2021-12-13, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Jag brukar tänka varför automatiseras inte detta bort?
Ingen diss mot lokförare men känns som ett yrke en dator kan göra lika bra utan en människa som drar i "spakarna"

Du får nog tänka, att hade det varit så enkelt att automatisera bort, så hade det varit gjort för länge sedan; järnvägstrafiken är ett mer komplext system än vad du som passagerare uppfattar.
Citera
2021-12-13, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mardenz
Hm du har kanske rätt. Hur är det att jobba som Trafikledare/Yttrr trafikledare? Det låter som något intressant att gå vidare till. Är det roligare än att köra tågen?

Bra input gällande att köra tunnelbana att man faktiskt sitter för sig själv och inte syns av alla trafikanter i ryggen som på tvärbanan. Just nu söker ju tunnelbanan förare till röda och blåa, är det enkelt att gå vidare till att köra gröna linjen sedan? Enligt mig den finaste och tryggaste och jag bor faktiskt nära depån dessutom.

Har man väl börjat köra på en linje så brukar det då och då dyka upp någon chans om omplacering eller liknande för att få kompetens på en annan linje. Har man jobbat ett tag kan man ju önska det också.

Jobbet som trafikledare är helt OK. Som yttre kram det också i omgångar bli mycket ensamarbete och lugn och ro, men rätt var det är så sker det något skarpt och då måste man vara på tå.
Viktigt att man som trafikledare är medveten om att man kan få ställas inför ganska obehagliga situationer och att man kan hantera det.
Citera
2021-12-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av summerbursten
Har man väl börjat köra på en linje så brukar det då och då dyka upp någon chans om omplacering eller liknande för att få kompetens på en annan linje. Har man jobbat ett tag kan man ju önska det också.

Jobbet som trafikledare är helt OK. Som yttre kram det också i omgångar bli mycket ensamarbete och lugn och ro, men rätt var det är så sker det något skarpt och då måste man vara på tå.
Viktigt att man som trafikledare är medveten om att man kan få ställas inför ganska obehagliga situationer och att man kan hantera det.
Det låter ju rimligt att man ska få chansen internt först.

Vad kan hända som yttre trafikledare då? Hantera pundare och fyllon eller vad kan vara det värsta?
Citera
2021-12-13, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowboyhatten
Du får nog tänka, att hade det varit så enkelt att automatisera bort, så hade det varit gjort för länge sedan; järnvägstrafiken är ett mer komplext system än vad du som passagerare uppfattar.

Aa håller med

Men tror man skulle testa förarlösa tåg i Tyskland nu i år med ny teknik kommer ej ihåg företagets namn tror det kommer gå snabbt när man väl får igång ett fungerande system
Citera
2021-12-13, 23:00
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:
Hm du har kanske rätt. Hur är det att jobba som Trafikledare/Yttrr trafikledare? Det låter som något intressant att gå vidare till. Är det roligare än att köra tågen?

Bra input gällande att köra tunnelbana att man faktiskt sitter för sig själv och inte syns av alla trafikanter i ryggen som på tvärbanan. Just nu söker ju tunnelbanan förare till röda och blåa, är det enkelt att gå vidare till att köra gröna linjen sedan? Enligt mig den finaste och tryggaste och jag bor faktiskt nära depån dessutom.

När jag jobbade (2000-2008) var det krav att man kört tåg två år för att antas till trafikledarutbildningen. Kanske mjukats upp nu? Yttre trafikledare var kul och bra. Fritt! Om trafiken flöt på kunde man glida runt i bil i sitt område, käka glass eller ta sig en tupplur i sätet. Dessvärre brukar de kräva att man också ska gå vidare till inre trafikledning, stressigt och man är låst på plats. Sitta vid dator och alltid vara beredd.

Jag älskade att vara del av stadens maskineri. Man gör ett viktigt jobb genom att se till att folk kan transportera sig. Men efter ett tag blev det ju lite långtråkigt att bara köra tåg, tyckte jag.

Gröna linjen är klart bäst, ja! Mest ovan jord och längst, mest varierad! Blå linje är ångest. Inte nog med att nästan allt är under jord, tågen går i separata tunnlar mestadels så man får inte ens den lilla glädjen att vinka till sina kollegor i mötande tåg.

Det brukade vara svårt att få byta linje, eftersom man då måste få gå extra utbildning i bankännedom. Dessutom har röd o blå linje annat slags signalsystem. Att ha utbildning på alla tre banorna, som jag hade, var ovanligt. Jag gick utbildning till tågförare på röda men skulle placeras på gröna, därför jag fick två behörigheter direkt. Sen fick jag blå linjen i samband med trafikledarutb.

