2021-12-13, 08:30
Medlem
SoberZealots avatar
Går man in på Marinetrafick för scout carrier, så kan man följa att AIS börjar utanför Gotland, men som sträckad, sedan går den in mot Öresund.

Jag blir lite fundersam här. I vanliga fall har jag för mig att man kan följa fartyg hela vägen i Östersjön, men visst har man klen AIS, så kommer ju inte Marinetrafic motta signalen.

Men vad jag lurar på är ifall deras AIS inte har sänt och om det kan ha orsakat olyckan.

I övrigt, så hoppas man ju verkligen att de hittar personalen.
Citera
2021-12-13, 08:36
Medlem
SoberZealots avatar
Det blir ju ännu märkligare att denna olyckan kunde ske och kunde bli så allvarlig när båda skeppen åkte åt samma håll.

Karin gick under för dryga 5 timmar sedan, det överlever man inte utan överlevnadsdräkt i denna tempen normalt.

Edit:
Ser ut som om Scout Carrier har gjort en styrbordsgir och tagit Karin Hoej i babordssidan.

Efter olyckan har Scout Carrier lite diffust först, för att sedan hålla ren västlig kurs i ca 2 distans. Det tycker jag är lurigt.

Karin Hoej, har inte ens ändrat kurs överhuvudtaget tills AIS slutat sända.
Senast redigerad av SoberZealot 2021-12-13 kl. 08:51.
Citera
2021-12-13, 08:52
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nagellack
Alkohol? Tekniskt fel?

Stackars satar.

Båten går på autopilot. En man är satt till utkik. Några öl, 0330 är det vargtimme. Lätt att somna när man sitter och glor ut i dimman.. .

Havet ger, havet tar.
Citera
2021-12-13, 08:57
Medlem
dannbaggens avatar
Är det bekräftat att det var två personer ombord på Karin Hoej?
Citera
2021-12-13, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Går man in på Marinetrafick för scout carrier, så kan man följa att AIS börjar utanför Gotland, men som sträckad, sedan går den in mot Öresund.

Jag blir lite fundersam här. I vanliga fall har jag för mig att man kan följa fartyg hela vägen i Östersjön, men visst har man klen AIS, så kommer ju inte Marinetrafic motta signalen.

Men vad jag lurar på är ifall deras AIS inte har sänt och om det kan ha orsakat olyckan.

I övrigt, så hoppas man ju verkligen att de hittar personalen.
Jag har ingen aning, men har de inte egen primär radar ombord? Verkar dåligt om man ska vara beroende på att andra har system igång vid passage i ett så trafikerat område. Att sedan ais är ett hjälpmedel extra är bra men väl inte det enda?

Ser ut som att de haft väldigt lika kurs innan olyckan om jag fattar past tracking rätt. Kan man lägga in båda skeppens kurs i samma bild på nåt sätt? Kan inte marinetraffic.
Citera
2021-12-13, 09:11
Medlem
dannbaggens avatar
Här är track för fartygen samt kollisionspunkten:

https://imgur.com/eQ3eD7S

Det raka strecket som inte girar är Karin Hoej som gick under vid kollisionspunkten. Det andra, som fortsätter i kringelikrokar är Scot Carrier.

Ser ut som Scot Carrier har girat styrbord en liten stund innan olyckan och gått snett in i sidan på Karin Hoej.

Scot Carrier är väjningskyldig oavsett om man betraktar det som upphinnande eller kommandes från babord. Det blir tufft för Scot Carrier detta, om två besättningsmän på Karin Hoej har avlidit.
Citera
2021-12-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Här är track för fartygen samt kollisionspunkten:

https://imgur.com/eQ3eD7S

Det raka strecket som inte girar är Karin Hoej som gick under vid kollisionspunkten. Det andra, som fortsätter i kringelikrokar är Scot Carrier.

Ser ut som Scot Carrier har girat styrbord en liten stund innan olyckan och gått snett in i sidan på Karin Hoej.

Scot Carrier är väjningskyldig oavsett om man betraktar det som upphinnande eller kommandes från babord. Det blir tufft för Scot Carrier detta, om två besättningsmän på Karin Hoej har avlidit.
Precis den bild jag efterfrågade eftersom jag inte kan ta fram den.

Håller med om din tolkning.
Frågan blir då varför detta hände…
Citera
2021-12-13, 09:27
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Precis den bild jag efterfrågade eftersom jag inte kan ta fram den.

Håller med om din tolkning.
Frågan blir då varför detta hände…

Man kan konstatera att vid kollisionsögonblicket så hade Scot Carrier en hastighet på ca 11-12 knop och Karin Hoej gick med ca 6 knop.

Scot Carriers kursändring åt styrbord har gjorts ca 1 NM innan olyckan, dvs 5 minuter innan. Det är sannolikt en planerad gir enligt deras rutt. Rätt otroligt att detta kan hända, då Karin Hoejs AIS bevisligen fungerade.

Extremt dålig utkik sannolikt. Blir nog till att skaka galler för någon/några av de ombord på Scot Carrier.
Citera
2021-12-13, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Man kan konstatera att vid kollisionsögonblicket så hade Scot Carrier en hastighet på ca 11-12 knop och Karin Hoej gick med ca 6 knop.

Scot Carriers kursändring åt styrbord har gjorts ca 1 NM innan olyckan, dvs 5 minuter innan. Det är sannolikt en planerad gir enligt deras rutt. Rätt otroligt att detta kan hända, då Karin Hoejs AIS bevisligen fungerade.

Extremt dålig utkik sannolikt. Blir nog till att skaka galler för någon/några av de ombord på Scot Carrier.
Låter sannolikt.
Var inte hela vitsen med ais just att undvika sånt här? De måste ju få beräknad kurs för andra fartyg i närheten presenterad? Om man tittar på presentationen alltså….
Citera
2021-12-13, 09:51
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Låter sannolikt.
Var inte hela vitsen med ais just att undvika sånt här? De måste ju få beräknad kurs för andra fartyg i närheten presenterad? Om man tittar på presentationen alltså….

Absolut, en av huvuorsakerna till AIS är just att undvika sådant här.

Scot Carrier har helt enkelt girat ungfär där farleden girar, detta är i ett tätt-trafikerat område så det finns trafiksepareringssystem där. Men oavsett, så är det Scot Carrier som är huvudskyldig.

Jag vet inte om det förekommer förprogrammerade girar på denna typ av båtar. Skulle inte tro det, troligtvis är det en manuellt initierad gir. Då är det rätt otroligt att inte kolla omgivningen innan man girar.
Citera
2021-12-13, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stallhagen
Vilket skitsnack. Olycksplatsen är ca 15-16 km ut från land.
Ligger vinden på rätt, så kan ljud höras på väldigt långa avstånd. Hör det ofta här ute på landsbygden.
Citera
2021-12-13, 09:59
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Jag har ingen aning, men har de inte egen primär radar ombord? Verkar dåligt om man ska vara beroende på att andra har system igång vid passage i ett så trafikerat område. Att sedan ais är ett hjälpmedel extra är bra men väl inte det enda?

Ser ut som att de haft väldigt lika kurs innan olyckan om jag fattar past tracking rätt. Kan man lägga in båda skeppens kurs i samma bild på nåt sätt? Kan inte marinetraffic.
Jodå, men det är nog lättare att missa en gammalradar än en AIS larm.

EDit: fast som danbaggen säger AIS, fungerade ju då vi kan plotta. Helt oförklarlig olycka
Senast redigerad av SoberZealot 2021-12-13 kl. 10:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in