2021-12-12, 21:22
Medlem
Zzzzorrros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
För att förstå logiken och varför gängkriminella i förorten inte tycker att vad Dree Low gjorde var löjligt tycker jag du (och andra) ska läsa det jag kommenterade, och vad polisen sade, i tråden om hans rån:

1. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  2. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01
  3. (FB) Artisten Dree Low gripen på Arlanda 2021-09-20, dömd för kioskrån 2021-11-01

Att gängkriminella ser på saker och ting helt annorlunda än vanliga människor kan inte nog betonas.

Det beror nog på. Dom lite mer äldre eller bemedlade gangstrarna lär nog förlöjliga och göra skoja om detta. Att det sänkt hans anseende. Och hans antagonister givetvis skadeglada. Men sen som du är lite inne på så är det säkert en drös med yngre som inte bryr sig. Det finns olika sorters kriminella... Men ingen snack om detta fucka hans anseende all around. Finns säkert anledning vrf han tog bort sin insta...

Riktig pundar & luffargrej bete sig så. Godistjuv lol. Långt ifrån alla beter sig så. Många för "fina" för det och det är under deras imagie och värdighet oaktat deras andra handlingar och det sammanlagda hyckleriet.
Senast redigerad av Zzzzorrro 2021-12-12 kl. 21:30.
Citera
2021-12-12, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steffelofvee
2019 när Einar slog ut som artist hade han bakk av Modo som är ett stort namn i Dalen men han hade även andra vänner som Hamza, Abdi, Thrife mm, därför vågade ingen röra honom. Just då i sina låtar ljög han mycket i sina texter, och det han sa i sina låtar handlade mer om vad hans vänner gjorde. Därför tog Modo snabbt över rollen som manager till han då han rappade om dem och tjänade pengar på det. Båda vann på att Modo blev manager (Modo fick cash, Einar fick bakk)
Modo tjänade ungefär 1 kanin från Einar under tiden som manager, och efter att Einar inte längre hade kunnat ge han pengarna pga sin morsa, så såg Modo inte så mycket i han mer, varför skulle han bakka en person som han inte vann någonting på som samtidigt reppade han och hans ort?

Dalen Grabbarna är i grund och botten bra vänner med Vårby, men efter sprickan med cashen så hade Einar inte så mycket människor bakom sig, några månader tidigare hade han även försökt få sin barndomsvän mördad (Hamza).
Därför kunde Vårby göra vad dem ville med Einar, hade han dock varit under Modos vingar och fortsatt peyat, så hade ingen som sagt i Stockholm vågat röra han, då Modo har mycket bra kontakter med folk i den undre världen.
Därför kan man inte heller säga att Einars vänner vände sig till Vårby, när hela Dalen egentligen var vänner med Vårby från början.
Det var mer Einar som tabbade sig när han sjöng om andra i sina låtar och senare inte kunde betala dem.

Efter kidnappningen blev hans texter mer sanna, han var inte den farligaste grabben till en början, men efter pressen från hela Sverige behövda han hävda sig och börja göra dumma saker som troligtvis fick han bli klippt.

Bra inlägg och fakta, vad är din teori om mordet?
Citera
2021-12-12, 21:37
Medlem
Zzzzorrros avatar
Varför pratar inte någon om Nisses egna ansvar i det hela?

Han kunde ju faktiskt ha lärt sig en läxa efter utpressningsförsöket av VNT som alla med mer än tre hjärnceller såg komma på mils avstånd. Och sadlat om samt gjort som så många andra som blir brända, pressade & hotade dvs fly fältet.

Istället fortsätter han inte bara göra studiobanditmusik men även umgås i kriminella svängar. Det är ju bara en tidsfråga innan det sker igen, speciellt mtp dom pengarna han uppenbarligen drog in - och nej det handlar inte om hans etnicitet - alla människor hade varit i riskzon att bli lurade i en fälla eller diverse olika trix givet precis samma förhållanden.

Varför sa inte hans mamma till han att sluta göra sådan musik och/eller distansera sig från den världen? Hon tycks snarare gjort svepskäl och menat på alla dagens ungdomar gör musik om sånt. Vilket inte bara inte är sant men väldigt riskabelt statement.
Citera
2021-12-12, 21:44
Medlem
Vad händer egentligen? Inte hängt med så mycket men Adel känns ju inte som han är under jord med tanken på han söker medarbetare, Dree low tatt bort sitt instagramkonto? Ortensverige också tatt bort instagramkontot? Har dom EV stängt ner dom?

