2021-12-12, 21:44
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Ja, det var jag det trodde först. Mona Brorsson ligger på 14:e plats i VC och jag tror hon kommer att kvala in till masstarten på detta då jag inte tror hon får åka något på de andra distanserna.
Jag tror inte Mona kommer vara topp 15 efter Antholz, hon har ju t.ex. Wierer, Vittozzi, Eckhoff och Tandrevold efter sig nu. Och om hon skulle vara kvar topp 15 så borde hon få åka sprint och individuellt på OS.

Har för mig Mona i praktiken missade en masstartsplats på VC-poäng i VM 2020 eftersom hon tvingades stå över Pokljuka trots att hon själv ville åka, låt oss hoppas att hon inte råkar ut för samma öde igen. Alltså skicka Mona och Linn till Antholz om dom har chansen att vara topp 15.
Senast redigerad av Teobald Thor 2021-12-12 kl. 21:47.
Citera
2021-12-12, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teobald Thor
Jag tror inte Mona kommer vara topp 15 efter Antholz, hon har ju t.ex. Wierer, Vittozzi, Eckhoff och Tandrevold efter sig nu. Och om hon skulle vara kvar topp 15 så borde hon få åka sprint och individuellt på OS.

Har för mig Mona i praktiken missade en masstartsplats på VC-poäng i VM 2020 eftersom hon tvingades stå över Pokljuka trots att hon själv ville åka, låt oss hoppas att hon inte råkar ut för samma öde igen. Alltså skicka Mona och Linn till Antholz om dom har chansen att vara topp 15.

Å andra sidan, är man i någorlunda form på mästerskapet så är man en av dom utanför topp-15 i VC(och medaljörer) som kvalar in utan större problem. Klarar man inte det, med få undantag, har man inget att göra i masstarten. Krävs inte jättemycket med kvotbegränsningarna, runt 35p på tre lopp är ett ungefärligt riktmärke. D.v.s. 29:e plats x 3.

Om man inte ska rotera manskapet då.. Teoretiskt vill man köra Stina i sprint och någon annan i distans antar jag, men det brukar ändå bli så att man bara kör den som är i bäst form i allt.

--

I Annecy lär det bli hyggligt med svenska starter i masstarterna iaf. Stina behöver göra något liknande Hochfilzen, lite sämre räcker nog också, för att kvala in. Inga garantier för det dock. Magnusson behöver åka stabilt men inte spektakulärt för att ta sig in topp-25. Nelin gjorde bland det sämre man kan göra, nämligen missa en helg tidigt på säsongen, så nu hänger allt på sprinten. Förutom dom sex som är mer eller mindre klara då.
Citera
2021-12-13, 00:39
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Har vi någon klarhet i om Skottheim inte var uttagen till IBU cup därför att hon ska vila eller var lovad VC? Är det sistnämnda så har landslagsledningen problem.
Senast redigerad av Surgubben-Jan 2021-12-13 kl. 01:01.
Citera
2021-12-13, 00:57
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Har vi någon klarhet i om Skottheim inte var uttagen till IBU cup därför att hon skal vila eller var lovad VC? Är det sistnämnda så har landslagsledningen problem.

Citat:
Ursprungligen postat av johannaskottheim på Instagram 2:a december
En vacker dag är jag säker på att jag kommer se ljuset i tunneln igen 🙏
Tills dess gläds jag med laget till en grym start på säsongen och håller hoppet uppe 🎆
.
Citera
2021-12-13, 08:11
Medlem
Lider med Skottheim, hoppas verkligen hon får det att stämma igen. Samma med Tilda Johansson och att Ella Halvarsson får till det så inte de sex i världscupslaget blir för bekväma med sina platser, man vill ju gärna ha som i norska herrlaget där Dale inte ens får köra.
Citera
2021-12-13, 08:51
Bannlyst
Ledningen kommer att ha som mål att maximera sina medaljchanser i varje lopp. Inga uttagningarvtill åkare som man anser inte kommer att bidra till medaljer.
Stina kommer att åka sprinten då man anser att hon nu faktiskt har chans på en medalj. Hon har haft nollor i både liggande och stående skjutning under säsongen. 1 eller t.o.m. 2 bom kan räcka till medalj i OS i sprint. Det är inte det mentala som kommer att spela ett spratt här.

