Citat:
Ursprungligen postat av
mardenz
Hm du har kanske rätt. Hur är det att jobba som Trafikledare/Yttrr trafikledare? Det låter som något intressant att gå vidare till. Är det roligare än att köra tågen?
Bra input gällande att köra tunnelbana att man faktiskt sitter för sig själv och inte syns av alla trafikanter i ryggen som på tvärbanan. Just nu söker ju tunnelbanan förare till röda och blåa, är det enkelt att gå vidare till att köra gröna linjen sedan? Enligt mig den finaste och tryggaste och jag bor faktiskt nära depån dessutom.
När jag jobbade (2000-2008) var det krav att man kört tåg två år för att antas till trafikledarutbildningen. Kanske mjukats upp nu? Yttre trafikledare var kul och bra. Fritt! Om trafiken flöt på kunde man glida runt i bil i sitt område, käka glass eller ta sig en tupplur i sätet. Dessvärre brukar de kräva att man också ska gå vidare till inre trafikledning, stressigt och man är låst på plats. Sitta vid dator och alltid vara beredd.
Jag älskade att vara del av stadens maskineri. Man gör ett viktigt jobb genom att se till att folk kan transportera sig. Men efter ett tag blev det ju lite långtråkigt att bara köra tåg, tyckte jag.
Gröna linjen är klart bäst, ja! Mest ovan jord och längst, mest varierad! Blå linje är ångest. Inte nog med att nästan allt är under jord, tågen går i separata tunnlar mestadels så man får inte ens den lilla glädjen att vinka till sina kollegor i mötande tåg.
Det brukade vara svårt att få byta linje, eftersom man då måste få gå extra utbildning i bankännedom. Dessutom har röd o blå linje annat slags signalsystem. Att ha utbildning på alla tre banorna, som jag hade, var ovanligt. Jag gick utbildning till tågförare på röda men skulle placeras på gröna, därför jag fick två behörigheter direkt. Sen fick jag blå linjen i samband med trafikledarutb.
Jag trivdes skitbra på tunnelbanan. Väldigt roliga kollegor! Klart du ska söka t-banan!