2021-12-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
tenkte på dine meddebatranter som ikke helt forstår den strafferettslige siden ved et hendelig uhell. Da vil kriminelle ha gode tider framover. Jeg gjorde datt og ditt, men var kun litt uheldig og skadet offeret i basketaket. Jaja sier retten, shit happens. Du var bare litt uheldig, men får nå et par mnd samfunnsstraff så du kan unngå slike uhell neste gang.
Jeg tror du bør konsentrere deg om egen forståelse
Citat:
Uaktsomt drap vil si at man ved uaktsomhet forvolder et annet menneskes død. Uaktsomhetsvurderingen er den samme som ved andre straffebud som krever uaktsomhet som skyldkrav, og det er simpel uaktsomhet som kreves.

”§ 239. Den som uaktsomt ved bruk av våpen, ved motorvogn eller på annen måte forvolder en annens død, straffes med fengsel inntil 3 år eller under særdeles skjerpende omstendigheter inntil 6 år. Under særdeles formildende omstendigheter kan bøter anvendes”.

Uaktsomhet som subjektiv skyld innebærer at man kan bebreide gjerningmannen for å ha handlet eller ikke handlet på en bestemt måte som førte til skaden. Gjerningmannens opptreden må her sammenlignes med en objektiv norm (standard) for hva som innenfor livsområdet er aktsom forsvarlig opptreden i tilsvarende situasjon ut fra personlige forutsetninger og forholdene på stedet på gjerningstidspunktet.
https://jusinfo.no/strafferett/drap/uaktsomt-drap/
Citera
2021-12-12, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niffy
I forhold til TH så er det jo ikke så mye annet å diskutere enn om han kan være skyldig/medvirkende eller ikke.

Og folk her deler seg i to ganske klare leire, de som tror han kan ha gjort det, og de som ikke tror kan kan ha gjort det.

Det er egentlig litt synd, hvis som du sier, andre muligheter ikke kan diskuteres.

Men se på det slik, andre muligheter lanseres hele tiden, og noen muligheter lanseres mange, mange, maaaaange ganger, men allikevel så er opinionen her ganske robust, og de fleste ser ut til å slutte seg opp om de mest sannsynlige og jordnære teoriene, samme om man tror TH er involvert eller ikke.

Og det er disse diskusjonene som er gode, støy til side.

Tror ‘problemet’ er, at alt der er skrevet officielt om sagen, peger på TH. Både i medierne, bogen og hvad politiet har meldt ud om deres efterforskning.

Det gør det svært, ikke at tro på, at TH er skyldig. Og jo mere der kommer frem, jo mere tyder det også på, at det måske ikke er så godt planlagt og gennemtænkt, som det virkede til i starten.

Når man ser en sammenhæng i alt det, der er sket omkring TH i tiden op til ‘kidnapningen, og måden han har været på i afhør osv. - ja, så tænker man jo sit.

Og hvorfor har han ikke udlovet en dusør, en milliardær der ikke gør det, når hans kone er kidnappet???? Og hvorfor vil han først betale, når han selv bliver sigtet osv. - der er meget, der bare ikke giver mening.

Men jeg har da også haft mange teorier, om både økonomisk kidnapning osv. Men efterhånden som tiden er gået, og mere og mere bliver offentliggjort, så er de forskellige teorier blevet mindre og mindre.

Og det er svært at diskutere andre alternativer, når nogle brugere bare skriver, det er ex svogeren, sønnen osv. Der skal jo et motiv til, og en saglig begrundelse for hvordan og hvorfor, det skulle være vedkommende. Det er der intet der tyder på i medierne eller andre steder, at der er. (Alt er kun rygter f.eks. om sønnen herinde).
Senast redigerad av rlk73 2021-12-12 kl. 17:11.
Citera
2021-12-12, 17:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av LH07
tenkte på dine meddebatranter som ikke helt forstår den strafferettslige siden ved et hendelig uhell. Da vil kriminelle ha gode tider framover. Jeg gjorde datt og ditt, men var kun litt uheldig og skadet offeret i basketaket. Jaja sier retten, shit happens. Du var bare litt uheldig, men får nå et par mnd samfunnsstraff så du kan unngå slike uhell neste gang.
Hæ? Ingen sier det.
Citera
2021-12-12, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Tror ‘problemet’ er, at alt der er skrevet officielt om sagen, peger på TH. Både i medierne, bogen og hvad politiet har meldt ud om deres efterforskning.

Det gør det svært, ikke at tro på, at TH er skyldig. Og jo mere der kommer frem, jo mere tyder det også på, at det måske ikke er så godt planlagt og gennemtænkt, som det virkede til i starten.

