2021-12-13, 13:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
De har inte getts tillfälle att sprida så mycket smitta eftersom alla vid julbordet, folk som varit i kontakt med dem, nattklubbsgästerna samt alla på den krog en julbordsdeltagare besökte dan därpå har uppmanas sätta sig i karantän i 10 dagar. De som var bekräftat sjuka uppmanades isolera sig en vecka. Sen antar jag alla dessutom testade sig.

Något sådant verkar man inte vilja göra i Sverige, utan om smitta på liknande sätt sprids på en nattklubb för vaccinerade så kommer den smittan att spridas vidare i samhället. För ingen svensk vill väl gå på nattklubb om man riskerar få husarrest i 10 dagar bara för att det funnits någon smittad där?

Så vaccinerade kommer att sprida smitta hej vilt i vinter. Det ser man redan hur smittspridningen ökat sen vaccinpassen infördes. Vaccinerad - med rätt att sprida smitta.
Det vet vi ingenting om eller i jämförelse med ovaccinerade. Vi kan dock hoppas på att vaccinerade klarar sig i övrigt ed den information vi har.
Citera
2021-12-13, 13:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Från Aftonbladets coronablogg precis nu:

Hej Bengt,

jag kan inte svara för Region Stockholm, däremot har Folkhälsomyndigheten satt upp mål för den åldersgrupp som just nu får dos 3 i regionen, alltså de som är 65+. I prioriteringsdokumentet står det: ”En vaccinationstäckning på 80 procent bör ha uppnåtts på regional nivå i gruppen 65-79-åringar innan nästa grupp (medicinska riskgrupper) och personer 50-64 år erbjuds påfyllnadsdos”.

Man blir fullkomligt vansinnig på FHM. Varför kan inte regionerna bara köra över dem, de (FHM) har ju ingen lagenlig rätt att bestämma sådant här. Tegnell är inte KEJSARE i Sverige.

Det är ju rena vanvettet! Ge varje ny grupp en vecka att boka in sig, därefter: släpp på nästa grupp. Då har ju den högre prioriterade gruppen haft sin chans. Det är helt galet att tider står tomma. Och det finns ju ingen vaccinbrist, det är inte det det handlar om. Men FHM kommer att köra detta ända in i kaklet igen, och vi kommer att få en massa sjuka och döda människor, som inte hade behövt bli sjuka eller dö, om de bara hade fått ta sin boosterdos tidigare...
Man kan undra om planen är att ge vaccinerade en relativt riskfri och riktig flockimmunitet
Citera
2021-12-13, 13:47
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback100
I Sydafrika är ju inte lika många vaccinerade, men ändå verkar omikron där inte så farlig.
Där har upp till 80% haft COVID19 och är det vanligaste skälet bland de unga till att man inte vill vaccinera sig.

Alldeles nyligen också från Delta-vågen.
Citera
2021-12-13, 13:48
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Man kan undra om planen är att ge vaccinerade en relativt riskfri och riktig flockimmunitet

Du menar att Tegnell håller tillbaka den tredje dosen med flit? Ja, vad vet man. Jag fattar inte hur han kan få vara kvar.
Citera
2021-12-13, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Där har upp till 80% haft COVID19 och är det vanligaste skälet bland de unga till att man inte vill vaccinera sig.

Alldeles nyligen också från Delta-vågen.
Att 80% i Sydafrika skulle haft COVID19 låter väldigt högt.
Senast redigerad av Flashback100 2021-12-13 kl. 13:53.
Citera
2021-12-13, 13:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Nej, det gör inte den första studien heller.

