Citat:
Ursprungligen postat av
Zzzzorrro
Dom är alla studiogansters i olika utsträckning... Men dom sköter spelet snyggare och bygger stabilare allianser än din idol uppenbarligen gjorde. Annars hamnar dom i riskzonen precis på samma sätt om inte värre om dom har en annan etnicitet.
Kanske dom inte blandar in sin mamma i gamet heller i lika stor utsträckning.
Der finns några riktiga banditer som lär sig rimma med tiden långt in i en fängelsevolta men det fenomenet är ganska litet & dom håller ändå låg profil med sin musikaliska ådra... Riktiga banditer brukar i allmänhet se ner på skitsnackarmusiker av olika anledningar du ändå inte kommer få in i ditt tröga huvud. Lite "gangstas don't dance dealen".
Jag vet, det är det som är min poäng men behövde ställa lite retoriska frågor. Att satsa fullt ut i båda dessa karriärer samtidigt funkar förstås inte. Om du ska göra ljusskygga saker på riktigt, i någon "seriös" omfattning så vill du inte berätta om det för hela världen inkl polisen. Alltså alla framgångsrika rappare är förstås "studiogangsters" - de har "valt musiken".
Det är liksom inget argument utan en självklarhet.
Citat:
Diverse idioter tittar in och snackar skit om svenskar vs babbe. Kan garantera att man råkar precis lika illa ut oavsett etnicitet om man sköter det kriminella spelet lika dåligt.
Det finns ingen millimeter rättvisa bland dom kriminella, den starkas rätt och våldkapital gäller...
Och det bland narcissister, psykopater, sociopater eller människor ur diverse olika mycket trasiga bakgrunder, föräldrar och mentala diagnoser.
Annars skulle fler bli & vara kriminella, studiobanditer inkl. Det är en rå, lömsk och hemsk bransch.
Ja, precis. Jag vänder mig mot den romantiserade beskrivningen om broderskap, lojalitet och att "alla ska äta". "Einar svek sin ort". Folk försöker beskriva det med romantiserade Robin Hood termer.
Citat:
Vi som bemöter dessa nötter i tråden gör det för nyansera bilden & försöka berätta om verkligheten. Inte ta den i försvar.
Lite "roligt" förresten när cocksuckern jom3 hävdar Alexandra är en orre och bajsar snett på Einar så rider alla unisont till försvar... Men påståendet att hans "grabbar" huggit han i ryggen sväljs med hull å hår... Båda påståendena ur tvivelaktiga källor, dvs hens rövhåla... Är det detta som kallas för "konfirmation bias" eller?
Absolut, den tanken har faktiskt slagit mig själv... Jag vet ärligt talat inte säkert detaljerna i vad som hänt mellan dem i Dalen, men många kör narrativet att Einar svek sina boys och hoppade från ort till ort. De få faktabaserade källorna som vi alla har, dvs FUP och chattloggar ser jag folk som ville mjölka maximalt, kallar Einar för "piggy bank" och inte drar sig för att sälja ut vänner och kollegor. Därför finner jag vissa narrativ lite tillrättalagda. Men visst, jag har inte hela bilden. Och det tror jag inte du heller har just om Nisse. Du kan grunda dina resonemang utifrån större kunskap än mig om hur det brukar gå till, hur den världen funkar etc. Men det är fortfarande
slutsatser du sedan drar ang Nisse och Dalen, är det inte? Eller har du inside info där?
Vid det här laget är väl alla överens om att det skar sig pga av pengar - Dalen/Modo ville ha mer av Nissses penagar än han/mamma ville ge dom. Sen säger vissa "hade han bara betalat hade inget hänt". Så brukar rånare också säga "hade bankkassörskan bara betalat hade inget hänt". Men låt oss kalla det vid sitt rätta namn - rån och utpressning.
Om vi ska låtsas att det finns något
moraliskt berättigande att ta del av Nisses inkomster för att han rappar om orten. Att man kidnappar honom för att han står i skuld och inte gjort rätt för sig. Då borde väl mina tidigare frågor som ni kallar mig dum för vara berättigade? Vem har moraliskt rätt att inkassera pengarna och hur mycket är rimligt?
Citat:
Steffelovvee, yes två helt olika M.