Jag trivdes skitbra på tunnelbanan. Väldigt roliga kollegor! Klart du ska söka t-banan!
Senast redigerad av HemligaBrev 2021-12-13 kl. 23:04.
Citera
2021-12-13, 23:07
Medlem
HemligaBrevs avatar
Citat:

Vad kan hända som yttre trafikledare då? Hantera pundare och fyllon eller vad kan vara det värsta?

Väktare etc hanterar fylleristerna.

Tänk olyckor, självmord etc. Att ta hand om chockad förare, vara sambandsperson mellan räddningstjänsten och inre trafikledningen.
Att försöka få igång ett trasigt tåg på en station full med arga o stressade resenärer som vill ha svar genast om prognosen för felsökning. Osv.
Citera
2021-12-13, 23:17
Medlem
HemligaBrevs avatar

Vad hände eg i det du beskriver i trådstarten? Blev du antagen till utbildningen till spårvagnsförare men sedan utkickad när du börjat utb?
Citera
2021-12-14, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
När jag jobbade (2000-2008) var det krav att man kört tåg två år för att antas till trafikledarutbildningen. Kanske mjukats upp nu? Yttre trafikledare var kul och bra. Fritt! Om trafiken flöt på kunde man glida runt i bil i sitt område, käka glass eller ta sig en tupplur i sätet. Dessvärre brukar de kräva att man också ska gå vidare till inre trafikledning, stressigt och man är låst på plats. Sitta vid dator och alltid vara beredd.

Jag älskade att vara del av stadens maskineri. Man gör ett viktigt jobb genom att se till att folk kan transportera sig. Men efter ett tag blev det ju lite långtråkigt att bara köra tåg, tyckte jag.

Gröna linjen är klart bäst, ja! Mest ovan jord och längst, mest varierad! Blå linje är ångest. Inte nog med att nästan allt är under jord, tågen går i separata tunnlar mestadels så man får inte ens den lilla glädjen att vinka till sina kollegor i mötande tåg.

Det brukade vara svårt att få byta linje, eftersom man då måste få gå extra utbildning i bankännedom. Dessutom har röd o blå linje annat slags signalsystem. Att ha utbildning på alla tre banorna, som jag hade, var ovanligt. Jag gick utbildning till tågförare på röda men skulle placeras på gröna, därför jag fick två behörigheter direkt. Sen fick jag blå linjen i samband med trafikledarutb.

Jag trivdes skitbra på tunnelbanan. Väldigt roliga kollegor! Klart du ska söka t-banan!
Jag tror det är samma krav idag. Du måste ha kört tunnelbana i två år för att bli trafikledare. Men för att jobba hos Trafikverket som Trafikledare så kan man bli det direkt igenom 1 års aspirantutbildning med lön. Den ska jag också söka i Januari när det blir möjligt. Gröna linjen verkar trevligast som du säger, de verkar dock alltid söka till blåa och röda när jag kollat MTRs jobbannonser.

Idag fick jag faktiskt inbjudan till ett informationsmöte för att bli spårvagnsförare hos en operatör i Stockholm. Hoppas verkligen jag får en chans till så jag kan visa för mig själv att jag klarar av det.

Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Vad hände eg i det du beskriver i trådstarten? Blev du antagen till utbildningen till spårvagnsförare men sedan utkickad när du börjat utb?
Det stämmer. Jag påbörjade ett tag och fick kicken. Jag var för "stressad" men det var för att jag ville visa fram fötterna men blev pannkaka istället. Nu har jag lärt mig av mina misstag och tänker inte göra om det.
Citera
2021-12-14, 17:13
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Senast igår ställdes alla tåg mellan uppsala och stockholm in pga personalbrist så kanske kan det finnas en öppning.

Ring och prata med dem som kör denna sträcka. Nu var det väl idag som chefen för schemaläggningen avgick så kanske var det bara pga en idiot till chef.
Citera
2021-12-15, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Senast igår ställdes alla tåg mellan uppsala och stockholm in pga personalbrist så kanske kan det finnas en öppning.

Ring och prata med dem som kör denna sträcka. Nu var det väl idag som chefen för schemaläggningen avgick så kanske var det bara pga en idiot till chef.
Det är lokförare som kör dessa tåg. Och näst intill omöjligt att komma in (ja jag har försökt flera gånger).
Citera
2021-12-16, 21:54
Medlem
LasseFranGnestas avatar
Lyssnade häromdagen på en podd om lastbilar av otroligt oklar anledning men då var det en svensk som flyttade till australien (för 48 år sedan) och började köra lastbil. Det skulle ja kunna tänka mig hade varit jävulusikt häftigt att dra runt på outbacken i ett sånt stort land.

Testa det?

Australien betalar i snitt sin personal otroligt bra.
Citera
2022-01-12, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McDerp
Eftersom TS inte ens klarar av att knyta en slips så bör han söka sig till Samhall.

Det är otroligt vanligt inom kollektivtrafiken att personalen inte kan knyta slipsen utan tar av sig genom att använda kardborren på säkerhetsslipsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in