2021-12-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Verkligen! Jag kan förstå argumentet att man blir mindre betänksam med rusdrycker men det borde man kunna komma runt med t.ex. bordsservering och förbjuda mingel/barhäng. Funkade hyfsat i Sverige i fjol om jag minns rätt.
Är väl främst tre skäl nämligen att alkohol sänker immunförsvaret och att många barer och restauranger är så trånga att ffolk umgås för nära ändå, sen så är det så att de viruspartiklar vi får i oss får vi till störst del i oss på kvällar och nätter! Så de vill inte ha folk ute på kvällar…
Citera
2021-12-13, 21:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Ja rusdrycksförbud för tankarna till USA på 20-talet. Sverige var på vippen 1922 då en folkomröstning slutade med seger för förbudsivrarna men regeringen backade och genomförde istället en restriktiv alkoholpolitik och behöll motboken till 1955.
Lite intressant vad EU’s liberala alkoholtradition kommer att innebära i sammanhanget.
Flera stora länder med en omfattande alkoholkultur, Frankrike, Tyskland och Italien behöver också ta itu med frågan om alkoholregler mot covid.
Kanske ingen slump att Tysklands senaste våg tog fart i oktober.
Germany: Munich kicks off alternative Oktoberfest
18.09.2021

Dozens of local restaurants and pubs in Munich are keeping the Oktoberfest tradition alive, while the festival grounds again hosts COVID-19 testing centers.
Munich's unofficial, low-key, alternative Oktoberfest began on Saturday, as local pubs commemorated the shuttered festival.

Some 50 restaurants are participating in what was dubbed the Wirtshauswiesn, an initiative to celebrate the famous beer festival while still abiding by COVID-19 measures.
The alternative Oktoberfest began on the date the actual festival would have commenced and is set to run through October 3.

https://www.dw.com/en/germany-munich-kicks-off-alternative-oktoberfest/a-59224038

Det var väl i Bayern det blev som värst. Patienter fick transporteras till andra delar av landet då sjukhusen fylldes.
Citera
2021-12-13, 21:05
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"För Expressen varnar Norges smittskyddsdirektör Frode Forland för att omikron kan föras över från Norge till Sverige.

– Det kommer bli värre i Sverige inom kort, säger han till tidningen."

Norrbaggen har lärt sig någon av Giesecke och Tegnell.
Kan vi inte bara porta norrmännen? Särskilt de med vaccinpass.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 21:10.
Citera
2021-12-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
"För Expressen varnar Norges smittskyddsdirektör Frode Forland för att omikron kan föras över från Norge till Sverige.

– Det kommer bli värre i Sverige inom kort, säger han till tidningen."

Norrbaggen har lärt sig någon av Giesecke och Tegnell.
Oj vilket otroligt uttalande! Otroligt att han tror att fler i Sverige kommer drabbas av förkylningar och influensor kallaste tiden på året då folk generellt drabbas av just förkylningar och influensor!

Han har verkligen inte lärt sig något av mästarna Giesecke och Tegnell! Kharma is a bitch!
Citera
2021-12-13, 21:07
Medlem
Senaste avsnittet av JRE, #1747, är en guldgruva. För kritiker: undvik personangrepp på gästen, kritisera informationen.

Sammanfattning: Mycket info om behandling av Covid, bristen på utveckling och undersökning av behandlingsmetoder inom forskning och universitet till fördel för vaccination, potentiella svar på frågor som "hur kan man få covid två gånger" etc.

För den som är intresserad vilket jag antar att de flesta är i den här tråden och inte är rädd för att rycka sig ur psykosen så rekommenderas avsnittet starkt. Många känner redan till mycket av det som nämns då det är information som spridits på annat håll och stärker misstankarna som väckts hos många. Har svårt att tänka mig något mer relevant idag än information som detta. Oavsett om det stämmer eller inte.
Citera
2021-12-13, 21:09
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Verkligen! Jag kan förstå argumentet att man blir mindre betänksam med rusdrycker men det borde man kunna komma runt med t.ex. bordsservering och förbjuda mingel/barhäng. Funkade hyfsat i Sverige i fjol om jag minns rätt.
Druckna tenderar bli högröstade och skrika ut viruspartiklar. Det får bli en vit jul istället.
Citera
2021-12-13, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Druckna tenderar bli högröstade och skrika ut viruspartiklar. Det får bli en vit jul istället.

