2021-12-10, 22:07
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
De frågade mig på psykiatrin vad för läkemedel jag skulle vilja prova. Vad skulle ni rekommendera för svår ADHD.
Citera
2021-12-11, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnullaFlashbackMor
De frågade mig på psykiatrin vad för läkemedel jag skulle vilja prova. Vad skulle ni rekommendera för svår ADHD.
Finns ingen mall att hålla sig till. Du får prova dig fram och känna vad som passar just dig bäst.
Citera
2021-12-13, 23:55
Medlem
Hur gör ni andra som råkar ta adhd medicin på kvällen? ska man försöka ta sömnmedicin också eller är det lika bra att hålla sig vaken?
Citera
2021-12-14, 02:21
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogstokigSelleri
Hur gör ni andra som råkar ta adhd medicin på kvällen? ska man försöka ta sömnmedicin också eller är det lika bra att hålla sig vaken?
hur mycket och hur sent?

det ska nog gå att sova om du tagit normal dos
Citera
2021-12-14, 12:06
Bannlyst
Citat:
Vad menar du? I första hand skrivs metylfenidat ut. I andra hand dexamfetamin.

Det är inte hur pass svår din Adhd ör som blor avgörande, utan hur effekten blir. För en del fungerar en del av depotpreparaten bättre än kortverkande, för andra funkar kortverkande bra och kan t.o.m ge en jämnare effekt vid medicinering med rätt doseringsintervall.
Citera
2021-12-14, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av utropstecknet
Visst fan får man mycket gjort när man pluggar på Elvanse men tycker det kan vara sjukt svårt ibland att nyttja medicinens effekt och faktiskt lägga fokus på att göra det man tänkt göra (i mitt fall: plugga)..
Mycket lätt hänt att jag hellre sysslar med roligare grejer än att faktiskt plugga, typ slösurfa eller chatta med vänner då man blir så pratglad i några timmar.
Någon som har samma problematik?
Tror det är ett vanlogt problem flr alla studentr faktiskt. Let´s Face it, det finns betydligt roligare saker att göra än att plugga.

Så, iväg till biblioteket med dig. Sätt telefonen på stör ej. Disciplinen är svår, jag vet…
Citera
2021-12-14, 14:25
Medlem
KnullaFlashbackMors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Vad menar du? I första hand skrivs metylfenidat ut. I andra hand dexamfetamin.

Det är inte hur pass svår din Adhd ör som blor avgörande, utan hur effekten blir. För en del fungerar en del av depotpreparaten bättre än kortverkande, för andra funkar kortverkande bra och kan t.o.m ge en jämnare effekt vid medicinering med rätt doseringsintervall.

Saken är den att jag redan har provat Concerta 18mg men jag slutade eftersom jag var nojig att jag skulle bli missbrukare. Men livet har varit riktigt tufft och behöver någon för att skärpa till mig lite extra. Vill slippa känna mig trött på morgonen och tvingas vara vaken. Kaffe hjälper inte. Har inga som helst missbruk, ja förutom att jag måste knulla ofta.
Citera
2021-12-14, 15:52
Bannlyst
Citat:
Saken är den att jag redan har provat Concerta 18mg men jag slutade eftersom jag var nojig att jag skulle bli missbrukare. Men livet har varit riktigt tufft och behöver någon för att skärpa till mig lite extra. Vill slippa känna mig trött på morgonen och tvingas vara vaken. Kaffe hjälper inte. Har inga som helst missbruk, ja förutom att jag måste knulla ofta.
Ok, men föreslå att de delar din medicin i dosett? T ex en gång i veckan via ssk på mottagningen, så kan du samtidigt kolla blodtryck o puls, samt utvärdera effekter och bieffekter. 18 mg är en väldigt låg dos, du behvöer trappa upp den säkert den trippla.

