2021-12-13, 18:27
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom är folk i Sverige fogligare än de flesta och det finns ett brett folkligt stöd för åtgärder att stoppa smittan.

Det går inte att stoppa smittan. Trycka tillbaka den lite ja men inte stoppa den.

Det där med folkligt stöd angående en tredje dos är du säker på det IMBILDEN?

Personligen tror jag att det kommer sjunka markant i täckning med tredje sprutan.
Skulle det bli aktuellt med ännu fler så kommer vi inte komma upp i 50% ens tror jag.

Jag märker en klar tendens i min bekantskapskrets att människors rädsla sakta börjar avta och att man "kör på" och blir man smittad så blir man. En sund inställning då covid är här för att stanna oavsätt om du tar 25 sprutor.
Citera
2021-12-13, 18:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kolla nätet, vettja. Minns att jag läst nåt.

https://www.reuters.com/world/europe/dutch-find-61-covid-cases-among-south-africa-passengers-looking-new-variant-2021-11-27/

AMSTERDAM, Nov 27 (Reuters) - Dutch health authorities said on Saturday they had detected 61 COVID-19 cases among people who flew from South Africa on Friday and believe at least some infections are of the new omicron variant.

The cases were discovered among 624 passengers who arrived at Amsterdam's Schiphol Airport on two flights on Friday before the Dutch government restricted air traffic from southern Africa due to concerns over the variant. read more
A spokesperson for KLM, the Dutch arm of Air France (AIRF.PA), said the passengers on the flight had either tested negative or shown proof of vaccination before getting on planes in Cape Town and Johannesburg.

"It goes too far to say we are surprised" by the high number of cases, a KLM spokesperson said. "But we don't have an explanation."

The spokesperson said it was possible many of the positive cases were among vaccinated people, or that an unusual number of people developed infections after having tested negative.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59451103
The new coronavirus variant Omicron has been detected in 13 people who arrived in the Dutch capital Amsterdam on two flights from South Africa.

They are among 61 passengers who tested positive for coronavirus.
Så ett par flyg lämnar Sydafrika. Passagerarna är antingen vaccinerade eller har uppvisat negativt test innan avresa. Sydafrika rapporterar ny virusvariant. Passagerarna testas vid ankomst och 61 visar sig vara smittade, 13 med omicron. Flygbolaget uttrycker förvåning över att så många positiva kunde finnas bland passagerarna och ger som enda alternativ förklaring till att de smittade fanns bland de (otestade) vaccinerade att de ovaccinerade måste ha utvecklat sjukdomen under själva flygresan.

Hur kan de vara förvånade över att vaccinerade kan bära på smitta? Vet inte alla det?

Förvånad att du inte hört talas om det.
Fantastiskt, världen är galen.
Citera
2021-12-13, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Det går inte att stoppa smittan. Trycka tillbaka den lite ja men inte stoppa den.

Det där med folkligt stöd angående en tredje dos är du säker på det IMBILDEN?

Personligen tror jag att det kommer sjunka markant i täckning med tredje sprutan.
Skulle det bli aktuellt med ännu fler så kommer vi inte komma upp i 50% ens tror jag.

Jag märker en klar tendens i min bekantskapskrets att människors rädsla sakta börjar avta och att man "kör på" och blir man smittad så blir man. En sund inställning då covid är här för att stanna oavsätt om du tar 25 sprutor.

Folk är rätt kåta på 3:e sprutan. Iaf de runt om mig. Föräldrar och arbetskamrater.

Men efter den tror jag garanterat det kommer lugna ner sig. De som brukar ta säsongs vaccin kommet fortsätta med covid sprutor
Citera
2021-12-13, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kolla nätet, vettja. Minns att jag läst nåt.

https://www.reuters.com/world/europe/dutch-find-61-covid-cases-among-south-africa-passengers-looking-new-variant-2021-11-27/

AMSTERDAM, Nov 27 (Reuters) - Dutch health authorities said on Saturday they had detected 61 COVID-19 cases among people who flew from South Africa on Friday and believe at least some infections are of the new omicron variant.

The cases were discovered among 624 passengers who arrived at Amsterdam's Schiphol Airport on two flights on Friday before the Dutch government restricted air traffic from southern Africa due to concerns over the variant. read more
A spokesperson for KLM, the Dutch arm of Air France (AIRF.PA), said the passengers on the flight had either tested negative or shown proof of vaccination before getting on planes in Cape Town and Johannesburg.

"It goes too far to say we are surprised" by the high number of cases, a KLM spokesperson said. "But we don't have an explanation."

The spokesperson said it was possible many of the positive cases were among vaccinated people, or that an unusual number of people developed infections after having tested negative.
https://www.bbc.com/news/world-europe-59451103
The new coronavirus variant Omicron has been detected in 13 people who arrived in the Dutch capital Amsterdam on two flights from South Africa.

