2021-12-13, 08:00
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag missförstod dig inte. När vi inte ens har korsimmunitet mellan olika varianter av COVID19 så lär vi nog inte ha det mot andra coronavirus heller.
Din länk sa inte det.
Citera
2021-12-13, 08:00
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StuG
Jag tror det är en vanlig uppfattning bland vaccinerade att det är fritt fram att bete sig som vanligt även med lite rinnande näsa - "man har ju sitt covidbevis". Superspridarevent och allmän smittspridning i USA och Europa där majoriteten är vaccinerade talar för det.

Det tror inte jag. De som tar pandemin på sådant allvar att de inser vikten av vaccin, tar nog pandemin mer allvarligt än de som inte ser pandemin allvarlig nog att vaccinera mot.
Citat:

Vill man rädda liv räcker det med leg och en våg. Släpp inte in folk över 60 och/eller BMI >30.
Det är ju ett alternativ. Hälsa det till outoftheblue.

Själv tycker jag att det moraliskt riktiga är att inte släppa in ovaccinerade, som ger en liknande effekt. Det blir ju ganska knepigt att hävda frihet att avstå vaccin utan några konsekvenser för att samtidigt hävda att äldre bör isolera sig för er frihet att avstå vaccin. Det är ett moraliskt knepigt ställningstagande enligt mig och visar på en stor egoism.
Senast redigerad av MrArtur 2021-12-13 kl. 08:11.
Citera
2021-12-13, 08:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vad som vore intressant att veta är hur proteinbaserade vaccin fungerar på Omikron.
Vad som är än mer intressant är hur traditionella vacciner fungerar med tanke på bredden och Omikrons ursprung långt bak i utvecklingen. Fler som undrar det:

Brian Hjelle, virologist
@hjelle_brian
A whole virus inactivated vaccine like COVAXIN presents more than S antigen to immune system. Can yall remember the virus structural proteins from yesterday? Yay, they include S, N, M and E. Don't know whether non-S determinants add protection but efficacy is near 80%, so.
https://twitter.com/hjelle_brian/status/1470007806052868097?s=20

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
5) COVAXIN notably is not mRNA based nor vector based with an adenovirus like J&J or AstraZeneca or Sputnik. #COVAXIN is an inactivated (dead) virus vaccine that presents the WHOLE (dead) virus to the body for it to learn how to develop immune response. It’s classic old tech.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1469771848036622344?s=20
Citera
2021-12-13, 08:04
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Det tror inte jag. De som tar pandemin på sådant allvar att de inser vikten av vaccin, tar nog pandemin mer allvarligt än de som inte ser pandemin allvarlig nog att vaccinera mot.

Det är ju ett alternativ. Hälsa det till outoftheblue.

Själv tycker jag att det moraliskt riktiga är att inte släppa in ovaccinerade, som ger en liknande effekt. Det är ju ganska konstigt att hända frihet att avstå vaccin utan några konsekvenser för att samtidigt hävda att äldre bör isolera sig för er frihet att avstå vaccin.
Jag har nog bara sett två användare på Flashback som ser det så.
Citera
2021-12-13, 08:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ser det hur?

Är du intresserad av vad jag skriver till dig? Ska jag tolka det som att du vill ha input i din fråga kring icke covidrelsterad dödlighet?

Varför diskutera med mig när du inte är intresserad av att diskutera med mig/mina svar?

Du är lite märklig på det sättet.
Citera
2021-12-13, 08:13
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Din länk sa inte det.
Nej, det är gammal information som det har bråkats om ganska länge nu. Nu visar det sig att att tidigare coronainfektioner vi drabbas av genom livet t.o.m. kan ställa till det (original antigenic sin):

Pre-existing humoral immunity to human common cold coronaviruses negatively impacts the protective SARS-CoV-2 antibody response

https://www.cell.com/cell-host-microbe/fulltext/S1931-3128(21)00570-9
Citera
2021-12-13, 08:17
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Vad som är än mer intressant är hur traditionella vacciner fungerar med tanke på bredden och Omikrons ursprung långt bak i utvecklingen. Fler som undrar det:

