Citat:
Tror nog det oftast handlar om rädsla när folk ropar efter ogenomtänkta restriktioner. Jag drogs själv med i alarmismen i början, och för den som under de här åren hållit sig mer eller mindre isolerad, kanske med MSM som enda informationskanal, så förstår jag att allt fortfarande kan kännas oerhört skrämmande.Du verkar inte klara av att hålla dig sansad!
”Förbjud julfirande” ? På riktigt?
Jag kan tycka att vettiga åtgärder just nu vore vara tex. Tidigt jullov (det handlar om EN vecka). Be folk jobba hemma, stäng nattklubbarna. Detta är saker som troligtvis dämpar spridningen lite utan några grava konsekvenser. Att ersätta nattklubbarna är ju inte något jätteproblem (om man inte är såsse iofs)
Men att du tycker att man borde förbjuda julen är ju helt efterblivet..
Hur tänker du då?
”Förbjud julfirande” ? På riktigt?
Jag kan tycka att vettiga åtgärder just nu vore vara tex. Tidigt jullov (det handlar om EN vecka). Be folk jobba hemma, stäng nattklubbarna. Detta är saker som troligtvis dämpar spridningen lite utan några grava konsekvenser. Att ersätta nattklubbarna är ju inte något jätteproblem (om man inte är såsse iofs)
Men att du tycker att man borde förbjuda julen är ju helt efterblivet..
Hur tänker du då?
Vi som däremot arbetat som vanligt under hela pandemin, levt som vanligt i samhället och dessutom haft det tvivelaktiga nöjet att knyta personlig kontakt med viruset har sedan länge slutat känna rädsla för att sjukdomen.
Visst, det blir anektdotiskt, men jag kan inte ens hålla räkningen på alla jag vet om som haft covid-19 utan att få mer än lindriga symptom, och då känner jag ändå ett antal äldre människor som smittats.
Det är såklart alltid tragiskt när någon blir svårt sjuk eller till och med dör, men de två personer jag kände som drabbades svårt var redan inlagda och behandlades för livshotande tillstånd när de smittades.
Gemensamt för de båda var att de var i 80-årsåldern, hade KOL, högt blodtryck samt gravt misskött diabetes.
Den ene låg på sjukhus för att amputera det som fanns kvar av benen, och den andre låg på intensiven med dubbelsidig lunginflamation.
Inte ens dessa personers närmsta anhöriga anser att deras död orsakats av corona, men likväl ingår de i statistiken för covid-döda.
Stängda restauranger, inställda event, publiktak vid konserter osv. kan eventuellt göra skillnad på marginalen när det handlar om samhällsspridningen, men jag blir alltmer övertygad om att de enorma summor detta fått kosta hade gjort oerhört mycket större nytta om man istället satsat på att hålla smittan borta från särskilda boenden, där de flesta dödsfallen inträffat.
Det är synnerligen klandervärt att våra beslutsfattare tillåtit äldrevården utvecklas till vad den är idag. Om de som stod och rabblade upp ramsan om att skydda de "äldre äldre" på allvar trodde det var möjligt att hålla vårdhygien i en sådan miljö, så är det enl. min mening inkompetens på en nivå som helt enkelt borde vara straffbart.
Jag rekommenderar alla som förfasats över Sveriges inledningsvis höga dödssiffror att lyssna på dokumentären "Det illojala vårdbiträdet". Vi som redan hade insyn i hur illa ställt det är med äldrevården i Sverige förvånas knappast över utfallet, men jag tror inte att gemene man har en aning om hur illa det faktiskt är.
Länk till dokumentären:
https://poddtoppen.se/podcast/302534426/p1-dokumentar/del-12-det-illojala-vardbitradet
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-12-14 kl. 11:14.
Senast redigerad av Mr.Woods 2021-12-14 kl. 11:14.