2021-12-12, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Så dumt da. Jeg kommer til å måtte skrive til krampa tar meg for å gjengi hans tolkning.

Kortfattet: eldre/godt voksen person, en som har fulgt med godt i norskundervisningen under sin skolegang, ikke utenlandsk opprinnelse, klønete forsøk på språklig villedning. Ikke tidlig nok oppe om morran til å lure noen med dette trusselbrevet. Dvs ikke klart, ved språklig villeding, å unngå legge igjen «spor» etter hvem den egentlig er på tross av iherdige forsøk. Noe sånt.

I tillegg var han artig og rett frem. Når han fikk fremlagt andre linguisters tolkning tok han seg friheten å langt på vei antyde, slett arbeid.

Mange tak for svar 👍🏻 Lyder ikke som om, at mistanken mod TH blev mindre på den baggrund.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-12 kl. 19:57.
Citera
2021-12-12, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Kan ikke se den dokumentar i Danmark - hvad kom frem, der fik en ‘thumbs up’?

Her kan du lese om hver seksjon. Og på denne måten kan du kanskje i stor grad danne deg din egen mening.

https://play.tv2.no/programmer/fakta/forsvinningen-paa-loerenskog
Citera
2021-12-12, 19:59
Medlem
Citat:
Mange tak for svar 👍🏻 Lyder ikke som om, at mistanken mod TH blev mindre på den baggrund.

Det var så lidt.

Nei han var ikke fremmed for at TH var en aktuell kandidat til å stå bak dette brevet og mailene.
Citera
2021-12-12, 20:12
Medlem
Citat:
Det var så lidt.

Nei han var ikke fremmed for at TH var en aktuell kandidat til å stå bak dette brevet og mailene.

De må også kunne se, om der er nogle ligheder eller specielle skrivemåder i hans notatbøger og indspil til politiet, der går igen i trusselbrevet og de fremsendte mails.

Dette kan afsløre en hel del, da alle har forskellige måder at udtrykke sig på skriftligt.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-12 kl. 20:14.
Citera
2021-12-12, 20:29
Medlem
Citat:
Det var så lidt.

Nettopp, selv om TH kan ha hatt en medhjelper med teknisk kompetanse så tror jeg han selv står bak tekst i brev og mailer. Han har regien hele veien.
Citera
2021-12-12, 20:31
Medlem
Citat:
De må også kunne se, om der er nogle ligheder eller specielle skrivemåder i hans notatbøger og indspil til politiet, der går igen i trusselbrevet og de fremsendte mails.

Dette kan afsløre en hel del, da alle har forskellige måder at udtrykke sig på skriftligt.

Sant det. Selv stiller jeg meg litt tvilende til at det er så mye å hente akkurat der. Man har selvfølgelig forsøkt unngå iøynefallende likheter med egen språklig formulering når man har skrevet disse tingene. Men «bilde» kan si noe om man er på rett spor når man gjør en vurdering av hvorvidt TH kan ha hatt en finger med i spillet også i denne delen av planleggingen i dette.
Citera
2021-12-12, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alsagio
Nettopp, selv om TH kan ha hatt en medhjelper med teknisk kompetanse så tror jeg han selv står bak tekst i brev og mailer. Han har regien hele veien.

Det er en del som langt på vei peker i retning av nettopp det du påpeker.
Citera
2021-12-12, 20:59
Medlem
Enneagrams avatar
Om TH skulle være skyldig, er det litt vanskelig å tro at han har involvert noen andre i hele tatt. Om det er kidnappere, kan det da være noen som kjenner TH og familieforholdene godt? Det er vanskelig å få historien til å bli logisk ut fra det som er kommet frem så langt.
Citera
2021-12-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enneagram
Om TH skulle være skyldig, er det litt vanskelig å tro at han har involvert noen andre i hele tatt. Om det er kidnappere, kan det da være noen som kjenner TH og familieforholdene godt? Det er vanskelig å få historien til å bli logisk ut fra det som er kommet frem så langt.

Jeg er næsten sikker på, at dette er et drab fingeret som en kidnapning - uanset hvem det står bag.

Og hvis det ikke er TH, må det være en eller flere, der kender rigtig meget til TH og familien. Men et drabsmotiv er svært at finde, hvis det ikke er TH, synes jeg. Men måske andre kan komme med nogle forslag?

Den eller de der står bag, må også kende til rutiner til naboer på ferie, hvor husnøglen var, åbning af gangvejen osv.

Så TH har nok ret i, at løsningen ligger lokalt - uanset hvem der står bag.
Senast redigerad av rlk73 2021-12-12 kl. 21:55.
Citera
2021-12-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg tror du bør konsentrere deg om egen forståelse

https://jusinfo.no/strafferett/drap/uaktsomt-drap/
Mener du jeg tar feil? Begrunn svaret, ikke bare en generell link. Finn en dom i eksempelet jeg nevnte som resulterte i uaktsomt drap og ikke forsettlig drap. Prøv også bankran med våpen og påfølgende drap. Snakker om mulig følge ikke at gm tråkket på våpenet eller et vådeskudd o.l.

Mener du gm i hagensaken begikk uaktsomt drap i trappa, strl 281 og forsøk på grov frihetsberøvelse, strl 255 og 256. Du er som vanlig på ville veier. Nevner dog uforsettlig følge , 24.
Senast redigerad av LH07 2021-12-12 kl. 21:57.
Citera
2021-12-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
Mener du jeg tar feil? Begrunn svaret, ikke bare en generell link. Finn en dom i eksempelet jeg nevnte som resulterte i uaktsomt drap og ikke forsettlig drap. Prøv også bankran med våpen og påfølgende drap. Snakker om mulig følge ikke at gm tråkket på våpenet eller et vådeskudd o.l.

Mener du gm i hagensaken begikk uaktsomt drap i trappa, strl 281 og forsøk på grov frihetsberøvelse, strl 255 og 256. Du er som vanlig på ville veier. Nevner dog uforsettlig følge , 24.
Jeg har ikke lest eksempelet ditt, jeg scroller som regel forbi det du skriver fordi jeg synes du er så dust.
Du sitter her dag ut og dag inn og finner på kunnskap og bruker til stadighet ord som sannsynlig når du er helt på bærtur.
Har du linken til kunnskapen din om fattige russeres IQ?

Du har helt sikkert rett i eksemplene dine, helt sikkert.
Citera
2021-12-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
Jeg har ikke lest eksempelet ditt, jeg scroller som regel forbi det du skriver fordi jeg synes du er så dust.
Du sitter her dag ut og dag inn og finner på kunnskap og bruker til stadighet ord som sannsynlig når du er helt på bærtur.
Har du linken til kunnskapen din om fattige russeres IQ?

Du har helt sikkert rett i eksemplene dine, helt sikkert.
alt du lirer av deg, men så er du tråstarter og det forplikter. Link meg her og link meg der. Prøv litt selvstendig tenkning. Da går ting så meget bedre. Eksempelet du stadig sporer av til er fakta, men tilbake i tid. Iq handler ikke om å være rik, men et mål på bla evnen til abstrakt og logisk tenking. Tror ikke testene dekker alle områder og mye avhenger av hva samfunnet til enhver tid mener er intelligens, mao subjektivt. Hvem som utarbeider testene er et annet problem, men dette er en avsporing.
Senast redigerad av LH07 2021-12-12 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in