Tror du att du kommer missbruka din medicin eller varför är du nojoig för det? Du behöver ju högre dos. Ja, jag vet hur det är. Man behöver läkemedel för att fungera normalt…
Citera
2021-12-15, 12:14
Medlem
Har börjat med Elvanse för några månader sen och fick bra effekt av 40mg först. Har sedan dess gått upp till 60 mg och känner att effekten avtar rätt snabbt. Får bra fokus under den första timmen, ibland två timmar. Sen avtar det och jag börjar känna mig trött igen. Har insett att man inte ska få det där "ruset" och att medicinen bara hjälper en att få koll på fokus och energin, man måste sedan sätta sig ner självmant och jobba. I början så har medicinen gett ett "rus" där jag kännt en viss påverkan.

Dock har det inte gått så lång tid innan jag behöver höja dosen och har haft 60mg i tvp veckor. Efter det höjde jag dosen själv. Tog 60mg och efter 3 timmar en 40mg som vart över. Fick hur bra flyt och energi som helst. Kände inget rus och hade inga problem med ångest eller liknande besvär (kunde ofta känna mig "påverkad" och därför obekväm runt andra). Nu tog jag denna dubbeldos för att få koll på mina studier då jag har en hel del att få in innan julen. Inser nu att det är rätt dumt att dosera själv och vetifan hur jag ska säga det till läkaren. Men fick gjort så mycket och tog tag i det självmant. Gick till skolan och satte mig, pluggade i 6-7 timmar sen gick hem.

Har nu tagit några dubbeldoser för att kunna göra det jag måste göra, eller snarare få orken och energin att sätta mig ner och ta tag i det själv. Har kompenserat genom att ta några dagar off mellan eftersom jag inte vill bygga för hög tollerans då jag egenteligen ska gå på 60mg. Men just den effekten av att ta två olika doser gjorde verkligen under för mig så nu vet jag inte hur fan man framför det. Har haft problem med missbruk som yngre så läkaren kommer nog vara väldigt skeptisk, men jag känner igen mina "symptom" för när jag missbrukar och detta är inte det. Kan även skita i medicinen helt vissa dagaroch känner att jag planerar vilka dagar jag ska ta den beroende på vad jag har att göra. Känner en tagg för att få saker gjort och komma vidare med mitt liv och mediinen får mig att känna mig mer motiverad i allmänhet, även dagar jag inte tar den.

Hur ska man framföra detta till läkare?
Citera
2021-12-15, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilAnanazZ
Har börjat med Elvanse för några månader sen och fick bra effekt av 40mg först. Har sedan dess gått upp till 60 mg och känner att effekten avtar rätt snabbt. Får bra fokus under den första timmen, ibland två timmar. Sen avtar det och jag börjar känna mig trött igen. Har insett att man inte ska få det där "ruset" och att medicinen bara hjälper en att få koll på fokus och energin, man måste sedan sätta sig ner självmant och jobba. I början så har medicinen gett ett "rus" där jag kännt en viss påverkan.

Dock har det inte gått så lång tid innan jag behöver höja dosen och har haft 60mg i tvp veckor. Efter det höjde jag dosen själv. Tog 60mg och efter 3 timmar en 40mg som vart över. Fick hur bra flyt och energi som helst. Kände inget rus och hade inga problem med ångest eller liknande besvär (kunde ofta känna mig "påverkad" och därför obekväm runt andra). Nu tog jag denna dubbeldos för att få koll på mina studier då jag har en hel del att få in innan julen. Inser nu att det är rätt dumt att dosera själv och vetifan hur jag ska säga det till läkaren. Men fick gjort så mycket och tog tag i det självmant. Gick till skolan och satte mig, pluggade i 6-7 timmar sen gick hem.

