2021-12-12, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Gällande att rekommendera vaccin mellan 5-11 år har olika länder gjort olika bedömningar utifrån den data som finns i nuläget ja .. Sverige rekommenderar inte det exempelvis. Sverige valde även att vänta längre än många andra länder gällande 12 åringar.

Så vi är då antivaxxers som inte lyssnar på expertisen i världen?
Försöker förstå hur denna allvetande expertis ska tolkas.
Citera
2021-12-12, 18:34
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Ja, detta är dessutom välkänt och ignoreras.
Man bör åtminstone enbart ge en dos till barn som redan har antikroppar.
Till saken hör dock givetvis att ett barn med immunitet är i ännu mindre behov av vaccin.

Vi har ju inte försökt dämpa smittspridningen bland barn i Sverige
Citera
2021-12-12, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Till saken hör dock givetvis att ett barn med immunitet är i ännu mindre behov av vaccin.

Vi har ju inte försökt dämpa smittspridningen bland barn i Sverige

Det håller jag med om
Men det är märkligt, snudd på obegripligt, att vi när vi godkänt vaccin för barn ignorerar om dom redan haft covid-19.
Citera
2021-12-12, 18:42
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Så vi är då antivaxxers som inte lyssnar på expertisen i världen?
Försöker förstå hur denna allvetande expertis ska tolkas.

Det är en komplex fråga med olika variabler att ta hänsyn till i olika länder. Det är ingen ja/nej fråga .. världen består inte av antivaxxare eller vaccinhetsare . Det är ett fenomen på nätet mest. Man behöver göra avvägningar . Gällande 12 är dem just nu att vaccin rekommenderas i Sverige och de flesta länder. Men det kanske ändras pga av omikron. Jag har ingen spåkula ..
Citera
2021-12-12, 18:44
Medlem
Citat:
Det är en komplex fråga med olika variabler att ta hänsyn till i olika länder. Det är ingen ja/nej fråga .. världen består inte av antivaxxare eller vaccinhetsare . Det är ett fenomen på nätet mest. Man behöver göra avvägningar . Gällande 12 är dem just nu att vaccin rekommenderas i Sverige och de flesta länder. Men det kanske ändras pga av omikron. Jag har ingen spåkula ..

Då kanske du inte från början ska avfärda frågor med 'världens expertis är överens" utan ytterligare underlag?
Citera
2021-12-12, 18:46
Medlem
calvinclowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ber om ursäkt. Ett inlägg har fallit bort. Jag hittar det inte men är säker på att jag skrev det. Kanske gjorde bort mig när jag skulle posta det.

I vilket fall.

R talet är proportionellt mot antalet mottagliga individer.
R'=R0*(1-p) där 1-p är antalet mottagliga individer för smittan att infektera.

p=x+y+AVe där x och y är de som antingen bär på smittan eller har burit på den.

Av detta kommer således, med villkoret för spridningen att stabiliseras p=1-1/R0. Således blir (1-1/R0)-AVe=x+y

Och R'=R0(1-p) => R'=R0(1-(x+y+AVe)), som är en funktion av tiden. Som alla beräkningar med populationsandelar begränsas både x och y och AVe på det sätt att summan av dem måste vara mindre än 1. Det som följer av detta är följande:
https://www6b3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP470198803g6be207a7a00000i29dc0h6bid64ei?MSPStor eType=image/gif&s=18

Y axeln visar visar vilken fraktion av R som återstår när p går mot 1.

Med en Ve på 73 procent fås följande:
https://www6b3.wolframalpha.com/Calculate/MSP/MSP448223952f16i2bad19i00002278e83888h8bd4d?MSPSto reType=image/gif&s=14

73 procent kommer härifrån:
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(21)02183-8/fulltext

DVS, R' reduceras hela vägen när A ökar givet en vaccineffektivitet.

Det är inte konstigare än att genomgångna infektioner också reducerar smittsoridningstakten.

Ja, ett snitt på hur många nya smittade varje smittad orsakar.

Du kan bortse från dessa 2-3 veckor om du vill.
Det kommer aldrig gå att vaccinera alla. Hur lång tid tror du inte de kommer ta att vaccinera 100% av alla babbeområden där runt 55 % vaxade idag. Sen hela världen på det med framtiden så oviss.

Det finns de som är säkra på att Corona är här för att stanna. Vad ska vi göra med dem? Kanske låsa in och tvångsvaccinera?

Sen handlade det om att minska allvarligt sjuka.
Nu handlar det om att eliminera en smitta.
Senast redigerad av calvinclown 2021-12-12 kl. 18:50.
Citera
2021-12-12, 18:48
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Då kanske du inte från början ska avfärda frågor med 'världens expertis är överens" utan ytterligare underlag?

Jag avfärdade att ” De som rekommenderade vaccin till 12 åringar var idioter som skulle hålla käften ”

Det drar gärna iväg här .

Btw så här sa Tegnell i september..

” Det är en jättesvår fråga, och vi konsulterar fortfarande olika grupper. Bland annat ska vi träffa Statens medicinetiska råd i nästa vecka. Vår plan är att försöka få till ett beslut nästa vecka eller veckan efter det, säger Anders Tegnell, till Läraren.se.