Mona Brorsson har gjort 192 VC-starter och aldrig varit på pallen. Alltid skjutit bort sig individuellt. Ledningen kommer nu att ta fasta på detta då medaljer är det som gäller nu i OS.
Citera
2021-12-13, 10:42
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hankypanky14
Ledningen kommer att ha som mål att maximera sina medaljchanser i varje lopp. Inga uttagningarvtill åkare som man anser inte kommer att bidra till medaljer.
Stina kommer att åka sprinten då man anser att hon nu faktiskt har chans på en medalj. Hon har haft nollor i både liggande och stående skjutning under säsongen. 1 eller t.o.m. 2 bom kan räcka till medalj i OS i sprint. Det är inte det mentala som kommer att spela ett spratt här.

Mona Brorsson har gjort 192 VC-starter och aldrig varit på pallen. Alltid skjutit bort sig individuellt. Ledningen kommer nu att ta fasta på detta då medaljer är det som gäller nu i OS.

Men vad bra att du vet exakt hur ledningen tänker.
Citera
2021-12-13, 11:00
Medlem
Alkibiadess avatar
Norges lag till världscupen i Le Grand Bornand i Frankrike:

Tiril Kampenhaug Eckhoff, Fossum IF
Marte Olsbu Røiseland, Froland IL
Ingrid Landmark Tandrevold, Fossum IF
Ida Lien, Simostranda IL
Karoline Erdal, Førde IL
Ragnhild Femsteinevik, Hålandsdal IL

Vetle Sjåstad Christiansen, Geilo IL
Johannes Thingnes Bø, Markane IL
Tarjei Bø, Markane IL
Sturla Holm Lægreid, Bærums Skiklubb
Sivert Guttorm Bakken, Vingrom IL
Filip Fjeld Andersen, Geilo IL

Knotten och Kalkenberg får inte förnyat förtroende utan äntligen får Erdal tillsammans med Femsteinevik chansen. Dale är fortfarande ute i kylan.
Citera
2021-12-13, 15:19
Medlem
Alkibiadess avatar
Svenska laget till Le Grand Bornand:

Hanna Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Elvira Öberg, Piteå Skidskytteklubb
Linn Persson, SK Bore
Mona Brorsson, Finnskoga IF
Anna Magnusson, Piteå Skidskytteklubb
Stina Nilsson, Lima SKG

Peppe Femling, Piteå Skidskytteklubb
Oskar Brandt, I 2 IF
Malte Stefansson, Oxbergs IF
Jesper Nelin, Piteå Skidskytteklubb
Martin Ponsiluoma, Tullus SG
Sebastian Samuelsson, I 21 IF

Nelin tillbaka, annars samma lag.
Citera
2021-12-13, 15:46
Medlem
Teobald Thors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Å andra sidan, är man i någorlunda form på mästerskapet så är man en av dom utanför topp-15 i VC(och medaljörer) som kvalar in utan större problem. Klarar man inte det, med få undantag, har man inget att göra i masstarten. Krävs inte jättemycket med kvotbegränsningarna, runt 35p på tre lopp är ett ungefärligt riktmärke. D.v.s. 29:e plats x 3.
Håller till stor del med, men man får bättre startnummer om man kvalificerar sig via VC.
Dessutom vill man se så många svenska som möjligt i loppen även om dom är chanslösa på topp 6.

Mona missade i Antholz, tog 43p, krävdes hela 48p den gången. 35p är lite i underkant som riktmärke även om 32p räckt vid något tillfälle.
Citera
2021-12-13, 16:02
Medlem
Joelfrogs avatar
På OS hade jag kört
Sprint o jaktstart: Persson, Öberg x2, Nilsson
Distans: Persson, Öberg x2, Magnusson
Mixed: Öberg x2
Stafett: Magnusson - H. Öberg - Persson - E. Öberg
Masstarten borde väl 3 kunna fixa iallafall.
Citera
2021-12-13, 16:29
Medlem
Citat:
ag tror inte Mona kommer vara topp 15 efter Antholz

I vanliga världscupstävlingar är det de 25 bästa som har säker startplats i masstarterna.
Det är bara i mästerskap som de är de 15 bästa.
Så mona har nog en startplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in