vetenskapen, inte random dude på internet. Gå nu och vaccinera dig så du slipper hamna på IVA.
Citera
2021-12-14, 12:50
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Verkar vara rena giganten inom virologi:

https://pbs.twimg.com/profile_images/1430439401977303041/30_oI7LC_400x400.jpg

Tror inte hon är virolog.

Om hon varit det vet jag inte om att hennes kompetens kunnat bedömas på det yttre, men anser att en doktor i virologi hade kunnat se ut så. Vilka fördomar du har kan vi spekulera i, men det vore ämnesavvikelse.
Senast redigerad av ankademiker 2021-12-14 kl. 12:53.
Citera
2021-12-14, 12:51
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ja, det är naturligtvis tragiskt. Men folk har dött av vaccinet också. Även om en person som är mot vaccintvång själv dör av covid så tycker jag motståndet mot tvång och orimliga straff är viktigt. Var han mot tvång och (alltför?) hårda restriktioner så accepterade han kanske också att risken fanns. Det är ju så vi gör med så mycket annat, accepterar en viss risk, till och med för att dö. Många har dött för frihetens skull.

Personligen tycker jag han är en idiot och sörjer inte för fem öre, hur dum får man vara på en skala liksom?

Men visst, det är fritt fram för vem som helst att underkasta sig viruset och dess följder.
Citera
2021-12-14, 12:53
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
2 doser Pfizer skyddar upp till 70% mot sjukhusinläggning vid Omikrom-infektion enligt ny studie:

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-business-health-africa-south-africa-c8d09bed79be4a25f752237c0470961b

Studien är dock ej granskad ännu i och med att den precis är klar.

Det är bra om det visar sig att vaccinet ger ett hyfsat skydd, under en period i alla fall. Så kanske man allmänt kan ta sitt förnuft till fånga och fokusera på att vaccinera riskgrupper (med så många doser som det kommer att krävas, 3, 4, 5, 6….?) istället för att trycka i unga och friska personer vaccin med ingen eller extremt liten nytta.
Citera
2021-12-14, 12:55
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modern-insanity
Skulle regeringen och FHM plötsligt gå emot narrativet så skulle de också stämplas som foliehatt.

Vad är din poäng?
Du kan inte avfärda samtliga världsledare och ledande forskare som "narrativ" och "foliehattar". Då finns det ingenstans på denna planet för dig att leva.
Citera
2021-12-14, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt, men det postas så mycket studier på forumet att jag vill på förhand veta värdet för mig att läsa dem;

Bygger studien enkom på statistik?

"The analysis was based on more than 211,000 positive COVID-19 test results, 41% from adults who had received two doses of the Pfizer vaccine. About 78,000 of these positive COVID-19 test results between Nov. 15 and Dec. 7 were attributed to omicron infections. The study was carried out by Discovery Health, South Africa’s largest private health insurer, and the South African Medical Research Council."
Citera
2021-12-14, 12:58
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Förlåt, men det postas så mycket studier på forumet att jag vill på förhand veta värdet för mig att läsa dem;

Bygger studien enkom på statistik?
Det är den första studien som tittar på utfall i verkliga världen och inte laboratorieresultat. Jag länkade till den tidigare men i form av en twittertråd som sammanfattar resultaten:

https://twitter.com/miamalan/status/1470684351151157252

Genomgången infektion ser ut att vara något bättre på att skydda mot smitta i studien. Dock får man hålla i huvudet att det finns ett mycket stort mörkertal i Sydafrika gällande hur många som blivit smittade, vilket kan överskatta effekten av vaccin (och göra den fördelen än större till genomgången infektions sida).

Risken att hamna på sjukhus har stigit från 7% till 30% med två doser vaccin.

Det kommer komma mer studier med tiden, men det här är så pass bra data som finns just nu.
Citera
2021-12-14, 13:01
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Personligen tycker jag han är en idiot och sörjer inte för fem öre, hur dum får man vara på en skala liksom?

Men visst, det är fritt fram för vem som helst att underkasta sig viruset och dess följder.
He had previously claimed to have an underlying health condition that made him hesitant to get inoculated against the virus.

In February, angered by Covid-related restrictions, Tragas had started his own right-wing political movement, Free People. Its aim was to defend democracy and fight back against what it described as the “health dictatorship” that had been prompted in Greece by the pandemic.
Han är 72, alltså född ca 1949. Det gör honom 18 då militärjuntan tog över, tills han var 25.

Ur det perspektivet är det förståeligt att han reagerar. Det handlar inte bara om hälsa utan också om att normala fri- och rättigheter sätts ur spel, och man kan som överallt annars fråga sig om myndigheterna inte ibland går för långt.
Citera
2021-12-14, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
2 doser Pfizer skyddar upp till 70% mot sjukhusinläggning vid Omikrom-infektion enligt ny studie:

https://apnews.com/article/coronavirus-pandemic-business-health-africa-south-africa-c8d09bed79be4a25f752237c0470961b

Studien är dock ej granskad ännu i och med att den precis är klar.

I landet som påstås ha 80% naturlig immunitet så tillskriver man vaccinet skydd mot allvarlig sjukdom?
Citera
2021-12-14, 13:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Verkar vara rena giganten inom virologi:

https://pbs.twimg.com/profile_images/1430439401977303041/30_oI7LC_400x400.jpg

Behöver man vara en gigant för att ha rätt?

Alla Sveriges "giganter" sa att vi inte skulle få en till våg, alla, vilket går emot alla mutationsstudier, vad händer, vi får en till våg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in