Polisen har en otroligt god bild och vet antagligen vilka det är vid detta laget bara brist på bevis för att fullfölja gör att det dröjer. Men vad vet jag.
Citera
2021-12-12, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzzorrro
Dom är alla studiogansters i olika utsträckning... Men dom sköter spelet snyggare och bygger stabilare allianser än din idol uppenbarligen gjorde. Annars hamnar dom i riskzonen precis på samma sätt om inte värre om dom har en annan etnicitet.

Kanske dom inte blandar in sin mamma i gamet heller i lika stor utsträckning.

Der finns några riktiga banditer som lär sig rimma med tiden långt in i en fängelsevolta men det fenomenet är ganska litet & dom håller ändå låg profil med sin musikaliska ådra... Riktiga banditer brukar i allmänhet se ner på skitsnackarmusiker av olika anledningar du ändå inte kommer få in i ditt tröga huvud. Lite "gangstas don't dance dealen".
Jag vet, det är det som är min poäng men behövde ställa lite retoriska frågor. Att satsa fullt ut i båda dessa karriärer samtidigt funkar förstås inte. Om du ska göra ljusskygga saker på riktigt, i någon "seriös" omfattning så vill du inte berätta om det för hela världen inkl polisen. Alltså alla framgångsrika rappare är förstås "studiogangsters" - de har "valt musiken".
Det är liksom inget argument utan en självklarhet.
Citat:

Diverse idioter tittar in och snackar skit om svenskar vs babbe. Kan garantera att man råkar precis lika illa ut oavsett etnicitet om man sköter det kriminella spelet lika dåligt.

Det finns ingen millimeter rättvisa bland dom kriminella, den starkas rätt och våldkapital gäller...
Och det bland narcissister, psykopater, sociopater eller människor ur diverse olika mycket trasiga bakgrunder, föräldrar och mentala diagnoser.
Annars skulle fler bli & vara kriminella, studiobanditer inkl. Det är en rå, lömsk och hemsk bransch.
Ja, precis. Jag vänder mig mot den romantiserade beskrivningen om broderskap, lojalitet och att "alla ska äta". "Einar svek sin ort". Folk försöker beskriva det med romantiserade Robin Hood termer.
Citat:
Vi som bemöter dessa nötter i tråden gör det för nyansera bilden & försöka berätta om verkligheten. Inte ta den i försvar.

Lite "roligt" förresten när cocksuckern jom3 hävdar Alexandra är en orre och bajsar snett på Einar så rider alla unisont till försvar... Men påståendet att hans "grabbar" huggit han i ryggen sväljs med hull å hår... Båda påståendena ur tvivelaktiga källor, dvs hens rövhåla... Är det detta som kallas för "konfirmation bias" eller?
Absolut, den tanken har faktiskt slagit mig själv... Jag vet ärligt talat inte säkert detaljerna i vad som hänt mellan dem i Dalen, men många kör narrativet att Einar svek sina boys och hoppade från ort till ort. De få faktabaserade källorna som vi alla har, dvs FUP och chattloggar ser jag folk som ville mjölka maximalt, kallar Einar för "piggy bank" och inte drar sig för att sälja ut vänner och kollegor. Därför finner jag vissa narrativ lite tillrättalagda. Men visst, jag har inte hela bilden. Och det tror jag inte du heller har just om Nisse. Du kan grunda dina resonemang utifrån större kunskap än mig om hur det brukar gå till, hur den världen funkar etc. Men det är fortfarande slutsatser du sedan drar ang Nisse och Dalen, är det inte? Eller har du inside info där?

Vid det här laget är väl alla överens om att det skar sig pga av pengar - Dalen/Modo ville ha mer av Nissses penagar än han/mamma ville ge dom. Sen säger vissa "hade han bara betalat hade inget hänt". Så brukar rånare också säga "hade bankkassörskan bara betalat hade inget hänt". Men låt oss kalla det vid sitt rätta namn - rån och utpressning.

