Citat:
Ursprungligen postat av
StuG
Nu är ju antikroppsnivåer bara en del av immunförsvaret. Efter antikroppsvaret bildas minnesceller som startar antkroppsproduktion om kroppen stöter på viruset igen. En genomgången infektion ger dessutom immunförsvaret en större del av viruset att känna igen än de delar av spikeproteinet vaccintillverkarna valt att koda sitt mRNA för.
Efter ett år slipper ca 99% reinfektion. Och skyddet jämfört med dubbelvaccinerade (utan genomgången infektion) med Pfizer är mångdubbelt mot delta. Se tråden om naturlig immunitet. Detta är fullt logiskt.
Jag skall kolla den tråden. Håller sig skyddet emot återinfektion sig, typ 18 månader eller längre så är det, naturligtvis, utmärkt, inte minst för min egen del. Men jag betvivlar att skyddet är så starkt under en så lång tid. Antikroppar försvinner inom några månader för tidigare infekterade. T-celler håller sig länge och B-celler kanske hela livet. Men det tar tid för T-cellerna att producera antikroppar och det tar ännu längre tid för B-cellerna att producera T-celler.
Men, som sagt var: jag skall kolla tråden. Fast jag, fortfarande, tror att hybridimmunitet är det bästa: antikroppar kvar ifrån vaccinet + hög beredskap att producera nya genom T-cellerna, samt att B-cellerna kan producera nya T-celler. Då blir inte immunförsvaret övermannat så lätt av en stor viruslast.