They are among 61 passengers who tested positive for coronavirus.
Så ett par flyg lämnar Sydafrika. Passagerarna är antingen vaccinerade eller har uppvisat negativt test innan avresa. Sydafrika rapporterar ny virusvariant. Passagerarna testas vid ankomst och 61 visar sig vara smittade, 13 med omicron. Flygbolaget uttrycker förvåning över att så många positiva kunde finnas bland passagerarna och ger som enda alternativ förklaring till att de smittade fanns bland de (otestade) vaccinerade att de ovaccinerade måste ha utvecklat sjukdomen under själva flygresan.

Hur kan de vara förvånade över att vaccinerade kan bära på smitta? Vet inte alla det?

Förvånad att du inte hört talas om det.

Fast ditt ursprungliga påstående var att "Omicron sprids tack vare vaccinerna": ett påstående som inte bekräftas av din länk. Eller menar du att Omicron på ett magiskt sätt inte hade spridits om alla på planet varit ovaccinerade?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Tror jag inte ett ögonblick på. Dessutom är folk i Sverige fogligare än de flesta och det finns ett brett folkligt stöd för åtgärder att stoppa smittan.
Att du inte tror på belagda vetenskapliga psykologiska modeller är en sak. Var och en får bli salig eller rädd på sin egen tro.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har Omikron uppkommit som alla andra varianter där vaccinationstäckningen varit dålig eller icke-existerande.

Naturligtvis skulle strikta PCR-testkrav kanske minska smittspridningen men för att få det att fungera har man de regler man har.

Lock-downs också.

Är du på! Det fixar vi!
Problemet uppstod för att de hade olika regler för vaccinerade och ovaccinerade i den naiva föreställningen att vaccinerade inte kunde smitta. De kunde de visst. Förmodligen är det bättre med samma regler för alla.
Citera
2021-12-13, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProvV
Folk är rätt kåta på 3:e sprutan. Iaf de runt om mig. Föräldrar och arbetskamrater.

Men efter den tror jag garanterat det kommer lugna ner sig. De som brukar ta säsongs vaccin kommet fortsätta med covid sprutor

Runt mig är inte folk sugna på 3e alls... många verkar känna sig lurade!
Citera
2021-12-13, 18:36
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Fast ditt ursprungliga påstående var att "Omicron sprids tack vare vaccinerna": ett påstående som inte bekräftas av din länk. Eller menar du att Omicron på ett magiskt sätt inte hade spridits om alla på planet varit ovaccinerade?
Ganska självklart hade det dröjt längre tid om alla som flög istället var tvungna att testa sig.

Jag skulle dock hellre tillskriva vaccinpasset det eländet än vaccinet i sig.
Citera
2021-12-13, 18:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av desiderius
Här finns några modeller du kan sätta siffror i. Bättre än att räkna med en vanlig kalkylator men det saknas parametrar för att få en bra trovärdig modell.

https://www.omnicalculator.com/health/viral-infection-sir

Tack jättebra hjälp för mig!
Citera
2021-12-13, 18:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
OK, du måste tänka lite själv också. Förlåt att jag glömde mata dig med sked.

De vaccinerade undantogs krav på negativt test innan avresa. De kunde alltså kliva ombord planen med smitta och av 61 smittade hade 13 omicron.

Betyder inte det att omicron sannolikt spreds med lätthet för att vaccinerade, till skillnad från ovaccinerade, inte behövde testa sig? Det gjordes undantag för vaccinerade. De hade skilda regler för vaccinerade och ovaccinerade.

Kanske någon omicron slunkit med även om alla testats, men sannolikt mycket mindre.

Värst är flygbolagets avsaknad av förklaring till att så många smittade kunde finnas på planet trots att så många inte testats.

När flygbolag och folk går omkring och tror att vaccinerade inte smittar kommer vaccinerade att sprida omicron. Ovaccinerade är sannolikt överlag försiktigare än övermodiga 3-taggare som stoltserar med sin boost.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 18:52.
Citera
2021-12-13, 18:45
Medlem
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KzlOb7/decemberchocken-for-norge--darfor-klarar-sverige-omikron-battre?fbclid=IwAR1Bhyaf4_9RjKbgRX2o0bpvIr6 djwjs6Cp0n4EyEZVdhbiEl5206NS3f8E

Sverige bättre än Norge gällande omikron låter som en jävla tävling

När får vi 300 000 fall per dag här i Sverige?
Citera
2021-12-13, 18:53
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KzlOb7/decemberchocken-for-norge--darfor-klarar-sverige-omikron-battre?fbclid=IwAR1Bhyaf4_9RjKbgRX2o0bpvIr6 djwjs6Cp0n4EyEZVdhbiEl5206NS3f8E

Sverige bättre än Norge gällande omikron låter som en jävla tävling

När får vi 300 000 fall per dag här i Sverige?
Den dag alla vaccinerade släpptes ut på grönbete började det byggas upp mot något sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in