Når man ser en sammenhæng i alt det, der er sket omkring TH i tiden op til ‘kidnapningen, og måden han har været på i afhør osv. - ja, så tænker man jo sit.

Og hvorfor har han ikke udlovet en dusør, en milliardær der ikke gør det, når hans kone er kidnappet???? Og hvorfor vil han først betale, når han selv bliver sigtet osv. - der er meget, der bare ikke giver mening.

Men jeg har da også haft mange teorier, om både økonomisk kidnapning osv. Men efterhånden som tiden er gået, og mere og mere bliver offentliggjort, så er de forskellige teorier blevet mindre og mindre.

Og det er svært at diskutere andre alternativer, når nogle brugere bare skriver, det er ex svogeren, sønnen osv. Der skal jo et motiv til, og en saglig begrundelse for hvordan og hvorfor, det skulle være vedkommende. Det er der intet der tyder på i medierne eller andre steder, at der er.
På den andre siden så er TH veldig grundig etterforsket, også med hemmelig overvåkning mens han var intetanende.
Politiet hadde en rekke provoserende utspill mens han var avlyttet uten at det kom noen reaksjon.
Åstedet er tidenes mest etterforskete uten at det har ført til noe som helst.
Det er halvannet år siden huset ble beslaglagt og politiet kunne fortelle oss om revolusjonerende metoder, tråden her var helt vill og kunne fortelle om snarlig pågripelse og påfølgende rettsak.

Endte opp i ingenting.

Nå etterforsker politiet kryptosporet og sier de er på jakt etter en mann med krypto og voldskompetanse.
Kidnapping for løsepenger er så absolutt et godt motiv og hvis vedkommende har drept AEH for å lure TH til å tro han kan få henne tilbake levende så går kabalen opp, bedre enn om TH skal ha hatt iniativet til å sette seg selv i den situasjonen han sitter i nå
Citera
2021-12-12, 17:12
Medlem
Citat:
Jeg er i et litt kranglete humør ja, og derfor har jeg også særdeles lav toleranse for bullshit, ingen trenger å gå rundt grøten her.

AE ble ikke drept ved et "uhell", samme hva slags type.

Formålet med hele dette opplegget var å nettopp ta AE av dage.

Ikke holde henne som gissel og ooops, hun døde vist, huff så dumt.

Dette var planlagt, og utført, som et drap på AE.

Alt dette surret med kidnapping er bare støy.

Hva synes du om serien "Forsvinningen på Lørenskog"? Du må jo ha vridd deg av smerte over hvor store amatører og idioter disse to kriposetterforskerne var.
Citera
2021-12-12, 17:36
Avslutad
Citat:
I forhold til TH så er det jo ikke så mye annet å diskutere enn om han kan være skyldig/medvirkende eller ikke.

Og folk her deler seg i to ganske klare leire, de som tror han kan ha gjort det, og de som ikke tror kan kan ha gjort det.

Det er egentlig litt synd, hvis som du sier, andre muligheter ikke kan diskuteres.

Men se på det slik, andre muligheter lanseres hele tiden, og noen muligheter lanseres mange, mange, maaaaange ganger, men allikevel så er opinionen her ganske robust, og de fleste ser ut til å slutte seg opp om de mest sannsynlige og jordnære teoriene, samme om man tror TH er involvert eller ikke.

Og det er disse diskusjonene som er gode, støy til side.
Personlig gir jeg blaffen. Jeg skriver hvis jeg vil det. Det gjør jo du også.
Citera
2021-12-12, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
På den andre siden så er TH veldig grundig etterforsket, også med hemmelig overvåkning mens han var intetanende.
Politiet hadde en rekke provoserende utspill mens han var avlyttet uten at det kom noen reaksjon.
Det er halvannet år siden huset ble beslaglagt og politiet kunne fortelle oss om revolusjonerende metoder, tråden her var helt vill og kunne fortelle om snarlig pågripelse og påfølgende rettsak.

Endte opp i ingenting.

Nå etterforsker politiet kryptosporet og sier de er på jakt etter en mann med krypto og voldskompetanse.
Kidnapping for løsepenger er så absolutt et godt motiv og hvis vedkommende har drept AEH for å lure TH til å tro han kan få henne tilbake levende så går kabalen opp, bedre enn om TH skal ha hatt iniativet til å sette seg selv i den situasjonen han sitter i nå

Tror der er sket rigtig meget det sidste 1 1/2 år i efterforskningen, og at politiet holder tæt - for ikke at skabe endnu flere spekulationer.