Har nu tagit några dubbeldoser för att kunna göra det jag måste göra, eller snarare få orken och energin att sätta mig ner och ta tag i det själv. Har kompenserat genom att ta några dagar off mellan eftersom jag inte vill bygga för hög tollerans då jag egenteligen ska gå på 60mg. Men just den effekten av att ta två olika doser gjorde verkligen under för mig så nu vet jag inte hur fan man framför det. Har haft problem med missbruk som yngre så läkaren kommer nog vara väldigt skeptisk, men jag känner igen mina "symptom" för när jag missbrukar och detta är inte det. Kan även skita i medicinen helt vissa dagaroch känner att jag planerar vilka dagar jag ska ta den beroende på vad jag har att göra. Känner en tagg för att få saker gjort och komma vidare med mitt liv och mediinen får mig att känna mig mer motiverad i allmänhet, även dagar jag inte tar den.

Hur ska man framföra detta till läkare?

Säga som det är, att du har det tufft med studier och att det inte håller så länge som du önskar att de gjorde då du behöver vara alert även på kvällen. Föreslå inte utan låt läkaren avgöra det. Jag förstår dig dock, jag tycker också det är jobbigt att säga sådant när man varit missbrukare tidigare, det känns lite som att de ska dömma en fort. Har du dock en erfaren läkare som vet så bör det inte vara något problem.

OnT: Är det någon här inne som testar t. ex L tyrosin tillsammans med elvanse/attentin? Tycker ni att det fungerar bättre eller är det bara placebo?
Citera
2021-12-16, 11:24
Medlem
populopiduss avatar
Fy fan, man ska verkligen inte ta Elvanse "vid behov" har jag insett. Det fuckar fullständigt upp dopaminet i hjärnan och skapar ett temporärt bipolärt tillstånd, även om man inte tar så att man blir hög.

Har tagit till och från ett tag nu (har ADHD) men inte hållit en jämn dosering/frekvens och märker hur jävla fucked up deppig jag blivit. Närmast en klinisk depression som ser ut att helt och hållet bero på just dopaminet.

Kommer inte röra skiten igen utan återgå till träning istället, och bara ta en kopp kaffe då och då.
Citera
2021-12-16, 21:08
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Fy fan, man ska verkligen inte ta Elvanse "vid behov" har jag insett. Det fuckar fullständigt upp dopaminet i hjärnan och skapar ett temporärt bipolärt tillstånd, även om man inte tar så att man blir hög.

Har tagit till och från ett tag nu (har ADHD) men inte hållit en jämn dosering/frekvens och märker hur jävla fucked up deppig jag blivit. Närmast en klinisk depression som ser ut att helt och hållet bero på just dopaminet.

Kommer inte röra skiten igen utan återgå till träning istället, och bara ta en kopp kaffe då och då.

Vad bra att du inser det och att det hjälper med träning. Medicin passar inte alla. Jag brukar säga om framförallt narkotiska läkemedel att bara ta det om inget annat fungera och det är olidligt i din vardag.
Har själv ett dilemma med Elvanse . Jag vill inte ta det i egentligen. Det fuckar upp dopamin receptorer...blir deppig när man gör uppehåll men är inte orolig för ett beroende alltså något sug efter droger men mer fysiskt. Att kroppen vänjer sig och blir helt kass när man slutar ta Elvanse. Jag har den för ett fungerande i vardagen. Läkare skriver inte ut den Hej vilt, utan dom vill inte att man medicinera elvanse för man har ångest och inte heller för att man ska känna av medicinen så många tjatar om effekt att dom blir vana vid en dos och måste öka för att man inte känner av den. Iallafall där jag bor så ser läkare på hur du fungera i vardagen med sysselsättning och andra behov. Det ska finnas en mening med att ta narkotika inte nått man bara ska missbruka eller gå och må bra av. Jag har även Bensodiazepiner utskrivet som jag inte tar dagligen jämt utan dom perioder jag inte klara mig och nu har jag Lyrica för min sömn en låg dos bara. Den tar jag inte heller varje kväll men märker hur kass sömn jag får när jag inte tar den. Har läst att avvänjningen är värre än benzo så lite orolig men jag måste tyvärr ta den eftersom allt annat inte fungerar. Har geneliserat ångestsyndrom. Jag motionera och rör på mig fundera på och börja träna igen. Det hjälper och är bra för kroppen och psyket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in