2021-12-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
Dumlee kommenterar om anklagelserna.

Skärmdump:
https://anonfiles.com/ZeZ7A801va/Screenshot_2021-12-12-22-29-24-753_com.instagram.android_2_jpg

Det slår mig ibland - tänk om det skulle visa sig att vi ALLA haft fel och får krypa till korset och säga "förlåt Dumle!"
Citera
2021-12-12, 22:33
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powell
Vad händer egentligen? Inte hängt med så mycket men Adel känns ju inte som han är under jord med tanken på han söker medarbetare, Dree low tatt bort sitt instagramkonto? Ortensverige också tatt bort instagramkontot? Har dom EV stängt ner dom?

Polisen har en otroligt god bild och vet antagligen vilka det är vid detta laget bara brist på bevis för att fullfölja gör att det dröjer. Men vad vet jag.
Dree Low sitter inne så det är förmodligen hans management som har raderat hans konto, värt att poängtera.
Citera
2021-12-12, 22:37
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Det slår mig ibland - tänk om det skulle visa sig att vi ALLA haft fel och får krypa till korset och säga "förlåt Dumle!"
Haha, sant! Förmodligen kommer han hinna bli klippt (svårt att bestämma mig om det är positivt eller negativt) innan vi får veta om han är oskyldig.
Citera
2021-12-12, 22:41
Medlem
Citat:
Tycker många lägger allt ansvar på honom. "Han svek sin trakt, var studioganster, hoppade runt. Han får skylla sig själv!" Och gärna hoppar över de små detaljerna att han blev goad av kollegor/"vänner" kidnap, bombhot och allt.

Vad du inte kan förstå, eller vill förstå (fanboy-varningar?) är att inget av dom här bombhoten, kidnappen och allt det där hade hänt om Einar hade följt de spelregler som han själv valt att blanda sig in i. Men du förstår inte hur orten fungerar. Och om du inte är därifrån så klandrar jag dig inte heller. Du diskuterar oftast utifrån dina egna känslor, tycken och tankar men du är långt ifrån verkligheten. Du dagdrömmer mycket i dina inlägg och det sista jag tänker skriva dig är att bara för att spara dig själv tid så är din resonemang helt ute åt skogen. Du får självklart tycka så, men det är långt ifrån verkligheten och jag säger det bara för din skull så att du kan spara tid och energi på att verkligen försöka förstå hur det fungerar där ute, istället för att tycka hur det borde vara.
Citera
2021-12-12, 22:43
Medlem
Citat:
Flera inlägg har skrivits men jag försöker skriva lite kort och samlat utan massa citat.

"Alla"* rappare inkl Einar medger att de skriver både om vissa självupplevda saker men också sådant som händer däromkring som de har sett och hört. Det är inte dagboksblad eller dokumentärt. I så fall kan man nog säga att de flesta låtskrivare, poeter, romanförfattare etc "ljuger".

Berätta för mig - vilka av våra framgångsrika rappare är inte s k studiogangsters?
Dvs av de som försörjer sig på musiken och ligger på topplistorna - inte de som gjort två låtar med några tusen views.

Hur mycket föreskriver "gatans lag" ska betalas? Är inte en miljon redan ganska mycket i Modos fickor? Bestämmer Modo själv hur mycket han är värd som "manager"?

Delade Modo ut pengarna rättvist till alla som lever livet Nisse rappade om? Småkillarna som står och fryser på torget - fick de också "äta från Einar"?

Om inte- varför ska just hans ficka fyllas med Nisses inkomster? Vem har gett just honom de imateriella rättigheterna - rätten att ta betalt för licensen få rappa om orten?
EDIT: Med "alla" inom citationstecken menar jag de flesta, säkert finns undantag.
EDIT2: Jag har aldrig försökt ge sken av att vara "från gatan". Tycker jag är rätt öppen med vad jag utgår från. Påstår inte att jag känner till alla detaljer men det gör inte de flesta andra heller, inkl Mamme90 - när det gäller just det här fallet - och av dem som har inside info får vi olika versioner beroende på vilken sida de står, naturligt nog.