Men har efterforskningen vist sig, at der kan være tale om en økonomisk kidnapning i stedet - og de har taget fejl ved at sigte TH, så burde de melde noget ud asap!!! Det er trods alt en meget alvorlig sigtelse at have på sig i så lang tid med en masse ubehageligheder til følge.

Men for ikke så længe siden, meldte VG at RU var på vej ud af sagen. Og det har VG jo et sted fra… Dette kan man vel ikke tolke på andre måder, end at TH ikke er.

Men er enig i, at den ‘efterlysning’ de gjorde der, enten kan tyde på, at de mangler TH’s medhjælper eller at de efterforsker et drab fingeret som en økonomisk kidnapning med andre end TH som hovedmand. Vi ved det ikke! Men at de søger en med den voldskapacitet, siger vel, at de er sikre på, at der er sket et drab og ikke en kidnapning - uanset hvem der står bag?
Senast redigerad av rlk73 2021-12-12 kl. 18:10.
Citera
2021-12-12, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1

Endte opp i ingenting.

Nettopp.

Det er helt utrolig hvordan det kokes suppe på spiker på dette forumet.

TH ble overvåket lenge uten at han visste at han ble overvåket.

Politiet har gått gjennom SH4 ute og inne, med støvsuger, pinsett og UV-lys.

De har garantert gått gjennom alt som er av PC-er, mobiler og logger.

Ingenting av dette har ledet til noe som helst.

Kryptosporet.
Hvis jeg hadde kjøpt det Golf-passet, ville jeg selvfølgelig ikke fortalt det til politiet, basert på et vagt løfte om et amnesti.

Vi kan like godt innse det: Norsk politi duger ikke.

De har aldri greid å tenke utenfor boksen.

De er like trangsynte som de fleste her i denne tråden.

De har gått i nøyaktig den samme fella som Palme-etterforskerne gikk i; stor mann, stor forbryter (PKK, internasjonal liga).

Da de fikk beskjed fra kollegaer i utlandet om at dette umulig kunne være organisert kriminalitet av internasjonalt kaliber, gikk de etter TH, i stedet for å etterforske bredt.

Nå er det for sent, og deres eneste håp er at nye vitner og tips dukker opp.

Det kan jo godt skje, men neppe på bakgrunn av sisterunden om passet til Golf.
Citera
2021-12-12, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det kan selvsagt ha skjedd et uhell under en planlagt kidnapping. F.eks. et fall ned trappen, eller skader som følger av fallet.

Fikk du ikke med deg serien "Forsvinningen på Lørenskog"? Her ble det hevdet at sporene i S4 tyder på at drapet ikke skjedde med overlegg.

Den har jeg nylig fått med meg. Rev meg i håret et par ganger underveis i den. Men deler av den var også svært interessant. Linguistens innspill får tommel opp fra meg.
Citera
2021-12-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er faen meg med haglegeværet han har knust tsklampa

Dette innspillet finner jeg interessant. Hvorfor knuste noen eventuelt taklampa med vilje?

Var det for at Fru Hagen ikke skulle kunne benytte seg av badet denne morgenen slik hun kanskje pleide? Politiet var visstnok interessert i om hun brukte ta seg et karbad. Skulle tatt seg ut om Fru Hagen også brukte låse døra mens hun lå i karet. Man ville kommet til åpen ytterdør, eventuelt låst men med nøkkel kommet seg inn. Men badedøra var låst med Fru Hagen på innsiden. I trøbbel vil jeg påstå.
Citera
2021-12-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokadu
Den har jeg nylig fått med meg. Rev meg i håret et par ganger underveis i den. Men deler av den var også svært interessant. Linguistens innspill får tommel opp fra meg.

Kan ikke se den dokumentar i Danmark - hvad kom frem, der fik en ‘thumbs up’?
Citera
2021-12-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rlk73
Kan ikke se den dokumentar i Danmark - hvad kom frem, der fik en ‘thumbs up’?

Så dumt da. Jeg kommer til å måtte skrive til krampa tar meg for å gjengi hans tolkning.

Kortfattet: eldre/godt voksen person, en som har fulgt med godt i norskundervisningen under sin skolegang, ikke utenlandsk opprinnelse, klønete forsøk på språklig villedning. Ikke tidlig nok oppe om morran til å lure noen med dette trusselbrevet. Dvs ikke klart, ved språklig villeding, å unngå legge igjen «spor» etter hvem den egentlig er på tross av iherdige forsøk. Noe sånt.

I tillegg var han artig og rett frem. Når han fikk fremlagt andre linguisters tolkning tok han seg friheten å langt på vei antyde, slett arbeid.
Senast redigerad av Kokadu 2021-12-12 kl. 19:46. Anledning: Redigert
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in