Citat:
Ursprungligen postat av
Teobald Thor
Jag tror inte Mona kommer vara topp 15 efter Antholz, hon har ju t.ex. Wierer, Vittozzi, Eckhoff och Tandrevold efter sig nu. Och om hon skulle vara kvar topp 15 så borde hon få åka sprint och individuellt på OS.
Har för mig Mona i praktiken missade en masstartsplats på VC-poäng i VM 2020 eftersom hon tvingades stå över Pokljuka trots att hon själv ville åka, låt oss hoppas att hon inte råkar ut för samma öde igen. Alltså skicka Mona och Linn till Antholz om dom har chansen att vara topp 15.
Å andra sidan, är man i någorlunda form på mästerskapet så är man en av dom utanför topp-15 i VC(och medaljörer) som kvalar in utan större problem. Klarar man inte det, med få undantag, har man inget att göra i masstarten. Krävs inte jättemycket med kvotbegränsningarna, runt 35p på tre lopp är ett ungefärligt riktmärke. D.v.s. 29:e plats x 3.
Om man inte ska rotera manskapet då.. Teoretiskt vill man köra Stina i sprint och någon annan i distans antar jag, men det brukar ändå bli så att man bara kör den som är i bäst form i allt.
--
I Annecy lär det bli hyggligt med svenska starter i masstarterna iaf. Stina behöver göra något liknande Hochfilzen, lite sämre räcker nog också, för att kvala in. Inga garantier för det dock. Magnusson behöver åka stabilt men inte spektakulärt för att ta sig in topp-25. Nelin gjorde bland det sämre man kan göra, nämligen missa en helg tidigt på säsongen, så nu hänger allt på sprinten. Förutom dom sex som är mer eller mindre klara då.