Om vi ska låtsas att det finns något moraliskt berättigande att ta del av Nisses inkomster för att han rappar om orten. Att man kidnappar honom för att han står i skuld och inte gjort rätt för sig. Då borde väl mina tidigare frågor som ni kallar mig dum för vara berättigade? Vem har moraliskt rätt att inkassera pengarna och hur mycket är rimligt?

Citat:

Steffelovvee, yes två helt olika M.
Citera
2021-12-12, 22:01
Medlem
Nu kan jag självklart ej tala för alla här i tråden, men jag upplever inte alls någon typ av rasistiskt underton. Om någon typ av förakt pyr, så rör de klass i så fall.

Men jag tror de flesta som är lite aktiva i tråden hade samma typ av samtal med vänner, efter att fotot publicerades på Nisse med Dumle. De var bara en tidsfråga innan han skulle somna in.

Sen tror jag det är detaljerna kring mordet som gör att folk reagerar som de gör, glöm heller inte att många som har några år på nacken är uppväxta med hela Palme karusellen/traumat.

Ur ett "orten" perspektiv så är säkert detta mordet så snällt de bara går, han fick bli hög, vara trygg med vänner och plats och inget tyder på att något övervåld användes.

Men det är just de som är det morbida för en som ej lever i den världen, att de som kan upplevas som sjyst på alla sätt och vis är så fruktansvärt fult och fegt ur ett svennebanan perspektiv.
(Att någon nära han förrådde han totalt, drogade ner honom, fick han att släppa garden helt kring både skydd och vapen)

Jag tror att personer som du och några fler i tråden behöver inse den kollisionen, för de kommer aldrig gå att hitta ett rätt eller fel i den tolkningen, perspektiven är för långt ifrån varandra.
(Så när någon försvarar Nisse, handlar de nog mer om just perspektivet. Glöm inte att Sverige är större än Sthlm och dess förorter. Många hade nog aldrig hört talas om ordet och fenomenet goa innan detta mordet tex, de säger endel, tyvärr)

Citat:

Han kunde ju faktiskt ha lärt sig en läxa efter utpressningsförsöket av VNT som alla med mer än tre hjärnceller såg komma på mils avstånd. Och sadlat om samt gjort som så många andra som blir brända, pressade & hotade dvs fly fältet.

Istället fortsätter han inte bara göra studiobanditmusik men även umgås i kriminella svängar. Det är ju bara en tidsfråga innan det sker igen, speciellt mtp dom pengarna han uppenbarligen drog in - och nej det handlar inte om hans etnicitet - alla människor hade varit i riskzon att bli lurade i en fälla eller diverse olika trix givet precis samma förhållanden.

Varför sa inte hans mamma till han att sluta göra sådan musik och/eller distansera sig från den världen? Hon tycks snarare gjort svepskäl och menat på alla dagens ungdomar gör musik om sånt. Vilket inte bara inte är sant men väldigt riskabelt statement.
Citera
2021-12-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steffelofvee
2019 när Einar slog ut som artist hade han bakk av Modo som är ett stort namn i Dalen men han hade även andra vänner som Hamza, Abdi, Thrife mm, därför vågade ingen röra honom. Just då i sina låtar ljög han mycket i sina texter, och det han sa i sina låtar handlade mer om vad hans vänner gjorde. Därför tog Modo snabbt över rollen som manager till han då han rappade om dem och tjänade pengar på det. Båda vann på att Modo blev manager (Modo fick cash, Einar fick bakk)
Modo tjänade ungefär 1 kanin från Einar under tiden som manager, och efter att Einar inte längre hade kunnat ge han pengarna pga sin morsa, så såg Modo inte så mycket i han mer, varför skulle han bakka en person som han inte vann någonting på som samtidigt reppade han och hans ort?

Dalen Grabbarna är i grund och botten bra vänner med Vårby, men efter sprickan med cashen så hade Einar inte så mycket människor bakom sig, några månader tidigare hade han även försökt få sin barndomsvän mördad (Hamza).
Därför kunde Vårby göra vad dem ville med Einar, hade han dock varit under Modos vingar och fortsatt peyat, så hade ingen som sagt i Stockholm vågat röra han, då Modo har mycket bra kontakter med folk i den undre världen.
Därför kan man inte heller säga att Einars vänner vände sig till Vårby, när hela Dalen egentligen var vänner med Vårby från början.
Det var mer Einar som tabbade sig när han sjöng om andra i sina låtar och senare inte kunde betala dem.