Men jag orkar inte träna om detta med dig, det blir som i "menstråden". Har du inte tagit till dig att naturlig immunitet är bredare och har höga antikroppsnivåer längre tid med alla de överväldigande bevis som finns så kommer du aldrig att göra det.
Men det gör den ju. Är du blind?
Citera
2021-12-13, 13:51
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns vanliga förkylningsvirus som är coronavirus. Fyra av de sju kända mänskliga coronaviruset är vanliga förkylningsvirus.
Det är dem jag pratar om.
Citera
2021-12-13, 13:52
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Jo men knappast så dålig att det inte går att identifiera när deras 4 vågor ägt rum. Bristerna i rapporteringen kan ju antas vara någorlunda jämnt fördelade över tid.
Jo, det är så dåligt faktiskt. Knappt några siffror alls i början.
Citera
2021-12-13, 13:53
Medlem
arbetets avatar
Citat:
2020 hade vi en överdödlighet på ca 6000 personer.

3000 fler döda ett år är inte alls "mycket illa". Det är som ett influensaår.
Nu har det dött 15000+ i COVID19 och jag tänker inte låta mig dras in i något trams om det.

Om det är något så är det en underskattning p.g.a. dålig testning i början.
Citera
2021-12-13, 13:53
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du menar att Tegnell håller tillbaka den tredje dosen med flit? Ja, vad vet man. Jag fattar inte hur han kan få vara kvar.
Jag tror inte att fhm håller tillbaka med flit, men faktiskt kan det eventuellt vara en god idé att köra full våg mot de vaccinerade utanför riskgrupp. Vaccinet skyddar mot svår sjukdom och död, åtminstone enligt vad som sägs (och jag håller med om att det stämmer, om vi ser från och med immuniseringen). Dock ej mot smitta.

Alltså;
Full immunisering av alla vaxade utanför riskgrupp och hej till flockimmunitet!
Citera
2021-12-13, 13:54
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men det gör den ju. Är du blind?
Nej, det är en mätning av respons på spikproteinet.
Citera
2021-12-13, 13:55
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Att de har haft en stabilt högre smittspridning än oss säger kanske något om hur ofta smitta överförs mellan människor där. Vi har legat på en rätt stabil lägre nivå. I och för sig betyder det att både vi och de har ett aktuellt R nära 1. De verkar dock ha haft större svängningar så vi verkar ändå ha ett bättre utgångsläge. Dessutom har vi i början av en eventuell omicronvåg inte lika många covidpatienter på sjukhus, vilket måste vara en fördel. Deras sjukhusbeläggning verkar vara drygt dubbelt vår (per capita).

Visst ökar det tydligt i Sverige, men från en ganska låg nivå.
Vilket å andra sidan kan innebära att Sverige inte har restriktioner på plats som på samma sätt förhindrar omikron från att spridas då vi i dagsläget har ett högre R-tal. Absolut värde på antal infekterade spelar nog mindre roll än aktuellt R-tal då en ny variant introduceras.

Sedan påverkar olika restriktioner R-talet olika väl. Då vaccin verkar ge lågt skydd är exempelvis vaccinpass något som kan ge en negativ effekt mot omikron då man vaggas in i en falsk trygghet.
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vad pratar du om? Det är ju väldigt sällsynt att någon med genomgången infektion reinfekteras!
Det är klart att det är skakiga studier du kommer med när de redan på teitter skjuts ned tämligen omgående.
Du verkar lita lite l mycket på folk som är professorer, men även de kan ha fel och en vilja att göra sig ett namn för att få mer forskningbidrag..
Skjuts ner som i att du har en annan åsikt än forskare som tittar på data från vad som sker i verkligheten?

Reinfekteras av samma sjukdom ja, men är det här samma sjukdom? Omikron har många mutationer, och mutationerna på spikproteinet verkar effektivt ta sig förbi skyddet från antikroppar från tidigare infektion eller vaccin, och fortfarande smitta en person. Sedan kan mycket väl tidigare infektion ha ett starkare skydd när man väl infekterats genom bättre eller mer lämpade minnesceller i immunförsvaret. Jag har aldrig ifrågasatt att tidigare infektion kan ge ett bättre skydd, men har den nyanserade bilden att det inte innebär ett bättre skydd i alla avseenden.

Det undantar dock inte den data man kan se att det finns på sin höjd ett svagt skydd mot infektion i sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in