2021-12-13, 13:55
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Om vi inte ska tolka den hittills måttliga uppgången vi ser nu som tecken på det, efter en mycket lugn sommar och en viss uppgång under hösten. För tidigt att veta säkert, naturligtvis.
De har sommar i Sydafrika nu t.ex. och säsonginfluensan försvinner verkligen mellan säsongerna. Så nej. vi har vågor med toppar och dalar.
Citera
2021-12-13, 13:55
Medlem
Ser krigsrubriker i expressen igen.
Smittan skenar i Norge och Danmark.
Tydligen är det nu smittan som är farlig inte om man blir sjuk.
Jag kan inte ens se att siffror om sjuka rapporteras öht.
Avslutas med.
"jag tror vi behöver en fjärde dos"

Denna smittspridning bör väl betyda att vi får besked inom någon vecka hur pass allvarlig Omicron är.
Citera
2021-12-13, 13:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har det dött 15000+ i COVID19 och jag tänker inte låta mig dras in i något trams om det.

Om det är något så är det en underskattning p.g.a. dålig testning i början.
Läs igen, jag talade om total överdödlighet!

Vi ska alla dö förr eller senare av någonting, alltså tittar man på total dödlighet om man vill tala om hur allvarligt någonting är. Eller;
Om man har accepterat att vi alla ska dö tillsist så....
Citera
2021-12-13, 13:59
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Avslutas med.

Denna smittspridning bör väl betyda att vi får besked inom någon vecka hur pass allvarlig Omicron är.
Ja, MSM har momentum över pandemin nu.
Man läser där så vet man vartåt det barkar.
Citera
2021-12-13, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Frågan lydde så här (Aftonbladets coronablogg nyss):

Det finns ju ett överflöd av obokade vaccinationstider nu i appen "Alltid öppet". Varför släpper inte region Stockholm fram fler åldersgrupper att boka sin tredje dos?

Bengt C

Det är dumt att en massa tider står obokade, när det är så bråttom att få i befolkningen den tredje dosen innan omikron sprider sig här. Förstår du inte det?

Det här handlar inte om mig själv: jag har gått tillbaka till den försiktighet som jag iakttog innan jag fick mina två doser, och tänker försöka hålla ut så tills det går att få Novavaxx i stället för en tredje dos genetiskt vaccin. Jag är nämligen övertygad om, att man får en både bredare och hållbarare immunitet på det sättet.
Om de saknas massor i den gruppen har väl inte informationen gått fram i vanlig ordning eller så har vaccinationströttheten, högst förståeligt, börjat öka.

De levande döda är numera levande medicinskåp. Minsta hack distributionen och de ligger och flämtar efter luft och piller. Gissar att de inte kan kremeras pgr av alla kemikalier i kroppen.
Citera
2021-12-13, 14:00
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiefadern
Du vet ju inte vad du pratar om.
Om omikron är hälften så farlig som deltan så behövs inga restriktioner öht. Vi kan fortsätta sprita händer såklart och ta med oss detta i riskmiljöer bland äldre o.s.v.
Än så länge så visar data att omikron är mindre allvarlig men mer smittsam, vilket endast kan ses som positivt då det andra alternativet hade varit fler allvarliga symptom.

Corona är inte farligt för de allra flesta som det är nu ändå. Bara för man är 80+ med diabetes betyder inte det att man garanterat hamnar på IVA eller dör, risken är däremot högre men långt ifrån ens 50%.

Så chilla lite. Folk behöver bli bättre på att stanna hemma när de är sjuka dock.
Två gånger nu på bara en vecka har en som varit förkyld kommit in till mitt jobb då ingen annan kunde.
Blev också inbjuden på ett kalas där en var sjuk utan att säga något, det fick man reda på när man var där. Båda vaccinerade, liksom hallå...

Så håll truten med alarmismen om ni inte ens klarar av att sjukanmäla er! Så jäkla tröttsamt att höra att det är ovaccinerade som sprider smittan. Finns ju fan inga kvar om alla ovaccinerade blivit sjuka i två år och de enda som smittar ovaccinerade är andra ovaccinerade... dumma i huvudet är folk.
Men förstår du inte att med de indikationerna vi har kommer de flesta drabbas. Vaccinerade, ovaccinerade, de med immunitet sedan tidigare. Alla!

Där ibland många sköra. Igen!

För min egen del är jag inte orolig.
Citera
2021-12-13, 14:02
Medlem
Hrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Avslutas med.

Men herregud människa, har du inte läst det senaste?

Citat:
Storbritannien rapporterar ett bekräftat dödsfall med omikronvarianten, uppger Sky News.