Med tanke på att du säger att skolan är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för barn och barns hälsa, varför dröjer det så?

– För att det inte är uppenbart vinsten överväger ur deras perspektiv. Storbritannien gick nyligen ut och sa att de är tveksamma till nyttan, tunga myndigheter i Tyskland säger att det är en svår fråga. Att många länder har startat ska man inte tolka som att det är ett väldigt lätt beslut att ta. Balansen är inte tydlig åt ena eller andra hållet, säger Anders Tegnell.”
Citera
2021-12-12, 18:51
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Det är ytterst svårt att göra sådana avvägningar, speciellt när relevanta underlag saknas. Därför borde det vara helt självklart att inte påstå att vaccinet är säkert och att nyttan överväger risken (till och med för redan immuna 12- åringar, vilka vi vet tagit rejäl skada även om vi ännu inte vet omfattningen).
Citera
2021-12-12, 18:52
Medlem
Citat:
Jag avfärdade att ” De som rekommenderade vaccin till 12 åringar var idioter som skulle hålla käften ”

” Det är en jättesvår fråga, och vi konsulterar fortfarande olika grupper. Bland annat ska vi träffa Statens medicinetiska råd i nästa vecka. Vår plan är att försöka få till ett beslut nästa vecka eller veckan efter det, säger Anders Tegnell, till Läraren.se.

Med tanke på att du säger att skolan är en av de viktigaste skyddsfaktorerna för barn och barns hälsa, varför dröjer det så?

– För att det inte är uppenbart vinsten överväger ur deras perspektiv. Storbritannien gick nyligen ut och sa att de är tveksamma till nyttan, tunga myndigheter i Tyskland säger att det är en svår fråga. Att många länder har startat ska man inte tolka som att det är ett väldigt lätt beslut att ta. Balansen är inte tydlig åt ena eller andra hållet, säger Anders Tegnell.”

Citat ovan är ej från mig.
Du säger att nyttan för barn är högre än risk och hänvisar till "världens expertis"
Men du har inga underlag på nyttan av vaccin för 12 åringar.
Eller 5 åringar
Finns det?
Citera
2021-12-12, 18:52
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Jag avfärdade att ” De som rekommenderade vaccin till 12 åringar var idioter som skulle hålla käften

Nej.

Citera mig ordentligt istället, så att folk kan se vad du inte fattar!
Citera
2021-12-12, 18:55
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Intressant att i din formel räknas de som haft infektionen utan reducerande faktor, medan de vaccinerade måste multipliceras med en vaccineffektivitetsfaktor, och vi vet ju alla hur ineffektivt vaccinet är! Som ovaccinerad som haft viruset reducerar jag alltså smittspridningen mer än en vaccinerad. Enligt din formel. Långvarigare dessutom. Och med ett bredare spektrum antikroppar.
Visst. Du kan lägga till en reducera de faktor där också. Och även på aktuella infekterade om man skulle kunna smittas av två varianter samtidigt i detta fall.

Allt beror på vilken noggrannhet man vill ha. För att se hur vaccin och andelen som vaccinerar sig påverkar smittspridningen räcker dock detta bra.

Vill man ha en mer högupplöst och detaljerad modell är det bättre att använda sig av exempelvis SIR-modellen där man ställer upp diffekvationer för antal mottagliga, infekterade och immuniserade som funktion av tid samt dess derivator.
Citat:

Vaccinet är skit.

Vad oväntat att du tycker det. Å andra sidan är jag också skit. Utan motivering. Slutsatser utan motiveringar är ointressanta och undanbedes.
Citat:

Dessutom antar jag att du ur A bör dra bort de som redan haft viruset, annars räknas de två gånger. Alltså tillför det noll och intet enligt din formel att vaccinera de som redan haft covid.
Det spelar ingen roll. Man kan göra en ny grupp om man önskar med en effektivare hybridimmunitet.

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fåna dig inte, det inlägg jag flera gånger länkat till genom citeringsfunktionen är inte svårt att hitta. Det var det inlägget jag svarade på. Tror du slingrar dig.

(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)

Det var ett inlägg du gjorde om självmordsbombare och offerkoftor. Citerar återigen formeln du gav:
Det var ett inlägg som jag skrivit, som jag inte hittar bland mina inlägg. Något blev alltså fel när jag postade det. Men jag tror att jag fått med det mesta och mest relevanta från det förlorade inlägget.
Citera
2021-12-12, 18:59
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Citat ovan är ej från mig.
Du säger att nyttan för barn är högre än risk och hänvisar till "världens expertis"
Men du har inga underlag på nyttan av vaccin för 12 åringar.
Eller 5 åringar
Finns det?

Nej jag säger inte det. Jag säger att jag litar på de europeiska myndigheterna i den frågan . Jag tror inte jag har bättre kompetens att analyserar kunskapsläget än svenska , norska , finska ,franska , tyska och danska Läkemedelsverket/ hälsomyndigheter.. så att säga att alla dessa skall hålla käften för att risken är större än nyttan hävdar jag är oseriöst av oss som svennebananer i en vetenskapstråd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in