Men det stör mig med den här romantiserade bilden - att det handlar om broderskap och lojalitet "alla ska få äta". Men av den lilla fakta man kunnat ta del av, t ex chattloggar från FUP framstår det mer som att vissa ser till att berika sig själva med hjälp av sitt våldskapital. Jag ser bara girighet i de där chatloggarna. Inte mycket spår av broderskap och lojalitet. Underhuggarna kallas "ungar" inte ens vid sitt namn och skickas hit och dit för att ta alla riskerna och göra grovjobbet för småslantar. I toppen sitter psykopater och cashar in utan att smutsa sina egna händer. Tack vare encro åkte de också in - inte bara smågrabbarna. Det hade de inte räknat med.

Yasin. Han är en elak jävel.
Citera
2021-12-12, 22:47
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Yasin. Han är en elak jävel.
Glöm inte hans kusin Jaffar. Mycket blod på dessa två somaliers händer.
Citera
2021-12-12, 22:51
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illincognito
Nu kan jag självklart ej tala för alla här i tråden, men jag upplever inte alls någon typ av rasistiskt underton. Om någon typ av förakt pyr, så rör de klass i så fall.

Men jag tror de flesta som är lite aktiva i tråden hade samma typ av samtal med vänner, efter att fotot publicerades på Nisse med Dumle. De var bara en tidsfråga innan han skulle somna in.

Sen tror jag det är detaljerna kring mordet som gör att folk reagerar som de gör, glöm heller inte att många som har några år på nacken är uppväxta med hela Palme karusellen/traumat.

Ur ett "orten" perspektiv så är säkert detta mordet så snällt de bara går, han fick bli hög, vara trygg med vänner och plats och inget tyder på att något övervåld användes.

Men det är just de som är det morbida för en som ej lever i den världen, att de som kan upplevas som sjyst på alla sätt och vis är så fruktansvärt fult och fegt ur ett svennebanan perspektiv.
(Att någon nära han förrådde han totalt, drogade ner honom, fick han att släppa garden helt kring både skydd och vapen)

Jag tror att personer som du och några fler i tråden behöver inse den kollisionen, för de kommer aldrig gå att hitta ett rätt eller fel i den tolkningen, perspektiven är för långt ifrån varandra.
(Så när någon försvarar Nisse, handlar de nog mer om just perspektivet. Glöm inte att Sverige är större än Sthlm och dess förorter. Många hade nog aldrig hört talas om ordet och fenomenet goa innan detta mordet tex, de säger endel, tyvärr)
Det är ingen idé att du försöker argumentera med någon som redan har bestämt sig att den har rätt.

Du kommer ha en vettigare diskussion med en vägg, en vägg tycker dessutom inte att den är störst, bäst och vackrast.
Citera
2021-12-12, 22:52
Medlem
Citat:
Dree Low sitter inne så det är förmodligen hans management som har raderat hans konto, värt att poängtera.

Jaså? Har de burat in honom igen? Han blev ju släppt på måndagen efter mordet på Einar.
Citera
2021-12-12, 22:53
Medlem
Citat:
Glöm inte hans kusin Jaffar. Mycket blod på dessa två somaliers händer.

Jo, han är oxå ett riktigt kräk.
Citera
2021-12-12, 22:54
Medlem
Citat:

Sitter han för omfattande snatteri av godis eller tuffare kriminalitet än så?
Citera
2021-12-12, 22:57
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ObviousMF
Jaså? Har de burat in honom igen? Han blev ju släppt på måndagen efter mordet på Einar.
Han blev tillslut dömd för kioskrånet.

Butikspersonalen drog tillbaka sina uppgifter i rättegången, vad jag förmodar pga rädsla. Det gjorde dock ingen skillnad i rättssalen.

Dömd till 1 år, dvs ute om 8 månander.
Citera
2021-12-12, 23:00
Medlem
Frickys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megabambino
Sitter han för omfattande snatteri av godis eller tuffare kriminalitet än så?
Det gäller bara stölden av all choklad och snus.

"Påföljden bestäms till ett års fängelse för 27-åringen, tre månaders fängelse och skyddstillsyn för 21-åringen och skyddstillsyn med kontraktsvård för 20-åringen. Dessa tre personer släpptes ur häkte när förhandlingen avslutades den 25 oktober 2021 eftersom de då inte längre kunde försvåra utredningen."

Länk till domen:
https://www.domstol.se/nyheter/2021/11/fangelse-for-butiksran-i-akalla/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in