Det meddelar premiärminister Boris Johnson.

– Tyvärr leder omikronvarianten till sjukhusinläggningar och tyvärr har minst ett dödsfall bekräftats med omikron, säger han, och fortsätter:

Jag tror att vi måste tänka om kring att den här varianten skulle vara mildare och se att den sprider sig snabbt. Det bästa vi kan göra nu är att se till att alla får sina booster-doser.

Nu är det rättfärdigat med total lockdown i minst ett år till
Citera
Medlem
Davys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Läs igen, jag talade om total överdödlighet!

Vi ska alla dö förr eller senare av någonting, alltså tittar man på total dödlighet om man vill tala om hur allvarligt någonting är. Eller;
Om man har accepterat att vi alla ska dö tillsist så....

Att vi alla ska dö är något vi i västvärlden totalt har sopat under mattan senaste 50 åren.

En fjärde dos behövs däremot för att vi ska kunna fortsätta konsumera som vanligt.
Citera
Medlem
FHM rekommenderar att samtliga personer ska testa sig vid symptom oavsett vaccinerad eller inte. Testar man positivt ska man isolera sig hemma i ett visst antal dagar oavsett vaccinerad eller ovaccinerad. Det innebär att vid symptom så ska båda "grupperingarna" förhålla sig till lika villkor.

Varför ska det vara skillnad att utföra olika aktiviteter om det vid ett positivt svar ändå resulterar i samma åtgärd är för mig obegripligt?

Jag har sagt det förut, Covidpassen är ett intetsägande verktyg för att minska smittspridningen, det har som sagt dykt upp flera exempel på att det i praktiken inte fungerar. FHMs statistik får tala för sig själv där.

Om vi säger att drygt 2 miljoner har drabbats av Covid 19 och vi har 15 191 döda så innebär det att 0,76% av de som får Covid 19 dör.

På ett ungefär dör det 508 personer på 100 000 av influensa varje år. Skillnaden mellan att dö av Covid 0,76% och dö i influensa 0,51% är således snarlik. Varför denna hets att vaccinera alla åldrar i princip? Vill inte minnas under mina år att det varit så hektiskt påtryck från vänster och höger att vaccinera sig mot någon influensa och införskaffa pass för den delen.

Det är för fasen större risk att dö av råttgift oavsiktligen. 0,84% chans.
Citera
2021-12-13, 14:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
Att 80% i Sydafrika skulle haft COVID19 låter väldigt högt.
60-80% enl den som rapporterade Omikron först:
MARGARET BRENNAN: Is it too early to say if the illness is mild?

DE OLIVEIRA: So- so it's- the responsible way to say, is that a little bit early to say that the- it's mild. Why that? There are two main reasons. The first is that normally waves of infections tend to increase with the younger population which will not develop a disease. And the second is that between vaccination and previous infection, that would be most of the population in South Africa. For example, we estimated between 60 to 80% of the population, but previously infected. And even with the vaccine coverage of 40%, it means that you have large pockets of population immunity. So- so that's what we're going to have to tease apart. If the mild case is due to young people getting infected or if the previous population immunity from infection and vaccination are responsible for- for decreasing the number of hospitalized individuals.
https://www.cbsnews.com/news/transcript-tulio-de-oliveira-face-the-nation-12-12-2021/
Citera
2021-12-13, 14:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men förstår du inte att med de indikationerna vi har kommer de flesta drabbas. Vaccinerade, ovaccinerade, de med immunitet sedan tidigare. Alla!

Där ibland många sköra. Igen!

För min egen del är jag inte orolig.
Ja, risken är att många sköra drabbas nu igen. Det är därför jag helst ville se vaccinering av riskgrupper och att vi andra gick till jobbet som vanligt, utan vaccin, så att vi fick så bred flockimmunitet som möjligt innan Sars2 muterat förbi skyddet vaccin ger.

Istället ska vi nu tydligen fokusera på att vaxa friska tonåringar.
Citera
2021-12-13, 14:06
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det resonemang hade varit mer gångbart om samtliga vågor varit ungefär lika branta. Nu är dom inte det utan den innevarande fjärde vågen är mer än dubbelt så brant (Sydafrika) som tidigare vågor. Det gör att 7-dagars glidande medelvärde ”drar iväg” tidigare, samtidigt som tiden mellan konstaterad sjukdom och död sannolikt inte har förändrats.

Kan va lite väl tidigt att dra säkrare slutsatser, men det börjar onekligen peka i den riktningen.
Sant. Den här vågen är extremt brant vilket gör min slutsats mindre säker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in