2021-12-13, 10:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men så här är det. Det finns fortfarande obesvarade frågor från rena observationer där vacciner tycks fungera bättre än immunitet. Ett tydligt exempel är Iran där man inte har sett någon avmattning trots flera vågor. Ingen har riktigt svaret varför mer än att man ser detta fenomen att infektion inte verkar ge någon immunitet på populationsnivå:

Excess deaths associated with the Iranian COVID-19 epidemic: A province-level analysis

Samma i Brasilien:

Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Båda länderba ser nu till slut en minskning efter det att vaccinationerna kommit igång.
Eftersom jag emellanåt är lat länkar jag till en annan diskussion på Flashback där Omikron diskuteras;
(FB) Statens Serum Institut Omikron: Häpnadsväckande siffror!

Det är förstås för tidigt att säga någonting alls, men det lilla som finns indikerar min poäng med korsimmunitet. Läs studien du postade igen, och kombinera med det du vet om vaccination vid immunitet mot förkylningsvirus! Betänk att Omikron har betydligt fler proteiner lika vanligt förekommande virus än tidigare varianter haft!
Citera
2021-12-13, 10:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
7 dagars medelvärde ja, när FHM på PK visar medelvärde så använder de 14 dagars, varför gör de det, kan väl bara vara för att få en lägre siffra och inte jämförbar med andra som använder 7 dagars.
Tror det är för att det ger ett stabilare värde som bättre beskriver utvecklingen över tid.
Citera
2021-12-13, 10:34
Medlem
3,5 millioner danskere skal have fået tredje stik inden nytår.

Der skal sættes fart på for at få vaccineret endnu flere med et tredje stik af en coronavaccine. Rigtig meget fart på.
For i går meldte Sundhedsstyrelsen ud, at man nu fremrykker det tredje stik for alle på 40 år og opefter, så man kan få det tredje stik allerede 4,5 måned efter andet stik.
Det kommer til at kræve et højere tempo end i dag.
For med fremrykningen håber man at have vaccineret op mod 3,5 millioner danskere med tredje stik inden nytår. Indtil videre er 1,2 millioner vaccineret med tredje stik.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/35-millioner-danskere-skal-have-faaet-tredje-stik-inden-nytaar-saa-nu-skal-der-fart

https://nyheder.tv2.dk/samfund/hvor-mange-er-vaccineret-i-danmark-nyeste-vaccinetal-overblik
Senast redigerad av Esrum 2021-12-13 kl. 10:36.
Citera
2021-12-13, 10:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Hoppas det även gäller de med "uppfuckat" immunsystem från vaccinet.

Haha ja just det snart dör vi i massor, två år var det va?
Hitills verkar mitt och familjens immunsystem fungera utmärkt dock då vi har haft ett gäng förkylningar som effektivt besegrats precis som alla andra höstar.
Nej satan vilka skitnödiga fegisar det är i denna tråd. På olika sidor men ändå så lika fast ni inte fattar det. Vaccinet eller viruset är total livsfarligt beroende på vilken sida man tillhör.
Lite realism är bra i denna hypokondriker-tråd. Är viruset livsfarligt neeej.
Är vacciner livsfarligt neeej.
Citera
2021-12-13, 10:49
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Jo, det gjorde de. De isolerades. Jag fick själv inte träffa min gammelmoster utan att planera in besöket med personalen och med en plexiglasvägg emellan oss. Inte så jäkla kul.
Du är likafullt sjuk i huvudet om du anser att försöken att skydda äldre då i början av pandemin då inget vaccin fanns för de som bäst behövde betyder att det nu är ovaccinerade som måste straffas med utestängning och vaccinerade som ska belönas med favörer som gör att de orsakar ökad smittspridning som sen skylls på de ovaccinerade som stängts ute från de sammanhang där vaccinerade lever på som vanligt och hejdlöst sprider inte bara sars-cov2 utan även årets flunsa, förkylningar och kräksjuka. Du är en småaktigt hämndlysten person som desperat försöker hitta någon att straffa för plexiglasskivan mellan dig och din gammelmoster. Vilket för övrigt indikerar att du är relativt ung, uppenbart omogen, irrationell, oerfaren och har mycket att lära.
Senast redigerad av outoftheblue 2021-12-13 kl. 10:51. Anledning: m
Citera
2021-12-13, 10:59
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men så här är det. Det finns fortfarande obesvarade frågor från rena observationer där vacciner tycks fungera bättre än immunitet. Ett tydligt exempel är Iran där man inte har sett någon avmattning trots flera vågor. Ingen har riktigt svaret varför mer än att man ser detta fenomen att infektion inte verkar ge någon immunitet på populationsnivå:

Excess deaths associated with the Iranian COVID-19 epidemic: A province-level analysis

Samma i Brasilien:

Resurgence of COVID-19 in Manaus, Brazil, despite high seroprevalence

https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Båda länderba ser nu till slut en minskning efter det att vaccinationerna kommit igång.
Irans sista våg verkar ha börjat samtidigt som vaccineringen kom igång. Tycker inte du bör hänföra nedgången till vaccinerna eftersom pandemin gått i vågor även innan det började vaccineras.
Citera
2021-12-13, 11:03
Medlem
qwerty-66s avatar
Hade lucia på jobbet idag. Ca 30 som sjöng o spelade musik i aulan. Ska bli spännande att se om det blir nån spridning pga detta ;-)
Citera
2021-12-13, 11:21
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hade lucia på jobbet idag. Ca 30 som sjöng o spelade musik i aulan. Ska bli spännande att se om det blir nån spridning pga detta ;-)

Låter fantastiskt idiotiskt!