Brian Hjelle, virologist
@hjelle_brian
A whole virus inactivated vaccine like COVAXIN presents more than S antigen to immune system. Can yall remember the virus structural proteins from yesterday? Yay, they include S, N, M and E. Don't know whether non-S determinants add protection but efficacy is near 80%, so.
https://twitter.com/hjelle_brian/status/1470007806052868097?s=20

Eric Feigl-Ding
@DrEricDing
5) COVAXIN notably is not mRNA based nor vector based with an adenovirus like J&J or AstraZeneca or Sputnik. #COVAXIN is an inactivated (dead) virus vaccine that presents the WHOLE (dead) virus to the body for it to learn how to develop immune response. It’s classic old tech.
https://twitter.com/DrEricDing/status/1469771848036622344?s=20
Håller med dig här på sätt och vis, men historiken vad gäller att ta fram sådant mot coronavirus förskräcker.

Men visst;
Om de inte hemligstämplar sina studier i 55 år så kan vi säkert snabbt någorlunda inringa risken.
Citera
2021-12-13, 08:18
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ser det hur?

Är du intresserad av vad jag skriver till dig? Ska jag tolka det som att du vill ha input i din fråga kring icke covidrelsterad dödlighet?

Varför diskutera med mig när du inte är intresserad av att diskutera med mig/mina svar?

Du är lite märklig på det sättet.
Jag korrigeringar dina mest märkliga utspel.
Citera
2021-12-13, 08:24
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Jag korrigeringar dina mest märkliga utspel.
Är detta ett exempel på en korrigering?
Citat:
Det är svårt att veta vad du menar, tycker jag.
Citera
2021-12-13, 08:24
Medlem
Citat:
Själv tycker jag att det moraliskt riktiga är att inte släppa in ovaccinerade, som ger en liknande effekt. Det blir ju ganska knepigt att hävda frihet att avstå vaccin utan några konsekvenser för att samtidigt hävda att äldre bör isolera sig för er frihet att avstå vaccin. Det är ett moraliskt knepigt ställningstagande enligt mig och visar på en stor egoism.
Det beror på vad man vill åstadkomma. Vill man minska trycket på sjukvården, undvika att folk blir svårt sjuka och dör? Ja då bör äldre isolera sig. Vaccinera hjälper inte så bra.

Men jag håller med dig om att det blir hyckleri om man argumenterar för sin egen frihet på bekostnad av någon annans.
Citera
2021-12-13, 08:25
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Det beror på vad man vill åstadkomma. Vill man minska trycket på sjukvården, undvika att folk blir svårt sjuka och dör? Ja då bör äldre isolera sig. Vaccinera hjälper inte så bra.

Vaccinerna hjälper utmärkt för detta. Men inte 100 procent.

Citat:

Men jag håller med dig om att det blir hyckleri om man argumenterar för sin egen frihet på bekostnad av någon annans.
Tackar för det.
Citera
2021-12-13, 08:26
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Nej, det är gammal information som det har bråkats om ganska länge nu. Nu visar det sig att att tidigare coronainfektioner vi drabbas av genom livet t.o.m. kan ställa till det (original antigenic sin):

Pre-existing humoral immunity to human common cold coronaviruses negatively impacts the protective SARS-CoV-2 antibody response

https://www.cell.com/cell-host-microbe/fulltext/S1931-3128(21)00570-9
Ja att det inte skyddar mot infektion kan vi vid det här laget konstatera.

Det är också av anledningen din studie tar upp som somliga varnar för att vaccinera mot endast spikproteinet i Sars2, eftersom man kan få just den här effekten. Dvs att viss korsimmunitet ändå finns och förhindrar immunförsvaret att ge respons på andra protein hos specifikt Sars2.

Fortfarande konstateras en viss korsimmunitet, och man kan fråga sig hur det yttrar sig mellan olika länder och populationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in