Visst är det så. Tror dock Norrmännen fortfarande får dricka hemma så de behöver inte gå med i IOGT än.
Citera
2021-12-13, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tedros på WHO tycker att det är en skandal att vi ger boosterdoser till friska människor när det finns bättre behövande.

Här uttalar sig Tedros om saken:
https://youtu.be/bdDuvm6Wh_o

Många svaga individer som riskerar svår sjukdom och död när egoister tänker på sig själva och roffar åt sig en boosterdos med förevändningen att de gör det för att skydda de svaga.

Inte alls någon skandal. Det är hög tid att Afrika tar hand om sina egna problem. Den vite mannen kan inte längre ta hand om dem, vi har fullt upp att slåss mot covid själva.

Och den enda faran med covid är inte sjukhusinläggningar och dödsfall. Det är välkänt numera att covid attackerar de grå hjärncellerna också (spekuleras om minskat IQ, risk för demens) och att uppåt 10-30% får olika långtidssymptom.

Så för min del anser jag att den vite mannen bör få åtminstone 3 doser vaccin innan vi ens bör börja diskutera Afrika.
Citera
2021-12-13, 21:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
crisscross skickade länk som jag vill att du tittar på och sedan återkommer.

Har inte sett till någon länk som visar på att bara hälften så många skulle ha dött mot vad de officiella siffrorna visar.
Citera
2021-12-13, 21:17
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det går inte att stoppa smittan. Trycka tillbaka den lite ja men inte stoppa den.

Det där med folkligt stöd angående en tredje dos är du säker på det IMBILDEN?

Personligen tror jag att det kommer sjunka markant i täckning med tredje sprutan.
Skulle det bli aktuellt med ännu fler så kommer vi inte komma upp i 50% ens tror jag.

Jag märker en klar tendens i min bekantskapskrets att människors rädsla sakta börjar avta och att man "kör på" och blir man smittad så blir man. En sund inställning då covid är här för att stanna oavsätt om du tar 25 sprutor.

Läste om någon som hade tagit 10 sprutor, då han hjälpte vaccinmotståndare att slippa ta sina. Jag personligen skulle hellre ta 10 sprutor än ingen. Vet inte hur du ställer dig?
Citera
2021-12-13, 21:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Att du inte tror på belagda vetenskapliga psykologiska modeller är en sak. Var och en får bli salig eller rädd på sin egen tro.

Det är knappast någon belagd vetenskaplig modell att vi i Sverige skulle vara mindre välvilligt inställda till restriktioner än vad de är i andra länder. Tvärtom är ju svenskar inte speciellt kända för att protestera för någonting.
Citera
2021-12-13, 21:24
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Nu är ju antikroppsnivåer bara en del av immunförsvaret. Efter antikroppsvaret bildas minnesceller som startar antkroppsproduktion om kroppen stöter på viruset igen. En genomgången infektion ger dessutom immunförsvaret en större del av viruset att känna igen än de delar av spikeproteinet vaccintillverkarna valt att koda sitt mRNA för.

Efter ett år slipper ca 99% reinfektion. Och skyddet jämfört med dubbelvaccinerade (utan genomgången infektion) med Pfizer är mångdubbelt mot delta. Se tråden om naturlig immunitet. Detta är fullt logiskt.

Jag skall kolla den tråden. Håller sig skyddet emot återinfektion sig, typ 18 månader eller längre så är det, naturligtvis, utmärkt, inte minst för min egen del. Men jag betvivlar att skyddet är så starkt under en så lång tid. Antikroppar försvinner inom några månader för tidigare infekterade. T-celler håller sig länge och B-celler kanske hela livet. Men det tar tid för T-cellerna att producera antikroppar och det tar ännu längre tid för B-cellerna att producera T-celler.

Men, som sagt var: jag skall kolla tråden. Fast jag, fortfarande, tror att hybridimmunitet är det bästa: antikroppar kvar ifrån vaccinet + hög beredskap att producera nya genom T-cellerna, samt att B-cellerna kan producera nya T-celler. Då blir inte immunförsvaret övermannat så lätt av en stor viruslast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in