På barnens skola är det inget luciatåg för övriga klasser ens. Dom får kolla via länk från klassrummet..
Citera
2021-12-13, 11:22
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Det finns flera tänkbara alternativa förklaringar.

Vi vet dock risken för återinfektion är låg, åtminstone bland vita.

Det kan handla om genetiska anlag
Det kan handla om generellt dålig folkhälsa
Påverkar ländernas olika vaccinationsprogram för barn?
Beror det på allt bättre kontroll (smittspårning/ tester)?
Beror det på allt bättre sjukvård?

Som sagt;
Att naturlig immunitet är bättre enligt premisserna jag gav i inlägget ovan är helt fastslaget.
Närmast noll immunitet mot Omikron. Du ser även hur det funkar mellan varianter här:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096

Lägre än för vacciner mot varandra. Frågan är om Omikron ger immunitet tillbaka. Räkna inte med det.

Den som gjort studien:

https://www.i-med.ac.at/virologie/cv-kimpel.html
Citera
2021-12-13, 11:26
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Fallen började ju rasa brant i slutet på Juni för Brasilien, då var bara 12% fullvaccinerade. 7 dagars rullande medelvärdet sjönk med 30% på bara några dagar. Sjönk till hälften på mindre än 3 veckor.
Hur du kan få det till en vaccineffekt förstår inte jag.
Man börjar vaccinera de allra äldsta och de i riskgrupper. Samma effekt kom snabbt även i Sverige:

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-12-31..latest&facet=none&pickerSort=asc&pickerMetric= location&Metric=Confirmed+deaths&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=~SWE

Så det är inte alls konstigt.
Citat:
Samma med Iran, deras kurva började falla brant i mitten på augusti, då var 5% fullvaccinerade. Otroligt att du kan se ett samband i minskat smittspridning och vaccination i dessa två länder.
I mitten på september har smittan rasat till hälften och det är då fortfarande bara 14% fullvaccinerade.

Blir så när man börjar med de allra sköraste.

När det gäller Iran bör man ta in viss otillförlitlighet i siffrorna. Inte i trenden kanske utan antal rapporterade.
Senast redigerad av arbetet 2021-12-13 kl. 11:28.
Citera
2021-12-13, 11:28
Medlem
outoftheblues avatar
[quote=MrArtur|78304006]Det tror inte jag. De som tar pandemin på sådant allvar att de inser vikten av vaccin, tar nog pandemin mer allvarligt än de som inte ser pandemin allvarlig nog att vaccinera mot. [quote]
Men snälla lilla apa, vaccinpasset är ju till för att få folk som hittills inte velat vaccinera sig att vaccinera sig för att få gå på bio och nattklubb. Du är löjlig om du tolkar det som att de vaccinerar sig gör att de tar pandemin på allvar. Det är inte därför folk vaccinerar sig. De vaccinerar sig för att få sprida smitta på bio och nattklubb. Det är ju själva syftet med passet.
Citat:
Det blir ju ganska knepigt att hävda frihet att avstå vaccin utan några konsekvenser för att samtidigt hävda att äldre bör isolera sig för er frihet att avstå vaccin. Det är ett moraliskt knepigt ställningstagande enligt mig och visar på en stor egoism.
Lösningen, som den var tänkt från början, var att låta riskgrupper få vaccinet. Dessa var ju också prioriterade.

De som sprider smitta är ju vaccinerade som utnyttjar sitt pass eller i övrigt överskattar skyddseffekten av det vaccin de tagit.

Du har irrationellt nog valt fel grupp som syndabock. Vad får dig att vilja attackera vanligt ovaccinerat folk som inte gör en fluga förnär? När hatbrotten mot de ovaccinerade kommer kommer väl du bara stå och där och jubla. Vaccinpasset är som ett sjukt sociologiskt experiment som ska få en grupp (majoriteten) att känna sig bättre än en annan (minoriteten), bara på grund av en (nåja, 3) sprutor. Antar att minoriteten därmed utsätts för en risk. Och du förstår inte hur omoraliskt det är.
Citera
2021-12-13, 11:29
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Eftersom jag emellanåt är lat länkar jag till en annan diskussion på Flashback där Omikron diskuteras;
(FB) Statens Serum Institut Omikron: Häpnadsväckande siffror!

Det är förstås för tidigt att säga någonting alls, men det lilla som finns indikerar min poäng med korsimmunitet. Läs studien du postade igen, och kombinera med det du vet om vaccination vid immunitet mot förkylningsvirus! Betänk att Omikron har betydligt fler proteiner lika vanligt förekommande virus än tidigare varianter haft!
Det här är det färskaste jag har så nej:

https://pbs.twimg.com/media/FGHZOwMXoAURYix?format=jpg&name=4096x4096
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in