Efter kidnappningen blev hans texter mer sanna, han var inte den farligaste grabben till en början, men efter pressen från hela Sverige behövda han hävda sig och börja göra dumma saker som troligtvis fick han bli klippt.

Vad hände mellan Hamza och N? Nån skrev tidigare i tråden att N lovat H att de skulle investera i droger och sälja men sen fick N inte loss pengarna. Har du nån inside info om det och vad som hände sen? I N:s låtar nämner han flera ggr en vän som vill se honom död. Gissar att det är H han refererar till.
Citera
2021-12-12, 22:10
Medlem
Frickys avatar
Here we go again..

Skärmdump: https://anonfiles.com/z6M6A204v1/Screenshot_2021-12-12-22-09-26-011_com.instagram.android_2_jpg
Citera
2021-12-12, 22:11
Medlem
Citat:

Tror du inte hon kanske tänkte att hon av två dåliga ting valde det bästa för Nisse? Hon såg musiken som räddningen för honom, ett intresse som skulle ta över mer och mer. Hon hade sett hans talang utvecklas från att han var liten gosse. När man lyssnar till det hon säger verkar hon ha sett musiken som skild från kriminaliteten, eller i minsta utsträckning ett medel att nå målet att inte vara kriminell.

Man kan tycka att hon kunde förstått vidden av riskexponeringen för Nisse efter kidnappningen men det har framkommit flera ggr att Nisse inte berättade alla turer för henne. Kanske stärkte händelsen bara hennes bild att Nisse borde satsa ännu mer på musiken. Ska en morsa på nära 60 bast greppa ”drill rap” och konfliktytor mellan olika gäng i Stockholm? Visste din morsa vad du höll på med när du var i svängen? Vi är ju många i den här tråden som har svårt att fatta efter snart 1500 sidor…
Citera
2021-12-12, 22:19
Medlem
Det är klart att det blev ett problem för Nisse att gå mellan olika grupperingar och att betala för beskydd. Dock tycker jag det är lite förenklat och dålig inlevelse när folk framställer det som att han valt att hoppa runt. Saker och ting händer ju steg för steg, där han föesöker lösa en situaion och hamnar i en annnan, en negativ spiral där han tog ett par dumma beslut men också påverkades av omständigheter han inte rådde över.

Men den riktigt negativa spiralen verkar det som startade i o m kidnappningen som jag lastar Mario och Haval för. Vårby initierade men det var Dalenkillanrna som svek eftersom de var från Nisses sida.

Efter kidnappningen borde han svalt stoltheten och dragit sig tillbaks utomlands. Han borde legat lågt. Samtidigt kände han väl press att återupprätta sig själv efter kränkningen. Men han borde valt sitt liv och släppt stoltheten. Han hade talang och kunde kommit tillbaka i någon annan form, men han hade väl hjärntvättat sig själv med "kulturen".
Att satsa på att köpa beskydd av kriminella var förstås ingen hållbar lösning. Kan inte gå bra i längden. Men han var väl ung och hade dåliga rådgivare.

Inte bara Nisse utan massa ungdomar dör helt i onödan. Det är en riktig skit...
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 22:22.
Citera
2021-12-12, 22:27
Medlem
Citat:

Tycker många lägger allt ansvar på honom. "Han svek sin trakt, var studioganster, hoppade runt. Han får skylla sig själv!" Och gärna hoppar över de små detaljerna att han blev goad av kollegor/"vänner" kidnap, bombhot och allt.
Men visst borde han distanserat sig. Absolut. Detta var inte hans spel att spela. Misstänker att hon uppmuntrade honom att bli mer mainstream, och han tog ju vissa steg i den riktningen vad gäller collabs. Men inte alltid man gör som mamma säger heller eller berättar hela sanningen.

Han hade väl lite missbruksproblem också och hade kanske svårt att bryta med gamla vänner och vanor, vem vet. Men han hade i alla fall haft råd att flytta utomlands ett par år.
Senast redigerad av TigerKid2 2021-12-12 kl. 22:40.
Citera
2021-12-12, 22:30
Medlem
Frickys avatar
Dumlee kommenterar om anklagelserna.

Skärmdump:
https://anonfiles.com/ZeZ7A801va/Screenshot_2021-12-12-22-29-24-753_com.instagram.android_2_jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in