2021-12-13, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RazorKevlar
Det förefaller så, märkligt om de inte kommunicerade med varandra på VHF’en. Var ligger separeringen i förhållande till kollissionplatsen, vad var Karin Hoejs avsikt och vart var hon på väg? Den sjöförklaringen skulle jag gärna vilja höra.

Så här ser separeringarna ut i området, du ser danskens sista position på bilden.
https://imageupload.io/i/zTlRH5Pcqh
Citera
2021-12-13, 16:01
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexuspron
Så här ser separeringarna ut i området, du ser danskens sista position på bilden.
varför girade dansken ej när de berusade skottarna körde full gas?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det finns en tolerans för alkoholdrickande till sjöss, personalen ombord har alltid haft alkoholransoner -gratis alkohol, en flaska vin om dagen på stora fiskeskepp som gick till Afrika,
men också tillgång till taxfree sprit till grossistpris.

Det är jävligt tråkigt att jobba på ett fartyg, man jobbar i 12 timmars pass och hinner inte nyktra till och fortsätter dricka.

Det är små besättningar på fraktfartyg och det blir en familjär stämning där man super tillsammans och täcker upp för varandra. Det kan vara så att kaptenen är en suput och det är den förste officeren som styr fartyget men kanske även han behöver sova nån gång och hans ersättare dricker och somnar.

PS

Om vanliga sjömän super under färden gör det inte så mycket, problemet är om de som styr fartyget super för mycket.

Stämmer inte. Gratisransoner har funnits i militären men det är ett bra tag sedan. En flaska vin per dag vid fiske i Afrka gällde eventuellt på polska trålare under kommunisttiden knappast idag. Att det går att köpa cig och alkohol till billiga priser är sant men det är strikta regler angående konsumtion, normalt 0,2 eller 0,4 promille
Citera
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talamus
En person hittad död ombord enligt SVT.

Hur kan en krock i en båts hastighet beskrivas? Är det en viss tröghet eller kan det jämföras med en bilkrock?

Inte alls som en bilkrock. Mycket större krafter inblandade, men också mycket större tröghet och omfattande deformationszoner. Det här är ju närmast en upphinnandeolycka, med kanske 10 km/h i hastighetsdelta.

Om ingen råkade befinna sig precis där kontakten fartygen skedde skall det mycket till om det blir personskador i det skedet (britterna tycks ju inte ens ha märkt något).
Citera
2021-12-13, 16:02
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det som händer är att Karin Hoej håller på att bli omkörd på sin babordssida, minsta avstånd ser ut att bli ca 1.3 kilometer till Scot Carrier. Inget konstigt alls egentligen. Mycket möjligt att danskarna hade koll på Scot Carrier i detta läge.

Det som sen händer är att Scot Carrier plötsligt girar ca 50 grader åt styrbord, och 5 minuter senare dammar de in i danskarna med 12 knops fart.

Går på ett ögonblick.
5 min säger du, då hade danskarna gott om tid att agera. Jag kan säga så mycket att i sådana här fall tjivas det om Karin var ikapphinnande eller kommande ifrån stb. Det är just det som sjöförklaringen ska utreda.
Citera
2021-12-13, 16:04
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Ja så är det.
För länge sedan, 2004 ungefär, krockade Stena Nautica på väg från Grenå till Varberg? med ett fraktfartyg, Joanna. Joanna skulle väja, men såg inte färjan. När de passerat varandra tvärsvänger Joanna åt styrbord och träffar färjan.

Skulden läggs delvis även på Stena-kaptenen som inte sett till att det var tillräcklig marginal.
Ur haverirapporten:
https://docdro.id/1tW4j80

Jag tänkte också på den olyckan, där det - i mitt tycke - var orätt att lägga en del av skulden på Nautica. Joanna gör en fullständigt oförutsägbar gir efter att hon har gått fritt.

Lika lite kunde Karin Hoej förväntas förutse vad som skulle ske.

Som motorcyklist utgår jag alltid från att mina medtrafikanter kommer att försöka döda mig om du får tillfälle, men yrkessjöfarten borde kunna ha garden lite lägre än så.
Citera
2021-12-13, 16:04
Medlem
RazorKevlars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nexuspron
Ok, men var är Scot i förhållande till Karin vid det tillfället?
Citera
2021-12-13, 16:06
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
varför girade dansken ej när de berusade skottarna körde full gas?

Som sagt, det gick bara 5 minuter från det att Scot Carrier oväntat girade. Och befann sig också hela tiden snett bakom Karin Hoej.

300 sekunder mitt i natten är inte mycket, det är inte så att du scannar horisonten oavbrutet mitt i natten. Räcker med att du fokuserar på något annat ett tag, skriver lite i loggboken eller planerar något i rutten.
Citera
Medlem
Kom hem nu med min lastbil och följt detta via mobil. Vilken otrolig kunskapskälla Flashback är. Ni är helt otroliga.Namnge båtarna innan det gick ut offentligt, eloge till er. Tyvärr har jag ej kunskap i detta så jag läser med nöje vad ni skriver. Go for it.
MVH//Blote
Citera
Medlem
Citat:
5 min säger du, då hade danskarna gott om tid att agera. Jag kan säga så mycket att i sådana här fall tjivas det om Karin var ikapphinnande eller kommande ifrån stb. Det är just det som sjöförklaringen ska utreda.
För att förstå vad du menar med ikapphinnande, hur definieras det?
Citera
2021-12-13, 16:07
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:

Det spelar ingen roll, Scot Carrier är i detta läge väjningsskyldiga oavsett om de är upphinnande eller ej (skottarna kom från babord). Och Scot Carrier höll 12 knop mot danskarnas 6 knop, så Karin kan aldrig vara upphinnande...
Citera
2021-12-13, 16:07
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

Korrekt hantering av Scot Carrier hade varit att dra ner på farten och passera akter om Karin Hoej, om de nu ville gira västerut.

Då krävs det att någon var vaken av Skottarna. Giren styrbord var nog på autopilot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in